Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Led lampen ter vervanging van flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Led lampen ter vervanging van flits

    Tot hiertoe altijd mijn schilderijen gefotografeerd met daglicht. Toch een heel gedoe om reflecties en ongelijke belichting te voorkomen. Denk er nu over om het eens met kunstlicht te proberen. Ik zou een tweede SB800 kunnen kopen en die twee flitsers in een hoek van 45° kunnen plaatsen, maar liever heb ik totale controle over het licht nog voor de opname. In dit verband dacht ik eraan om dit hier X2 aan te schaffen: http://www.fotovoordeel.eu/nl/produc...armte-afgifte/ .Heeft iemand ervaring met zo'n belichting en zo ja , kan ze dienen voor wat ik van plan ben?


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Led lampen ter vervanging van flits

    kan je eens een voorbeeld plaatsen van de schilderijen die je fotografeert?
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Led lampen ter vervanging van flits

      Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
      kan je eens een voorbeeld plaatsen van de schilderijen die je fotografeert?
      Allemaal op paneel, glad en relatief klein over het algemeen. Ik verwijs je hierbij naar mijn website: www.walterleclairschilderijen.be ; maar wat heeft dat voor belang?

      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Led lampen ter vervanging van flits

        ik zou voor fluorescent licht gaan... dan heb je een echte 5500K... led licht kan dit niet bieden... men mengt verschillende leds om 5500 te benaderen... maar 't is en blijft led licht... met een ander kleuren spectrum...
        flitsen zou ik ook niet doen... je hoeft niets te bevriezen en je kan vanop statief werken...
        zie ook click
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Led lampen ter vervanging van flits

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Allemaal op paneel, glad en relatief klein over het algemeen. Ik verwijs je hierbij naar mijn website: www.walterleclairschilderijen.be ; maar wat heeft dat voor belang?

          Walter
          ik wou zien wat voor verf etc etc en zien wat je huidig resultaat is van je foto's.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Led lampen ter vervanging van flits

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            ik zou voor fluorescent licht gaan... dan heb je een echte 5500K... led licht kan dit niet bieden... men mengt verschillende leds om 5500 te benaderen... maar 't is en blijft led licht... met een ander kleuren spectrum...
            flitsen zou ik ook niet doen... je hoeft niets te bevriezen en je kan vanop statief werken...
            zie ook click
            Het gaat mij niet zozeer om de exact juiste kleurtemperatuur, die krijg ik er wel uit bij tweaken van mijn RAW file, meer om een egale verlichting te bekomen. M.a.w. zou dit kunnen: http://www.fotovoordeel.eu/nl/produc...r/#prettyPhoto

            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Led lampen ter vervanging van flits

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Het gaat mij niet zozeer om de exact juiste kleurtemperatuur, die krijg ik er wel uit bij tweaken van mijn RAW file, meer om een egale verlichting te bekomen. M.a.w. zou dit kunnen: http://www.fotovoordeel.eu/nl/produc...r/#prettyPhoto

              Walter
              ja, dit is fluorescent licht...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Led lampen ter vervanging van flits

                Soort licht maakt niet zoveel uit; zelfs al zou je een benzinelamp nemen....

                Probleem zijn de reflecties die je moet vermijden. Ik zou dan ook kiezen voor indirect licht door een laken of een paraplu.
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

                Comment


                • #9
                  Re: Led lampen ter vervanging van flits

                  Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                  Soort licht maakt niet zoveel uit; zelfs al zou je een benzinelamp nemen....

                  Probleem zijn de reflecties die je moet vermijden. Ik zou dan ook kiezen voor indirect licht door een laken of een paraplu.

                  Zoiets? :


                  Walter
                  D850

                  Comment


                  • #10
                    Re: Led lampen ter vervanging van flits

                    Als de kleurweergave belangrijk is (en dat is bij het fotograferen van schilderijen doorgaans wel het geval), blijf dan weg van ledverlichting, want de kleurweergave-index daarvan zit gewoonlijk onder de 80.
                    Met zo'n verlichting krijg je de kleuren onmogelijk perfect.
                    Er bestaan leds met een kleurweergave-index van 90 of zelfs nog iets meer, maar die worden zelden gebruikt in zo'n verlichtingstoestellen omdat die een lager rendement hebben (minder licht voor hetzelfde vermogen), en omdat ze duurder zijn.
                    Er zijn dus meer leds nodig die meer geld kosten, om evenveel licht te krijgen.

                    Flitsers hebben wel een heel goede kleurweergave-index.
                    Ik heb ooit op een bewolkte dag schilderijen gefotografeerd in een veranda, en dat ging prima.
                    De kleurweergave was perfect, maar je moet dan wel de juiste weersomstandigheden afwachten.

