Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans met pipet in LR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans met pipet in LR

    Hallo;

    Ik heb een vraag;

    Ik heb wat foto's waarvan ik de witbalans wil verbeteren mbv de pipet.

    Op zich goed te doen, maar ik heb mij laten vertellen, dat 't percentage grijs ong. 41-43 % moet zijn
    En dan doel ik op het raster venster met de RGB waarden die je krijgt als je 't pipet hebt aangeklikt

    Maar zo zei iemand anders, vlg mij moet dat 18 %, zijn gelijk een grijskaart
    En dan bedoel ik natuurlijk als je ergens in een foto op een grijs vlak hebt geklikt

    Ik heb sinds kort LR 4.3

    edit:

    Ik heb een grijskaart gefotografeerd, en als ik met de pipet op de grijskaart klik, krijg ik de volgende waarden bij de "G " in 't RGB venster

    Als ik klik op Grijs: ong. 35%
    Als ik klik op Wit: 75-80%
    Als ik klik op Zwart: 8-9%

    Maar als ik een foto selecteer met wat verschillende kleuren, en ik zoek iets wat ik de buurt komt v.d. 18% grijs, krijg ik een betere/ mooiere foto met natuurlijke kleuren, dan wanneer ik klik op een plek in de foto waar de waarde van ong. 40% grijs is.

    Alvast bedankt

    mvg Calisito
    Last edited by Calisto; 9 februari 2013, 15:17.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Witbalans met pipet in LR

    De G in RGB staat voor groen, en is dus niet een indicatie voor de hoeveelheid grijs volgens mij.
    Als je een grijskaart fotografeert moet je die mooi haaks t.o.v. je toestel houden zodanig dat je zeker geen reflectie's hebt op die kaart.
    Als je daar dan op klikt krijg je de juiste witbalans. Bedenk wel dat je ook zeker je monitor moet calibreren want anders heeft dit alles weinig zin.
    En ook belangrijk, het is niet omdat de witbalans juist is dat het mooi is. Bij modellen en bijv. produktfotografie is het belangrijk maar voor andere dingen kan een warmere/andere tint dikwijls mooier of zelfs creatiever zijn.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans met pipet in LR

      Dag Jozef;

      Als 1e bedankt voor 't heldere antwoord;
      als 2e wat dom van mij...... natuurlijk RGB= rood, groen, blauw....

      Degene die mij dat verteld had, zei, dat alle waarden op ong. 40-41 % moest zijn...
      Dat is wat anders natuurlijk. Ik was weer eens te snel met mijn conclusie mbt die 'G '
      Wat stom!

      Maar als je met een pipet in een foto klikt, waar moet je dan op letten?
      Moet dat grijs of juist wit zijn, en is er een regel met mbt die %

      Misschien off topic, anders hoor ik dat wel, maar stel ik maak een foto van een grijskaart.
      Met flitser is 't mij duidelijk, WB op flits, dan moet 't wel goed komen.
      Buiten met ideale omstandigheden, idem.
      Maar wat als ik binnen moet werken. Ik deed dat laatst overdag, met daglicht door de ramen en een gloeilamp.
      De foto werd te blauw. Dan kan ik de pipet natuurlijk niet gebruiken volgens mij

      Lastige materie, wel boeiend

      Alvast bedankt voor de reactie's

      mvg Calisto
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans met pipet in LR

        Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
        ... Maar als je met een pipet in een foto klikt, waar moet je dan op letten?...
        Op niks, want het is niet relevant. Klik met je pipet op een foto en je bekomt de (rgb-)kleurwaardes van die enige pixel in de foto waarop je hebt geklikt. Die pipet dient enkel om kleurwaardes te selecteren om nadien elders in beeld te kunnen hergebruiken en niet om een algemene waarde tov het volledige beeld te bepalen. Of dat het resultaat wit is of zwart is enkel belangrijk wanneer je in je beeld op die specifieke plaatsen waar je met je pipet klikt dan ook wit of zwart naar een bepaalde waarde wenst te bekomen... En desnoods kan je 't dan bijsturen.
        Correcties op WB voer je best uit daar raw files te gebruiken die je in diezelfde vorm softwarematig bijstuurt (gebruikelijk in ACR). WB behandel je doorgaans niet met een pipet.
        Als je trouwens niet goed weet waar je mee bezig bent laat dan beter de WB van je camera op 'A'utomatic staan. Die dingen zijn de dag van vandaag zeer slim. Behalve wanneer je K-waardes mengt zoals blauw daglicht en geel kunstlicht in 1 shot. In een raw-file, zoals hiernet vernoemd, kan je dat achteraf nog bijwerken. Om dat zondermeer correct uitgelicht te krijgen in een jpg straight from camera is er toch wel enige ervaring nodig. Meer nog als je flitslicht, daglicht, kunstlicht en misschien nog ergens een reflecterende discobol wenst in beeld te brengen...
        Van al hetgeen je hierboven vertelt klopt in feite niks behalve dan dat een gemiddelide grijskaart hoegenaamd 18% grijs zou zijn, maar bon...
        Volg een cursus. Er zijn er hier die ze aanbieden.

