Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grote MVanker-aankoop-topic (sorry, another one)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grote MVanker-aankoop-topic (sorry, another one)

    Heren en Dames van deze gezellige club...,

    Zoals in een ander topic al vermeld ben ik relatief nieuw wat betreft fotografie. Maar ik zou er toch graag snel verder in gaan. Heb al enkele beperkingen tegengekomen van mijn huidig glaswerk en daarom ben ik aan het kijken voor wat nieuw materiaal.

    Ik ben in Maart naar het buitenland getrokken met:
    - EOS 300D
    - Kitlens EF-S 18-55/3.5-5.6
    - Canon EF 75-300/4.5-5.6

    Verder vond ik mezelf al belangrijk genoeg om een polarisatiefilter mee te nemen en daar wat mee te prutsen (wat eerst minder bevredigende resultaten opleverde, later heel wat beter). Een tripod had ik NIET mee, en dat bleek alvast serieus fout te zijn.

    Misschien even wat situaties waarbij ik toch ernstig gevloekt heb op mijn tekortkomingen:
    - Fotograferen van mensjes op een plank in de golven van Puerto Escondido, Mexico. Op een bepaald moment was de Franse en Portugese nationale ploeg daar aanwezig om te trainen... Heb er wel een paar aardige pics van, maar wat meer zoom zou zeker aangenaam zijn geweest. Licht genoeg uiteraard, dat was geen probleem
    - Fotograferen van zonsondergangen aan Lago de Atitlan, Guatemala. Prachtige dingen gedaan daar (naar mijn standaarden), maar daar heb ik toch ECHT een tripod gemist... Daar heb ik trouwens ook geleerd dat onderbelichten van zonsondergangen de kleuren nog een heel stuk mooier maakt (of is dat "cheaten"...?).
    - Fotograferen van apen, spechten, toekans, ... in de ruines van Tikal, Guatemala. Die beesten zaten soms te hoog in de bomen (zoom), en geregeld was de jungle iets te dicht om nog goeie lichtomstandigheden te hebben. Flitsen wilde ik niet doen omdat de flits op de EOS 300D waarschijnlijk toch niet zou voldoen, en ook omdat ik geen storend element wou vormen. Na dit ben ik beginnen denken om een lens te kopen met betere aperture (totdat ik terug in BE was en de prijzen mocht aanschouwen...). Een tripod was uiteraard ook wel handig geweest in deze situatie, en wat meer nadenken over de situatie had ook wel iets opgebracht (jah, de thrill van op een paar meter te zitten van een familie brulapen heeft me wel es mijn ISO-settings doen vergeten, damn damn damn... --> beginnende fotograaf...).
    - Bepaalde zaken die ik heel dicht wilde fotograferen, maar er safety-gewijs niet TE dicht bij kon komen. Zoals die enorme tarantula die mijn pad versperde. Call me a woosie, maar ik was toch niet direct geneigd om mijn EF-S lens op te schroeven en er met mijn neus op een dertigtal centimeter van te gaan hangen...

    Je hoort het al, ik heb materiaal nodig. Deze situaties analyserende, wat zouden jullie mij aanraden. Ik weet dat ik ZEKER nieuw glaswerk nodig heb, ZEKER een tripod (die stevig genoeg is om mijn zoom-glaswerk te ondersteunen MAAR nog "opbergbaar" blijft --> MVanker is namelijk wereldreiziger...) en ik zal in de toekomst (alhoewel dit "gemis" niet echt beschreven hier) toch ook wel een externe flitser nodig hebben. Ik heb al een zeker idee wat ik zou kunnen gebruiken, maar wil toch eerst jullie onbedorven mening. Mijn budget is zeker niet onbeperkt, maar ik kan wel "wat" uitgeven.

    Thanks! Enneuh, sorry voor de lange post, ik heb altijd al problemen gehad met iets in het kort uit te leggen...


