Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste indruk over Pentax *ist D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste indruk over Pentax *ist D

    Aangepast 19/05: Ik heb de titel aangepast van deze topic...

    Het doel van deze topic is om in de eerste plaats (grappige) informatie te geven aan mensen die in mijn geval zitten: nl. mensen die overwegen de Pentax *ist D te kopen. Het is in geen geval de bedoeling om mensen die een ander toestel zouden hebben gekocht (of gaan kopen) te beledigen. Indien ik met deze topic mensen zou hebben gekwetst, aanvaard dan aub. mijn excuses...


    Ik ben gisteren naar de Mediamarkt geweest... Veel volk!

    Ge hoort mij al van verre op mijn sokken afkomen:
    ik heb gisteren (waarschijnlijk tot wanhoop van de verkopers daar ) de *ist D láng aan de tand gevoeld...
    Ik had hem al eerder dit jaar eens in mijn handen gehad, maar nu heb ik hem bijna letterlijk binnenste buiten gekeerd.

    Het eerste wat mij opviel was dat hoe compact de camera wel is . Mijne 300D lijkt er wel een lomp en groot ding tegen . De ist weegt wel vrij veel, zeker met de 4 AA-batterijen erin, en, een kort verhaal lang gemaakt, ik vind dat de ist een bijna perfecte balans van dimensie's/gewicht neerzet. Enfin, daar kan ellenlang over gediscussieerd worden natuurlijk, maar ik vind dat mooi!

    Het feit dat de ist AA-batterijen gebruikt, vind ik onbetaalbaar. Ik ben in Ethiopië geweest waar ik 35 dagen lang geen winkel tegengekomen ben waar men batterijen what-so-ever (laat staan een Canon BP-511) kon kopen... Het maakt dat de ist de enige digitale reflex is die men probleemloos naar oorden als de Orinoco delta of op expeditie in de Himalaya kan meenemen.

    Pentax heeft al jaren een reputatie van camera's te maken met een uitstekende ergonomie, en de ist bevestigt dat alleen maar: eindelijk een camera waar de on/off knop zit waar hij moet zitten (rond de ontspanknop)! Ook de scherptediepte knop zit daar, en is itt. tot veel andere camera's (Eat your heart out Canon!) niet verworden tot een knopje-dat-ze-snel-er-nog even-opgeplaatst-hebben . Geen pictogram programma's (bye-bye EOS 10D! ), dus ook geen problemen meer dat je al een microdrive vol staan hebt met foto's gemaakt in het 'sport' pictogram omdat je broer weeral eens je camera heeft geleend zonder jouw medeweten . Het enige punt dat ik discutabel vind is de plaatsing van het diafragma instelwiel: ik had die graag gezien achter de ontspanknop ipv. vooraan de handgreep .

    Waar ik aangenaam door verrast werd, is de snelheid van de camera: geen minutenlang ( ) wachten tot de camera eindelijk aanstaat, de camera reageert onmiddellijk en ook de AF hoeft niet onder te doen voor de USM op mijn 28-135 (en die is niet traag) . Buffer is ook groter dan de EOS 300D: men kan 5 foto's na elkaar maken in RAW voor men dient te wachten op het wegschrijven van de gegevens .
    Ander punt waar Pentax progressie in gemaakt heeft is het lawaai (of ten minste het ontbreken ervan) tijdens het afdrukken: de ist is niet zo fluisterstil als de 10D (dat blijft nog steeds het sterkste punt van Canon), maar maakt niet zoveel lawaai als de 300D. Mooi te weten dat niet iedereen naar jou zal kijken als je een fotoke maakt...

    En dan de zoeker: ik heb mij lang geamuseerd met het vergelijken van de zoeker van de ist met die van mijn EOS 30 en EOS 300D (jullie wisten dat dit er stond aan te komen .) Samenvattend: hoewel de ist zeker niet zo goed scoort als de EOS 30, verpulverd hij de EOS 300D op dat punt. Comfortabele zoeker, die iets minder lichtsterk is als de EOS 30 en een 'korrelige' indruk nalaat, maar die al bij al zeer goed te noemen is. Hoewel de ist meer informatie geeft dan de EOS 300D, is het kijken ervan veel 'rustiger'.

    Dus, als je mijn opinie vraagt:
    met de ist D heeft Pentax volgens mij een sans fautes neergezet die de EOS 300D en de Nikon D70 doet weglopen van schaamte en die niet moet onderdoen voor de 10D en hem zelfs voorbijsteekt op sommige punten (zoeker, AA-batterijen, snelheid van opstarten.)

