Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

    In mei reizen we per schip (Hurtigruten) in Noorwegen van Bergen naar Kirkenes en terug. Op de agenda staan enkele excursies gericht op vogelobservatie, -fotografie o.a.
    - met een boot rond het eiland-natuurreservaat "Gjesvaerstappan" helemaal in het noorden,
    - in de Varangerregio eveneens in het noorden, met een boot, buiten de kust van Vardø naar het eiland Hornøya.
    We gaan niet aan wal.
    Heeft er al iemand deze excursies meegemaakt? Ik heb nog nooit met een schip-boot gereisd en vraag me af welk fotomateriaal aangewezen-mogelijk is?
    Waarschijnlijk is een redelijke tele aan te raden; ik beschik over een 200-400 mm en een 1,4 teleconvertor in combinatie met een cropcamera.
    een statief of monopod?
    andere lenzen of materiaal?
    Andere suggesties voor fotografie tijdens deze reis zijn ook welkom.

  • #2
    Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

    Ik heb in het noorden al vele honderden uren op boten gezeten maar de Hurtigrute hoort daar niet bij.
    Wat ik wél weet is dat, eenmaal op een boot, je zelf beweegt én dat ook het onderwerp beweegt. Makkelijk is anders.
    Een statief op een boot lijkt me nogal......overkill.
    Een straffe tele ook. Ik heb meerdere keren Gannets van dichtbij zien meevliegen met de boot. Een consequente hand en een snelle ISO camera komen dan wel van pas.

    Comment


    • #3
      Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

      Bedankt Paul voor de info.
      Ik had de tele in gedachten om van de boot af de vogels op de eilanden te fotograferen.
      Ik voorzie ook mijn 24-70 mm mee te nemen om zoals je zegt de meevliegende vogels te vangen.

      Comment


      • #4
        Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

        Oorspronkelijk geplaatst door el bondadoso Bekijk bericht
        Bedankt Paul voor de info.
        Ik had de tele in gedachten om van de boot af de vogels op de eilanden te fotograferen.
        Ik voorzie ook mijn 24-70 mm mee te nemen om zoals je zegt de meevliegende vogels te vangen.
        Verstandig besluit. Een 200 mm zou ik ook wel durven gebruiken op de boot, uit de losse hand dan wel (beetje mijn reputatie eer aan doen nietwaar ).
        Met gannet bedoelde ik Jan-Van-Gent natuurlijk maar ik ben zodanig gewend om in het Engels te praten op reis dat ik de twee soms dooreen sla.
        Een Jan Van Gent slaagt er in om tov het schip heel stabiel te zweven. Als de zee dan wat rustig is heb je prijs. Prachtige vogels.
        Ik ken de vaarroute van de Hurtigrute niet exact maar ze volgen toch de kust en gaan vrij zelden in de open zee. Het zal dus nog wel meevallen denk ik.
        Vooral de kust rond de poolcirkel is onvoorstelbaar mooi. Lovund, Traena, ...een labyrint van eilanden. Ik ben ooit op Lovund geweest voor de papegaaiduikers, een ontgoocheling, maar het scenario maakte veel goed.
        Met slecht weer is het wel niks maar wie niet waagt....

        Comment


        • #5
          Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

          Op voorhand is moeilijk te zeggen of je met een tele deftige foto’s zal kunnen maken, heel veel hangt gewoon af van de licht/weersomstandigheden van dat moment. Zelf hebben we enkele jaren terug een hele dag een excursie gedaan met een klein bootje ( 8 pers ) in de Johnstone Strait/Knight Inlet in BC West Canada en ik kon daar toen met een 500mm ( wel F4 IS ) +1.4x extender steunend op een rijstzakje toch best mooie platen schieten van beren en ander wild. Zolang je sluitertijden maar aanvaardbaar blijven lukt dit best. Persoonlijk zou ik ook iets in de aard van een 70-200 meenemen.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

            PaulM en RDB bedankt voor de info. Ik ben er me van bewust dat het weer inderdaad een bepalende factor zal zijn. Ik zal het moeten klaren met 24-70 en 200-400 mm. Ik heb ook een 105 mm macro maar daar zie ik niet direct een toepassing voor.

            Comment


            • #7
              Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

              ... zie nu pas je vraag.

