Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

    hoe komt het eigenlijk als ik een foto met een filter heb bewerkt en als jpg wil opslaan veel minder MB ( 2 MB) bevat dan als ik de foto als jpg opslaan (11MB) na de RAW behandeling ?
    Last edited by IngridVD; 11 februari 2013, 17:51. Reden: titel aangepast
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

    Zeket weten dat de foto nog dezelfde info bevat? Ik heb namelijk al zelf ervaren dat bepaalde (third-party) filters de EXIF-waarden schrappen. Ik heb zelf ooit JPG-bestanden kleiner gemaakt door de exif te strippen.
    Dus eerst even nagaan of de twee JPGs wel degelijk dezelfde info bevatten, en dan kunnen we nagaan wat een mogelijk andere oorzaak zou kunnen zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

      De EXIF waarden beslaan hooguit een paar KB, dat kan het IMO niet verklaren, Dat moet in de wijze van filteren zitten...

      Comment


      • #4
        Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

        Een filter die enorm veel pixels verwijdert, dan? Het klopt dat de Exif niet verantwoordelijk zijn voor MB, maar ik heb het truukje in de tijd toch geregeld toegepast om beneden de toen geldende waarde van 250KB te blijven.
        Is het niet zo dat de locatie van opslag ook een rol kan spelen (weliswaar ook geen MB)?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Een filter die enorm veel pixels verwijdert, dan?
          Wellicht een filter die kleurinformatie weggooit. Als je van een vlak met veel kleurschakeringen een vlak met dezelfde kleur maakt, gaat JPEG daarvan profiteren om de bestandsgrootte naar beneden te halen.

          Comment


          • #6
            Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

            ik ontdekte dit tijdens een opdracht vr de cursus.
            ik denk niet dat deze filters kleurinformatie weggooit, het gaat om enkele in het vervagen (radiaal vervagen, gaussiaans en bewegingsonscherpte)

            Les, waarom denk je dat eventueel de locatie ook een rol kan spelen ?

            Les,
            hoe doe je dit ?
            Ik heb zelf ooit JPG-bestanden kleiner gemaakt door de exif te strippen.
            groetjes Ingrid

            Comment


            • #7
              Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

              Exif strippen met een (Mac-)progje als SmallImage
              Locatie: da's iets dat ik vroeger ook gehoord heb, maar ik ken te weinig van de informatie-theorie om hier de exacte verklaring voor te geven. Had te maken met het aantal sectoren en hun individuele grootte van een bepaalde drager (floppy, harde schijf...). Maar ook dat kan geen verklaring zijn voor MB-verlies.
              Maar ook vervagen lijkt mij "vermindering van beschikbare informatie (=bytes)" te zijn.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                kan het niet zijn dat je kleurdiepte wijzigt? van 16bit naar 8bit?

                Comment


                • #9
                  Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                  Volgens dat ik al eerder vernomen heb,waneer je jpeg opslaat word het bestand telkens gekomprimeerd.
                  Dus elke keer je opslaat gaat er informatie verloren,en dat gebeurd niet met RAW.
                  Dus vraag ik me af,is het daar door dat het bestand verkleind? (zal het eens uittesten)

                  Comment


                  • #10
                    Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                    Oorspronkelijk geplaatst door tibbo Bekijk bericht
                    Volgens dat ik al eerder vernomen heb,waneer je jpeg opslaat word het bestand telkens gekomprimeerd.
                    Dus elke keer je opslaat gaat er informatie verloren,en dat gebeurd niet met RAW.
                    Dus vraag ik me af,is het daar door dat het bestand verkleind? (zal het eens uittesten)
                    Dit gebeurt enkel als je steeds hetzelfde jpg bestand opent en opnieuw opslaat (de wiskundige compressiefouten worden ieder keer opgeteld) Bij het opslaan in een nieuw bestand en zondermeer sluiten van het oude gebeurt dit niet.
                    Raw wordt sowieso NOOIT heropgeslagen. Een raw bestand is eeuwig en onveranderlijk en bevat alsdusdanig ook geen "echt" beeld.

                    Comment


                    • #11
                      Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                      Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                      kan het niet zijn dat je kleurdiepte wijzigt? van 16bit naar 8bit?
                      Zoek het niet te ver. De TS geeft aan dat er geblurd werd. Dat is gewoon beeldinformatie weggooien. De variatie in het beeld wordt kleiner en JPEG past daar zijn compressie op toe.

                      Comment


                      • #12
                        Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                        Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
                        hoe komt het eigenlijk als ik een foto met een filter heb bewerkt en als jpg wil opslaan veel minder MB ( 2 MB) bevat dan als ik de foto als jpg opslaan (11MB) na de RAW behandeling ?
                        Omdat je met je bewerking een ****load aan data in die foto weggooit. Dan moet er uiteindelijk minder data worden opgeslagen... In het omgekeerde geval, als je bvb een jpg heel hard opscherpt, wat wellicht niet mooi is om te zien maar bon, dan verfijn je je pixels softwarematig wat dan weer extra data oplevert en dan bekom je plots een foto die veel meer data bevat qua Mb's...

                        Cheers,
                        F.

                        Comment


                        • #13
                          Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                          toch nog bedankt vr de respons
                          groetjes Ingrid

                          Comment


                          • #14
                            Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Een filter die enorm veel pixels verwijdert, dan?
                            Oorspronkelijk geplaatst door lyrthut Bekijk bericht
                            Wellicht een filter die kleurinformatie weggooit. Als je van een vlak met veel kleurschakeringen een vlak met dezelfde kleur maakt, gaat JPEG daarvan profiteren om de bestandsgrootte naar beneden te halen.
                            Komt dit dan niet op hetzelfde neer?
                            Een filter die kleuren wegneemt is minder informatie, toch?


                            Grtz, RF
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: verschil van MB na opslaan als jpeg in PS CS6

                              ik denk het wel
                              groetjes Ingrid

                              Comment

                              Working...
                              X