Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Café optreden: hopeloos?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Café optreden: hopeloos?

    Dag iedereen,

    Ik lees al lang mee maar nu post ik ook nog eens iets. Ik was zondag op een optreden in een café waar ik van plan was wat foto's te nemen (nooit eerder gedaan, zo'n optreden fotograferen dus), zag het volledig zitten. Daar was een podium(pje) met verschillende gekleurde spots dus ik dacht dit lukt wel. Had op voorhand wat gelezen en had voor ogen om mijn iso richting 3200 te zetten, diafragmavoorkeuze op 1.8 op mijn 50mm prime (of 2.8 als het zou lukken) en dan kijken dat sluitertijd rond de 1/60 of liefst wat sneller zou uitkomen (en dan wat spelen met de instellingen indien nodig) en spotmeting op het gezicht gebruiken.
    Nu daar heb ik mijn iso meteen maar op 6400 gezet want had direct gezien dat 3200 geen optie was maar kwam met bovenstaande instellingen maar uit op een sluitertijd van 1/8-1/15 . Zelfs met de iso in die boost-iso's (HO1 etc of wat is het daar) kwam ik niet tot deftige sluitertijden (maar die boost-iso's gebruik ik ook liever niet, maar als het moet, moet het, liever wat ruis dan bewegingsonscherpte natuurlijk). Het was wel zo dat de spots niet op de gezichten schenen maar eerder op de muur erachter (denk dat het de bedoeling was om een wat intiemere sfeer te creëren maar voor mij viel dit uiteraard dik tegen en echt fel stonden ze niet (er hadden volgens mij evengoed wat gekleurde kerstlampjes kunnen hangen).
    Ik heb van miserie de camera maar terug weggestoken. Had ik beter naar manueel gegaan en onderbelicht maar met deftige sluitertijd om dit eventueel terug op te krikken in lightroom (met meer ruis tot gevolg als ik juist onthouden heb, deze mogelijkheid heb ik achteraf pas gelezen) of gebeurt het wel meer dat het eigenlijk gewoon hopeloos is (voelde mij nogal idioot met mijn brandnew D600 die ik eens goed wou uitproberen in een nieuwe situatie )? Er staan nog wat optredens in café's gepland waar ik naartoe wil om ook foto's te nemen maar vrees dezelfde situaties en geraak al lichtjes gefrustreerd op voorhand ).. Flits wilde ik niet gebruiken.. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ook al frustratiemomentjes meegemaakt? Bedankt!

  • #2
    Re: Café optreden: hopeloos?

    Als er geen licht is kan je het ook niet vangen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Café optreden: hopeloos?

      of dan maak je er toch met heel zwakke invulflits..
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Café optreden: hopeloos?

        gewoon flitsen als dat mag.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Café optreden: hopeloos?

          Maar het leek er echt niet donker (en ik heb zelf al ondervonden dat het voor camera altijd donkerder is dan het voor ons lijkt binnenshuis dus had me eraan verwacht maar toch), valt dat even tegen.. Ok ik heb dus eigenlijk ondervonden dat er gewoon grenzen zijn die je sneller bereikt dan je denkt en het ligt niet aan mijn onwetendheid/onkunde *opluchting* . (in)flitsen is goed als je maar enkele foto's neemt vind ik (het mocht op zich wel), ik ga écht geen 100 foto's met flits nemen (hoe zwak ook), dat wil ik hen niet aandoen (en owv mijn gebrek aan ervaring zou het al 20 foto's duren eer ik de instellingen wat deftig heb denk ik, ben me nog maar net aan het inwerken in flitsen/strobisme). Dan maar wachten op een degelijk verlicht optreden. Ik vraag me dan af of iedereen die in opdracht (betaald) werkt dan een disclaimer heeft *opdracht vervalt bij onvoldoende licht* of er dan maar gewoon op los flitst, mogen of niet

          Comment


          • #6
            Re: Café optreden: hopeloos?