        Cheers,
        F.

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans met pipet in LR

          Dag Fibonacci

          Hartelijk dank voor de uitleg.

          Ik ga 't een beetje begrijpen. Kijk, ik stam nog uit de analoge tijdperk, heb sinds een klein jaar DSLR, en sinds een 1/2 jaar probeer ik in RAW
          te fotograferen.

          Ik heb een cursus fotografie gevolgd, en dat is al een hele kluif om een geavanceerde camera(voor mij dan) te begrijpen én toe te passen

          Dan volgt de fotobewerking, in de cursus werd gepromoot om in RAW te fotograferen, dus een ander voor mij nieuw fotoprogramma (RAW).
          Geadviseerd wordt/werd LR; zou makkelijk zijn.....

          Als ik in belgie/Zuid nl zou wonen, zou ik al lang een cursus hebben gevolgd bij bv Piet v.d. Ende, echter, ik woon in nrd NL. Er zijn grenzen aan mijn budget en afstand.....

          Ik heb online een basis-cursus gevolgd, en 't gebruik van de pipet werd i.c.m. de witbalans in een les even vermeld, verder niet . Mijn vraag daarover er werd daar niet dieper op ingegaan. Vandaar mijn vaag hier.
          Mijn verhaal over die 41-46 % heb ik trouwens van en ervaren LR gebruikster, die meer dan 1x een prijs heeft gewonnen.....
          Dus helemaal uit mijn nek praat ik niet

          Het is moeilijk om hier in 't noorden van Ned. een goede cursus LR te krijgen. Op internet zijn er zat, maar er is zoveel kaft onder de koren....
          en dan nog, mondeling is zoveel beter.

          En ja, u heeft gelijk, een goede witbalans & belicht te krijgen in een raw foto is moeilijk/lastig bij een foto in moeilijke omstandigheden, zeker voor een beginneling. Het is niet eenvoudig ACR/LR of wat voor RAW programma dan ook, om de nuances te zien en te krijgen. ER zijn zoveel schuiven...
          die met elkaar in verband staan...
          Je ziet weleens iemand met ervaring snel wat handelingen verrichten, maar op de vraag wat doe je nou precies, blijft men vaak 't antwoord schuldig, én thuis ben je 't weer vergeten of ziet het er heel anders uit.....

          Van bovenstaande heb ik in ieder geval weer wat geleerd; pipet is niet 't juiste gereedschap om een goede witbalans te krijgen.
          edit:
          Ik heb een foto gemaakt in de sneeuw v.e. grijskaart, stond in de oa de nikon handleiding. Ik heb de pipet gebruikt op 't grijze gedeelte en op een gedeelte in de sneeuw. Dat laatste gaf 't beste en natuurlijkste weergave v..d. grijskaart én de sneeuw.

          Conclusie; moet nog een hoop leren én de pipet is niet zaligmakend, maar dat zei/schreef u al..

          Mvg Calisto
          Last edited by Calisto; 10 februari 2013, 13:27.
          Met vriendelijke groet

          Calisto

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans met pipet in LR

            Met het witbalans pipet in Lightroom kan je uw witbalans juist zetten (het dient daarvoor).

            Stel je hebt een foto waar er een vlak ik voorkomt waarvan je weet dat het neutraal grijs moet zijn. Ga dan met het pipet erover (niet klikken) en kijk naar de RGB waarden. Als het effectief grijs is dan zullen de drie waarden ongeveer hetzelfde zijn. Stel nu dat dit niet zo is dat bv de R en G waarden hetzelfde zijn maar de B waarde duidelijk groter dan weet je dat er een blauwzweem in de foto zit (toch zeker op die plaats van de foto). Klik je nu met het pipet op die plaats en Lightroom zal de R/G/B waarden gelijk zetten en zo de kleurzweem uit de foto halen.

            Een grijskaart is interessant omdat je weet dat die grijs is. Het is niet altijd eenvoudig om in een foto een vlak te vinden waarvan je weet of denkt te weten dat het grijs zou moeten zijn.