    Voor de opvolger van de ist D (isu D? ist D MkII? ist E? ) zou ik volgende dingen aan mijn wishlist toevoegen:
    - andere naam (!)
    - antishake systeem à la Minolta (als dat zou gebeuren, kan ik mij de gezichten al voorstellen van diegenen die net geïnvesteerd hebben in een 10D met 28-300L )
    - prijs
    Ik kan eigenlijk niet wachten tot de PhotoKina...


    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Ik heb geen problemen met de autonomie van m'n D70, en de knopjes zitten precies waar ik ze verwacht... Ik hoop echt dat hij niet wegloopt.

    Comment


    • #3
      "eindelijk een camera waar de on/off knop zit waar hij moet zitten (rond de ontspanknop)! "

      Bij de D70 zit dat daar ook

      "Waar ik aangenaam door verrast werd, is de snelheid van de camera: geen minutenlang () wachten tot de camera eindelijk aanstaat"

      Bij de D70 is dit ook het geval

      Ieder zijn meug
      D7000 + 28 tot 400mm

      Comment


      • #4
        Originally posted by Koen_vervoort
        Ik heb geen problemen met de autonomie van m'n D70,
        Dat heb ik ook niet gezegd. Nietemin, wat betaal je liever: een EN-EL3 batterij, of een setje van 4 oplaadbare AA'kes (momenteel 3.99€ in den Aldi)?

        en de knopjes zitten precies waar ik ze verwacht...
        weet ik, het is eerder Canon die last heeft van het 'oh-wij-zijn-nog-dat-knoppeke-vergeten-waar-gaan-we-dat-nu-plaatsen-syndroom' ...


        Ik hoop echt dat hij niet wegloopt.
        Tiens, toch niet helemaal zeker dat hij niet zou weglopen?
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by LuCC
          "eindelijk een camera waar de on/off knop zit waar hij moet zitten (rond de ontspanknop)! "
          Bij de D70 zit dat daar ook

          "Waar ik aangenaam door verrast werd, is de snelheid van de camera: geen minutenlang () wachten tot de camera eindelijk aanstaat"
          Bij de D70 is dit ook het geval

          "Comfortabele zoeker, ..., maar die al bij al zeer goed te noemen is."
          Is dat ook bij de D70 het geval?
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Marcfoto,
            Ik wil hier jouw keuze zeker niet bekritiseren, zoals ik al zei ieder zijn meug. Wou enkel wat wijzen op wat punten die je aanhaald en die standaard op de D70 te vinden zijn.
            Ik respecteer ieder zijn keuze, het zou wat zijn indien we allemaal hetzelfde zouden willen

            Wat betreft de zoeker kan je wel gelijk hebben vermits ik de ist D nog niet heb gezien, maar al bij al ben ik wel content met mijne nikon
            D7000 + 28 tot 400mm

            Comment


            • #7
              Originally posted by LuCC
              Marcfoto,
              Ik wil hier jouw keuze zeker niet bekritiseren, zoals ik al zei ieder zijn meug. Wou enkel wat wijzen op wat punten die je aanhaald en die standaard op de D70 te vinden zijn.
              Ik respecteer ieder zijn keuze, het zou wat zijn indien we allemaal hetzelfde zouden willen

              Wat betreft de zoeker kan je wel gelijk hebben vermits ik de ist D nog niet heb gezien, maar al bij al ben ik wel content met mijne nikon
              Ik wou je maar ff op stang jagen . Tenslotte weet ik hoe snel Nikonians op hunne zere teen getrapt zijn...
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Dan ist goe
                D7000 + 28 tot 400mm

                Comment


                • #9
                  Ik vind dat de uit en aan knop maar erges anders moet komen. Het is toch nerges voor nodig dat ding constant aan en uit te zetten, als je foto's gaat maken laat je dat toch opstaan zeker. De camera valt wel uit na een paar minuten. Met een druk op de ontspanknop is hij weer aan. Dit althans voor DSLR gebruik. Ik denk dat je batterijen wel vlug leeg zijn met een compact toestel die het beeld de hele tijd op scherm weergeeft.

                  Over batterijen. je gaat toch geen duracell AA batterijen in je toestel steken hé?? Toch 1800mAh of 2100mAh, anders is het normaal dat je batterijen direct op zijn. Voor een goeie 30€ heb je toch 4 degelijke oplaadbare batterijen met snellader! Tuurlijk moet je die niet kwijt doen ofzo, maar ik denk als je gewone batterijen in je toestel steekt dat je vlug aan die prijs zit!!

                  Comment


                  • #10
                    doorbreekt deze camera starks ook de <1000€ barriere?