            Je had twee stops kunnen onderbelichten, wel met ruis, maar je bewegingsonscherpte was misschien OK geweest. Maximaal diafragma, sowieso.
            Proberen was beter dan de camera in de tas stoppen. Daar zit die arme sukkel helemaal in het donker.
            Café's zijn dikwijls slecht verlicht, ik heb foto's gemaakt in een café, overdag, optreden zonder podium en zonder spots, alleen een luster met gelig licht, een groot raam achter de muzikanten... Toch een paar bruikbare beelden (geen echt goede)

            Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #7
              Re: Café optreden: hopeloos?

              Zo kan het ook : http://www.youtube.com/watch?v=GWH8-yyfue8 op 34'08"
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: Café optreden: hopeloos?

                mnoach, dat had ik idd kunnen doen, op moment zelf niet aan gedacht maar hou ik in het achterhoofd voor de toekomst. Jouw voorbeeld, overdag en groot raam is natuurlijk nog iets anders dan 's avonds achteraan zonder ramen. Maar zelfs dan zeg je al zelf geen echt goede beelden over te houden :-s. Het is niet evident allemaal..
                Tollerke, inderdaad, dat had eigenlijk met de belichte achtergrond (mooie stenen muur) nog mooi geweest, hou ik ook in het achterhoofd..
                Bedankt!

                Comment


                • #9
                  Re: Café optreden: hopeloos?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phyre Bekijk bericht
                  mnoach, dat had ik idd kunnen doen, op moment zelf niet aan gedacht maar hou ik in het achterhoofd voor de toekomst. Jouw voorbeeld, overdag en groot raam is natuurlijk nog iets anders dan 's avonds achteraan zonder ramen. Maar zelfs dan zeg je al zelf geen echt goede beelden over te houden :-s. Het is niet evident allemaal..
                  Tollerke, inderdaad, dat had eigenlijk met de belichte achtergrond (mooie stenen muur) nog mooi geweest, hou ik ook in het achterhoofd..
                  Bedankt!
                  Weinig licht en tegenlicht, verschillende kleuren omgevingslicht, allemaal slecht licht.
                  Ik ben niet echt een concertfotograaf, maar de regels zijn dezelfde voor alle vormen van fotografie waarbij je bij weinig licht een bewegend onderwerp wil vastleggen. In de oude fotografie (de "echte", met film ) ging ik ook al onderbelichten, een heel filmpje. Maar aangezien mijn body geen onderbelichting ondersteunde (niks, je kon gevoeligheid, sluitertijd en diafragma - de heilige drievuldigheid van de fotografie - veranderen, en dat was het) steld ik de gevoeligheid 1 of 2 stops hoger in, dus een 200 stelde ik op 400 of 800 in, en bij de ontwikkeling/vergroting hield ik daar rekening mee. Zo deden we dat toen de dieren nog spraken.
                  De eigenlijke regels zijn, je onderwerp vrij krap kadreren (dat is meestal vrij goed belicht), spotmeting (had ik ook niet...), ISO "net hoog genoeg", dat moet je door ervaring vaststellen, is verschillend per camera/lens/licht/concert combinatie, bij mij is dat meestal tussen 1600 en 2500, 1 of 2 stops onderbelichten, snel en goed glas gebruiken, vol open of 1 stop geknepen... Dit allemaal samen of gedeeltelijk moet goede beelden kunnen opleveren.
                  Geef de moed niet op -- Michel

                  Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Café optreden: hopeloos?

                    goh ik ben ooit van miserie naast/achter het podium gaan staan omdat de zanger van de groep voordien nogal bruut was, en die heeft me in zijn zatte moshpitkop tegen een lichtstandaard gesmeten. Was het toen al redelijk beu maar ja, aangezien een vriendin van me daarna ging optreden en ik toch foto's wou ben ik dus er naast en zelfs achter het podium gaan staan, maar dat moet natuurlijk ook lukken. Denk dat ik toen ook 70-200 f2.8 mee had want het zijn allemaal redelijk fel ingezoomde foto's. Twas zeer donker en de ruis van het licht op te trekken is redelijk goed zichtbaar. Het voordeel van inzoomen is dat je dan wel niet teveel storende details hebt (en dat krijg je wel vaker als er DAGlicht is want dan gebruiken ze een rood-wit gestreepte circustent als achtergrond en van da . Kweenie of ge die hier kunt zien : https://www.facebook.com/media/set/?...8602052&type=3
                    Niet de eerste set van Kate Ryan maar die erna komen. Zijn ook in een Urban Acid action gestoken zodat de kleur en contrast veel feller is.