            Bij alle grijstinten, wit en zwart inbegrepen zijn de R, G en B waarden identiek. Bij zwart zijn die 0 / 0 / 0 en bij wit 100 / 100 / 100. Bij een 18% grijskaart die perfect belicht is zal dat 18 / 18 / 18 zijn.

            Je moet zeker niet met het pipet klikken op een plaats waar die gelijk zijn want dan zal Lightroom ook niets aanpassen.

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans met pipet in LR

              Dag Timefreeze;

              Hartelijk dank voor uw reactie en uw uitleg; daar kan ik wat mee!

              Je moet niet klikken op de plaats waar de waarden gelijk zijn, alleen dáár waar de waarden ongelijk zijn; dat is nu duidelijk

              Maw een foto met een goed witbalans zal dan 'overal' ongeveer dezelfde waarden hebben? en dan maakt 't niet uit wat die waarden dan zijn?

              Een foto met op een paar? plaatsen met verschillende waarden, daar juist wél klikken; is dat de theorie?

              mvg Calisto
              Met vriendelijke groet

              Calisto

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans met pipet in LR

                Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                Dag Timefreeze;

                Hartelijk dank voor uw reactie en uw uitleg; daar kan ik wat mee!

                Je moet niet klikken op de plaats waar de waarden gelijk zijn, alleen dáár waar de waarden ongelijk zijn; dat is nu duidelijk

                Maw een foto met een goed witbalans zal dan 'overal' ongeveer dezelfde waarden hebben? en dan maakt 't niet uit wat die waarden dan zijn?

                Een foto met op een paar? plaatsen met verschillende waarden, daar juist wél klikken; is dat de theorie?

                mvg Calisto
                Dat je met je pipet op donker, licht grijs, bijna zwart of bijna wit klikt maakt weinig uit, meestal is er in een beeld wel iets aanwezig dat grijs (R=G=B) benadert of anders een grijskaart of iets dergelijks gebruiken. Natuurlijk geeft dit niet altijd de mooiste beelden, voor portret wil je beeld meestal iets warmer, voor landschap iets groener etc.
                ColorChecker passport bvb heeft op de testkaart een aantal grijstintjes die je dan gebruikt afhankelijk van je onderwerp. Op zicht aanpassen vergt jaren ervaring , allez bij mij toch, bij sommige zal dit vlugger gaan. Vrouwen zijn daar meestal beter in. Maar uiteindelijk moet je in veel gevallen manueel bijsturen om mooiste beelden te krijgen zelfs al gebruik je een grijskaart.
                Gecalibreerde monitor en correcte profielen voor printer/papier zijn ontzettend belangrijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans met pipet in LR

                  Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                  Je moet niet klikken op de plaats waar de waarden gelijk zijn, alleen dáár waar de waarden ongelijk zijn; dat is nu duidelijk

                  Maw een foto met een goed witbalans zal dan 'overal' ongeveer dezelfde waarden hebben? en dan maakt 't niet uit wat die waarden dan zijn?
                  Je moet met het pipet klikken op een plaats waar je weet dat het grijs moet zijn (licht of donker grijs maakt niet uit). Als de waarden al ongeveer gelijk zijn voor dat je klikt maakt het niet veel uit of je al of niet klikt. Er zal niet veel veranderen.
                  Zoals Puerte zegt wil dat niet zeggen dat je daarmee het mooiste beeld krijgt. Voor bepaalde foto's zal een warmere tint (wat meer geel) beter zijn, voor andere een koelere tint (wat meer blauw). Maar dat is iets dat uw artistiek brein moet bepalen. Met een foto heb je de kans en het recht om het mooier te maken dan dat het in werkelijkheid was.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Witbalans met pipet in LR

                    Timefreezer;

                    dank voor de verdere uitleg mbt 't pipet. Het is duidelijk nu.

                    En ja, ook de persoonlijke smaak telt mee.

                    Nou nog een goede cursus ( hier in nrd nl) op te kop tikken, en dan komt alles goed.

                    @ Puerte
                    Ik heb een Eizo monitor en een Eizo Hardware kalibratie; dus die kant heb ik wel aardig voor elkaar.
                    Helaas (wat dat betreft) ben ik geen vrouw, dus ik zal ervaring moeten op doen. Die ColorChecker schijnt inderdaad goed te zijn, maar ik dacht ook priizig. Eerst een goede cursus maar doen....;-)

                    Bedankt u allen

                    mvg Calisto
                    Met vriendelijke groet

                    Calisto

                    Comment

                    Working...
                    X