  • #2
    Het onderbelichten van zonsodergangen is niet cheaten.. dat heet gewoon slim zijn... En bovendien bewijst de nood aan het onderbelichten van die dingen, dat de creatieve mens nog steeds andere interpretaties maakt dan de 'creatieve' digitale technologie voor ons wil doen... Gelukkig maar... Artiesten in een grijs doosje zeggen me niet veel. De camera is een hulpstuk, de fotograaf de meester.

    Als ik je zo bezighoor heb je 2 dingen nodig: Een grote zoomlens met eventueel macro-capaciteiten (tarantula), en een goeie en flexibel inzetbare tripod, misschien met een balhoofdje + panplate.

    Zelfs een straffere flits zal je waarschijnlijk niet volledig helpen als je met je 500mm in de topkes van de bomen gaat trekken, al zullen er wel zijn die aardig in de buurt komen, of toch tenminste een een paar stops helpen.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Koen_vervoort
      Als ik je zo bezighoor heb je 2 dingen nodig: Een grote zoomlens met eventueel macro-capaciteiten (tarantula), en een goeie en flexibel inzetbare tripod, misschien met een balhoofdje + panplate.
      ...en wat meer durf om je "cool" te kunnen behouden in aanwezigheid van brulapen en tarantulas.

      NB. Hopelijk leest ons Mira dezen thread niet want dan krijg ik ze niet meer mee naar venezuela...

      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        off-topic

        ah ben je ook in Tikal geweest ?
        wij in mei 2002
        mooie en zeer grote site
        wel knappe uitzichten op de toppen van de piramides hé

        enkele weken later hebben ze daar es toeristen gegijzeld
        oa. enkele Belgen
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          @ Koen:
          Thanks! Die flits is evenwel niet bedoeld voor het trekken van de beestjes, maar eerder voor andere takken van de fotografie waar ik me in de toekomst wel op plan te smijten...

          Uiteraard heb je gelijk over dat ik een serieuze tele nodig heb. Maar een serieuze tele + macro-mogelijkheden heb ik toch nog niet echt op de markt gezien... Ik had ook al door dat dat hoogstwaarschijnlijk 2 lenzen zouden worden. Moet wel zeggen dat die macro niet ECHT een noodzaak is, voor de meeste zaken (bloemen bijvoorbeeld) vond ik de kitlens helemaal zo slecht nog niet. Voor echt kleine beestjes zou een macro lens wel interessant zijn natuurlijk.

          Maar de hoofdzaak is dus zeker een tele + een tripod. Tips in concreto hieromtrent?

          @Jochen en DirtyHarry:
          Ja, in Tikal geweest dus. Tikal is fantastisch. Ben er 3 dagen geweest... Daar was het waar ik de meeste kansen heb gehad wildlife te fotograferen (met -naar mijn normen- groot succes wat betreft bijvoorbeeld Toekans).

          Brulapen zijn niet gevaarlijk hoor, maken wel wat lawaai... en durven wel es met takken smijten. Die tarantula's normaalgezien ook niet echt, die zijn banger van jou. Maar er zou zich toch maar eentje echt bedreigd voelen... Ik heb geen schrik van die beesten, maar ik ben liever voorzichtig.

          btw: De tarantula's die ze in Venezuela hebben zijn VEEL giftiger dan de soorten in het Midden-Amerikaanse regenwoud . Heb er beetje onderzoek naar gedaan toen één van onze huisdiertjes in Puerto Escondido wist te ontsnappen en we hem niet direct konden vinden... .

          Maar anyway: Iemand concrete tips wat betreft materiaal?

          Greets, MVanker

          EDITED:

          Ok, ok, dus niemand durft het aan om me zomaar bepaalde dingen aan te raden...

          Wel, ik zat toch serieus te denken aan de Sigma 50-500. Is dit een goed idee voor mijn "profiel", wat ga ik nog missen (buiten de obvious dingen zoals Macro), en wat voor tripod heb ik voor zo'n kanjer nodig?

          Greets, MVanker

          Comment

          Working...
          X