                    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                    Canon EOS600d

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by creXis
                      Ik vind dat de uit en aan knop maar erges anders moet komen. Het is toch nerges voor nodig dat ding constant aan en uit te zetten, als je foto's gaat maken laat je dat toch opstaan zeker. De camera valt wel uit na een paar minuten. Met een druk op de ontspanknop is hij weer aan. Dit althans voor DSLR gebruik. Ik denk dat je batterijen wel vlug leeg zijn met een compact toestel die het beeld de hele tijd op scherm weergeeft.
                      Even goede vrienden, maar ik vind dat de on/off knop dient te staan rond de ontspanknop; dan, en alleen dan, kan men de camera opzetten als je oog al aan de zoeker staat. Probeer het, het zal je bevallen! Nu is het natuurlijk wel zo dat de nieuwe generatie DSLR gebruikers, geïnaugureerd met de EOS 300D, niet meer door de zoeker kijken omdat er toch niks meer te zien valt...

                      Over batterijen. je gaat toch geen duracell AA batterijen in je toestel steken hé?? Toch 1800mAh of 2100mAh, anders is het normaal dat je batterijen direct op zijn. Voor een goeie 30€ heb je toch 4 degelijke oplaadbare batterijen met snellader! Tuurlijk moet je die niet kwijt doen ofzo, maar ik denk als je gewone batterijen in je toestel steekt dat je vlug aan die prijs zit!!
                      "The *ist D can be powered by either two CR-V3 (Lithium non-rechargeable) or four AA type batteries. During our test period we used the camera with the two supplied CR-V3 batteries and never needed to replace them (despite taking hundreds of shots over at long period of time). Thus I can thoroughly recommend using CR-V3 batteries in the *ist D, and I don't normally recommend any type of non-rechargeable battery." Phil Askey

                      Daar hoef ik verder niets meer aan toe te voegen...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by r.marijnissen
                        doorbreekt deze camera starks ook de <1000€ barriere?
                        Momenteel ken ik nog geen enkele digitale reflex die die barrière al gebroken heeft. Je mag natuurlijk altijd proberen, maar de EOS 300D kost off. nog altijd 1200€.
                        Maar om op je vraag te antwoorden: op het net zijn er veel geruchten over een zustermodel van de *ist D (verwacht op de Photokina later dit jaar) die verkocht zou worden aan een prijs lager dan de D70 nu .
                        Daarom ook zei ik dat ik niet kan wachten tot de Kina... (nog 5 maanden, zucht )
                        http://www.digifotofreak.nl

                        Comment


                        • #13
                          MarcFoto, koop dan die supergeweldige prijsbreker!! En weet ons te zeggen na een periode of ie echt zo goed is??
                          Wat ik me afvraag, is waarom die camera niet in grotere aantalen verkocht word, als ie echt zoveel beter is dan de 2 anderen. misschien toch het hele systeem waar het om gaat?
                          btw, de aan uit knop rond de onstpanknop sucks, ik heb er met de nikon 5700 meerdere malen een ongewilde uitschakeling mee gehad, en als je een dslr gebruikt, zie je het nog eens niet meteen. De aan-uit knop op de 10d zit veel logischer mijn inziens. ( maar dat is weer goesting hé)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Rudy
                            MarcFoto, koop dan die supergeweldige prijsbreker!! En weet ons te zeggen na een periode of ie echt zo goed is??
                            Wat ik me afvraag, is waarom die camera niet in grotere aantalen verkocht word, als ie echt zoveel beter is dan de 2 anderen. misschien toch het hele systeem waar het om gaat?
                            btw, de aan uit knop rond de onstpanknop sucks, ik heb er met de nikon 5700 meerdere malen een ongewilde uitschakeling mee gehad, en als je een dslr gebruikt, zie je het nog eens niet meteen. De aan-uit knop op de 10d zit veel logischer mijn inziens. ( maar dat is weer goesting hé)
                            Iedere sponsoring in die zin wordt van harte geapprecieerd: ik zal dan een sticker op de camera kleven met de vermelding 'sponsored by...

                            En waarom de camera niet meer gekocht wordt:
                            tja, marketing nietwaar?
                            Mensen kopen een camera omdat er een stickertje met het magische woord 'Sony' op staat. Het maakt dan echt niet uit hoe slecht die camera eigenlijk wel is, Sony geraakt daar mee weg.
                            Minolta, Pentax en andere merken hebben het veel moeilijker om technisch betere camera's aan de man te brengen dan Canon, Sony, Nikon...
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #15
                              Of het gebruik van AA batterijen nu zoveel beter is dan een "merkeigen" batterij, dat moet ik nog zien hoor. Ik wil die AA batterijen wel eens op de skipiste zien, bij een temperatuur van enkele graden onder nul. Dan vrees ik dat je capaciteit ineens een stukje lager zal liggen.

                              De ENIGE cam die volgens mij heel zuinig is momenteel is de D70. Als je ziet hoeveel 1gig kaartjes men kan volschieten met 1 batterij .... kudos voor Nikon.

                              Comment

                              Working...
                              X