                    Maar ik denk dat ik inderdaad ook cafe-foto's heb gemaakt waar niks levensvatbaars bij zat. Die ontbreken dan ook in dat album waarschijnlijk Als er echt geen licht op iemands gezicht schijnt dan moet je bijna al gaan werken met een (losse) flits. Doe ik ook bij dansfoto's op huwelijksfeesten (2 lossen flitsen zelfs, elk in een hoekje maar die zet ik dan wel achter het koppel). Ik ga me echt niet laten doen door dat gruwelijk blauwe/rode licht dat ze in die zaken ophangen voor de *SFEER* en waar ge dan geen kl* mee kunt voor uw foto's.
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                    Comment


                    • #11
                      Re: Café optreden: hopeloos?

                      Er is altijd wel iets licht. Idd hoge Iso, lichtsterke lens (f1.8), 1 stop onderbelichten, spotmeting en dichtbij staan. t Licht varieert ook wel, dikwijls wordt het wel beter. Bij n cafeconcert mag je dikwijls ook langer dan 3 songs fotograferen, dan heb je meer kans op betere foto's.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Café optreden: hopeloos?

                        Gisterenavond in de Jazzzolder in Mechelen een interessant tooggesprek gehad met Jos Knaepen (hij voor de toog, ik erachter), top concertfotograaf.
                        Jos werkt nog steeds het liefst met film. Hij houdt niet zo van digitaal, maar gebruikt het wel, in bepaalde situaties.
                        Hij had gisteren twee Leica's mee, met Z/W film, de ene met een 50mm en de andere met een 35 erop. Daarnaast een Mamiya 6X6 meetzoeker (vaste lens, ik dacht 80mm, dus ongeveer 24 op FF SLR), en een D800 met 135.
                        Jos gebruikt bij kleurenspots liefst Z/W, omdat hij niet houdt van een "blauwe Neger" (sic), ik deel zijn mening volkomen. Bij ons in de zolder is het licht wit en redelijk egaal, aangenaam voor fotografen (en muzikanten, maar hun mening vragen we niet )
                        En omdat er meer en meer met kleurlicht wordt gewerkt (ik heb het over Jazz), zie je Jos meer en meer in de loges en tijdens sound checks werken.
                        Om ons gesprek samen te vatten, doe eens iets anders dan kleur, ga achter en naast het podium (de zaal is ook interessant, maar door erg weinig licht heel moeilijk, in café's is het dan beter werken), voor en na het optreden...
                        Ticketing en vestiaire kunnen ook mooie beelden opleveren.
                        Op kleinere optredens maak je ook meer kans op contact met de artiesten. En "kleinere" muzikanten (niet Short People...) zijn veel natuurlijker en appreciëren een goede foto. Die je dan ook doormailt. Ik heb dit met Patrick Riguelle (die ik ook heb leren kennen) en een paar anderen, en natuurlijk ook met jazzmuzikanten.

                        "Not only should you think out of the box, tear the box open and burn it".
                        Die is van mij, Shakespeare is bij deze verwittigd...
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Café optreden: hopeloos?

                          Misschien dat HJanssen hier eens licht op kan werpen...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Café optreden: hopeloos?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Misschien dat HJanssen hier eens licht op kan werpen...
                            Als ik dat doe, is het probleem opgelost.......
                            Last edited by hjanssen; 26 februari 2013, 11:14.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment

                            Working...
                            X