              Mijn vrouw en ik hebben 2 jaar geleden - ook in mei - exact dezelfde reis gemaakt met hurtigruten. Dé reis van ons leven (tot nu toe ...ben ondertussen aan het sparen voor Ijsland)
              We zijn allebei fervente fotografen en zijn teruggekeerd met in totaal 9000 (!) foto's. Wat eigenlijk niet overdreven is gezien het uitzonderlijke licht, prachtige landschappen en het imposante zicht vanop zeeniveau op de fjorden.

              Mijn allereerste raad:
              trek in RAW-formaat en bespaar niet op het aantal foto's. Uitzuiveren kan steeds achteraf. Zorg dus voor voldoende opslagcapaciteit en back-up (laptop + externe harde schijf).

              Geniet ervan:
              je wordt in de watten gelegd en je kan haast 20-21 uur per dag fotograferen, als het weer meezit. In mei is er inderdaad al zoveel licht: veel slapen komt er dus niet van.

              Lenzen
              ik had mijn 24-70mm (f2.8), 70-200mm (f2.8) - landschappen en meevliegende vogels - en 105mm (macro) - 1/1 close ups bij uitstappen - , en een goede oude manuele 20mm f2.8 (landschappen + architectuur) mee. En dit is ruim voldoende. Ik persoonlijk zie weinig nut in nog grotere tele's. Tijdens mogelijke uitstappen heb je bijzonder weinig tijd om je materieel op te stellen. En vogels op het land trekken vanop de boot ...vergeet het, ook al heb je met je TC en cropcamera eigenlijk een 800mm (FX-equivalent) in handen.
              Hou er ook rekening mee dat bepaalde uitstappen (o.a. vogeleiland), zeker met snelboten, niet kunnen doorgaan omwille van te hevige golfslag.

              Een statief gebruiken op de boot is heel lastig. De wandelgangen zijn te smal, je stoort dus andere passagiers. Je mag ook niet vooraan op de boeg.
              Enkel op de verschillende achterboegen is er voldoende plaats, maar hou rekening met eventueel storende rookpluimen van het schip.
              Ik heb enorm veel plezier gehad van een monopod. Ook een zakje op de reling kan al voldoende ondersteuning geven.

              Gebruik zeker de waterpas als je apparaat dit heeft en ook de raster die je eventueel in de zoeker kan instellen. De mijne heeft een waterpas IN de zoeker en dit is geen gadget gebleken. Je hebt immers totaal geen
              euh ... ankerpunt. Een boot beweegt in alle richtingen, hoe goed die ook is gestabiliseerd. Gelukkig had ik binnen het halfuur in de gaten dat bepaalde horizonten compleet paraplu stonden. Als je geen waterpasje hebt, koop dan een blokje om op je flitsvoet te zetten.

              Ik stop er voorlopig mee, want ik kan nog uren doorgaan ...

              Comment


              • #8
                Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

                Hoi FT2, bedankt voor de relevante info. Het verheugt me dat de reis jullie zo goed bevallen is. Je leest dat wel links en rechts maar je twijfelt toch altijd een beetje.
                Ik fotografeer altijd in RAW dat is alvast geen probleem. Momenteel heb ik voor 60 Gb aan geheugenkaartjes. Mijn laptop heeft jammer genoeg een meer dan gezegende leeftijd bereikt en is niet meer bruikbaar zelfs niet als backup. Ik ga ofwel een nieuwe laptop moeten aanschaffen ofwel geheugenkaarten bijkopen. Ik zou ipv een laptop liever een tablet kopen maar daar kan ik, denk ik, mijn foto's niet op kwijt (het zijn CF geheugenkaarten). Ik moet dat nog eens uitvissen in een computerwinkel.
                Bedankt ook voor de info over de lenzen. Het statief had ik al achterwege willen laten maar de monopod en rijstzak was ik van plan om mee te nemen. Waterpas is ook geen probleem.
                Heb je deelgenomen aan uitstappen die gericht waren op vogelfotografie?

                Comment


                • #9
                  Re: Hurtigruten - Noorwegen - vogel excursies - fotomateriaal?

                  ...als we maar kunnen helpen.
                  We hadden ook ingeschreven voor dit vogeleiland.
                  Spijtig genoeg is dit de ochtend zelf afgelast wegens te ruige zee (het was wel prachtig weer ...)
                  Maak je geen illusies: je maakt in mei op die kleine 3000 km (x2) ongeveer alle seizoenen mee!

                  Comment

                  Working...
                  X