                    Als de schilderijen achter glas zitten, dan zal het altijd moeilijk zijn om er perfecte foto's van te maken...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Led lampen ter vervanging van flits

                      Je hebt het over relatief kleine werken. Ik veronderstel dat ze minder dan 0.5m² groot zijn.
                      Werk met één of twee flitsers, die je achter je op een witte muur (of doek) laat bouncen.
                      Zet een statief neer (met de camera erop...) en een afstandsbediening of gebruik de timer, zodat je tijdens de opname niet in het licht staat. Gebruik een lens die lang genoeg is zodat de camera zelf ook geen licht blokkeert. Sowieso wil je niet met minder dan 50mm of zo werken door de vervormingen.
                      Goed licht, geen reflecties, geen extra kosten, misschien even ruzie met je vrouw door dat witte laken dat je uit de linnenkast hebt genomen, simpel.

                      Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Led lampen ter vervanging van flits

                        T'is misschien een raar idee, maar heb je al eens met pola filter geprobeerd om de reflecties te minderen ?

                        Mooie schilderen trouwens
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Led lampen ter vervanging van flits

                          bvb; maar koop gewoon een witte paraplu in de blokker ofzo... veel goedkoper.
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Led lampen ter vervanging van flits

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als de kleurweergave belangrijk is (en dat is bij het fotograferen van schilderijen doorgaans wel het geval), blijf dan weg van ledverlichting, want de kleurweergave-index daarvan zit gewoonlijk onder de 80.
                            Met zo'n verlichting krijg je de kleuren onmogelijk perfect.
                            Er bestaan leds met een kleurweergave-index van 90 of zelfs nog iets meer, maar die worden zelden gebruikt in zo'n verlichtingstoestellen omdat die een lager rendement hebben (minder licht voor hetzelfde vermogen), en omdat ze duurder zijn.
                            Er zijn dus meer leds nodig die meer geld kosten, om evenveel licht te krijgen.

                            Flitsers hebben wel een heel goede kleurweergave-index.
                            Ik heb ooit op een bewolkte dag schilderijen gefotografeerd in een veranda, en dat ging prima.
                            De kleurweergave was perfect, maar je moet dan wel de juiste weersomstandigheden afwachten.

                            Als de schilderijen achter glas zitten, dan zal het altijd moeilijk zijn om er perfecte foto's van te maken...
                            Schilderijen zitten niet achter glas, maar wel onder vernis. Fotograferen voor het vernissen is geen optie omdat sommige vlakken blindgeslagen mat zijn en vlekkerig lijken. En zoals gezegd: ik wil de foto's maken bij constant licht , niet met flits. Daglicht ( noorderlicht) is inderdaad het allerbeste, maar voor de iets grotere schilderijen ( + 60 cm breed bv. ) is er altijd wel iets dat reflecteert in het schilderij. Om dat tegen te gaan hul ik mijzelf en de camera al helemaal in een zwart velours doek dat licht absorbeert, war alleen het cameraobjectief uitsteekt. Echter, zijn de schilderijen breder dan ikzelf ben dan kan er toch nog iets reflecteren.

                            Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                            Je hebt het over relatief kleine werken. Ik veronderstel dat ze minder dan 0.5m² groot zijn.
                            Werk met één of twee flitsers, die je achter je op een witte muur (of doek) laat bouncen.
                            Zet een statief neer (met de camera erop...) en een afstandsbediening of gebruik de timer, zodat je tijdens de opname niet in het licht staat. Gebruik een lens die lang genoeg is zodat de camera zelf ook geen licht blokkeert. Sowieso wil je niet met minder dan 50mm of zo werken door de vervormingen.
                            Goed licht, geen reflecties, geen extra kosten, misschien even ruzie met je vrouw door dat witte laken dat je uit de linnenkast hebt genomen, simpel.

                            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                            Zoals eerder gezegd wil ik met vaste verlichting werken , niet met flits. Die ruzie dat zou wel meevallen, werk op atelier en wij hebben veel lakens op overschot.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                            T'is misschien een raar idee, maar heb je al eens met pola filter geprobeerd om de reflecties te minderen ?

                            Mooie schilderen trouwens
                            Nee een pola filter nog niet geprobeerd dat zou nog een verschil kunnen maken inderdaad, maar nogmaals , ik denk dat deze set : http://www.fotovoordeel.eu/nl/produc...vergelijkbaar/ waarschijnlijk wel voldoet? Ik zou dan 's avonds werken zodat het atelier in het donker gehuld is en niets kan reflecteren in het schilderij.

                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: Led lampen ter vervanging van flits

                              Uit de beroerde quotes van Michel:
                              "Flitslicht is vast licht van heel korte duur"

                              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment

                              Working...
                              X