Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

doek of papier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • doek of papier

    Ik ben aan het rondkijken om een achtergrondsysteem aan te kopen .
    nu vraag ik mij af wat het beste werkt , een papieren rol als achtergrond of een doek ?

    zijn er hier mensen die me even kunnen vertellen wat het beste is en waar ik eventueel nog op moet letten bij aan koop van een achtergrondsysteem .

    ik ben niet van plan met studioflitsers te werken maar met mijn metz en nog 1 yongnuo ( cactustriggers)

    tips welkom

    alvast bedankt

    robbi

  • #2
    Re: doek of papier

    Het voordeel van papier is dat je nooit geen kreuken hebt in de achtergrond, met stof heb je dat wel.
    Als je werkt met een cropsensor heb je meer dieptescherpte en worden de kreuken storend !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: doek of papier

      ik volg jef

      ik heb zelf met doek gewerkt en ben nu overgestapt naar vinyl om niet telkens het papier te moeten afsnijden.
      als je natuurlijk enkel op de achtergrond doek gaat plaatsen en niet op de grond, kan je wel voor doek opteren, mede als deze een motief bevat
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: doek of papier

        alvast bedankt voor de tips !

        ik denk dat ik toch maar opteer voor een rol papier .
        geen kreuken en geen vuile doek die je moet uitwassen , gewoon papier en snijden als ie toch vuil geraakt .

        het enige wat denk ik een nadeel is voor zulke papier rol is dat als je hem op verplaatsing wil gebruiken je wel met een groot volume zit

        zo zal elk ding zijn voor en zijn nadeel hebben zeker .

        Comment


        • #5
          Re: doek of papier

          alles heeft zijn voor- en nadelen idd

          ik heb gekozen voor vinyl omdat ik ook geen zin had om telkens het papier weg te gooien
          bij het oprollen proper maken met een vochtige doek

          ik heb mijn doeken idd nog en op verplaatsing kan dit wel handig zijn
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: doek of papier

            Ook gestart met doeken, maar overgeschakeld op papier.
            De doeken worden zoals SVIS schrijft soms op locatie gebruikt ; rollen van 2.75 meter zijn niet echt gemakkelijk verplaatsbaar
            Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

            Comment


            • #7
              Re: doek of papier

              die vinyl hoe maak je die dan vast? Heb je dan een specifiek systeem ofzo die normaal gebruikt wordt voor rollen papier en daar bind je dan die vinyl aan vast? het boeit me wel maar ik hb eigenlijk mijn kamer in een soort lichtgrijs geverfd, en dat is in mijn ogen de mooiste achtergrond voor portretten maar om ook eens van kleur te wisselen dacht ik ook aan papier of een doek, maar die doeken geven teveel kreukels
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: doek of papier

                Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                die vinyl hoe maak je die dan vast? Heb je dan een specifiek systeem ofzo die normaal gebruikt wordt voor rollen papier en daar bind je dan die vinyl aan vast? het boeit me wel maar ik hb eigenlijk mijn kamer in een soort lichtgrijs geverfd, en dat is in mijn ogen de mooiste achtergrond voor portretten maar om ook eens van kleur te wisselen dacht ik ook aan papier of een doek, maar die doeken geven teveel kreukels
                mijn vinyl zit gewoon op een ijzeren rol waar dan een cross-bar doorgaat en bevestigt kan worden op 2 statieven (liggend).
                nu is het bij mij deels aangepast en maak ik gebruik van een buisklem met punt & een plafondsteun aan een zijde en een statief aan de andere zijde.
                aangepaste muurplaatjes kunnen natuurlijk ook gebruikt worden of een rollen-systeem. ken een studio die een motorisch systeem heeft met 4 rollen, daar moet je dan natuurlijk wel opletten voor het gewicht van de rol in zijn geheel
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: doek of papier

                  Vinyl gaat langer mee, is veel makkelijker schoon te maken en is stukken steviger dan papier. Voor het geld van een rol vinyl kon ik ook bijna 4 maal een papieren rol aankopen. Maar met af en toe kleine kinderen in de studio die wel eens te dicht tegen de achtergrond willen lopen had een papieren exemplaar al snel schade opgelopen. En dan heb ik nog niet over vieze schoenzolen, die permanente indrukken achterlaten op papier.
                  Ik gebruik de rol nu ongeveer twee jaar, maar nu begint die toch dusdanig vuil te worden / te slijten, dat ik een nieuwe moet gaan aanschaffen. Ik zal dan zeker weer voor vinyl kiezen.
                  EOS 5DIV+BG-E20; EOS 6D+BG-E13; EF70-200 L F4 IS USM; EF24-105 L F4 IS USM; EF 50 1.8 II, EF100 L F2.8 IS USM; 2x EX 580 II; ThinkTank Navigator; etc.

                  Comment


                  • #10
                    Re: doek of papier

                    alles heeft zijn voor en nadelen.
                    Doek is moeilijk egaal vlak te krijgen, vooral in een kleine studio waar de achtergrondverlichting dicht bij het doek staat en je strijklicht krijgt.
                    Doek heeft wel het voordeel dat het goedkoop is, en kan gewassen worden het gaat dus lang mee.
                    Doek voldoet voor mij uitstekend voor een zwarte en gekleurde achtergronden.
                    Voor een witte achtergrond ben ik afgestapt van doek en heb ik papier gekocht omdat het egaler te belichten is.
                    Papier is in de long-run wel duur , als je er laat op lopen dan mag je er telkens 3m afsnijden, vooral als de ondergrond tapijt is. Met een lengte van 11m aan 60-70€ (incl transport) kan je dus 4shoots.
                    Ik ben nu aan het experimenteren met papier als achtergrond en een wit doek op de grond daarbij ligt het papier 0.5m op de grond en het doek ligt er 10cm op. Geeft heel goede resultaten.
                    Uiteindelijk zou ik willen opteren voor vinyl maar dat is als amateur voor mij (nog) te duur.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: doek of papier

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      Uiteindelijk zou ik willen opteren voor vinyl maar dat is als amateur voor mij (nog) te duur.
                      duur? valt goed mee hoor.
                      Ik heb iets meer dan 300 euro betaald voor een rol van 2,95 op 8m. Daarbij was er dan nog een background support bij aangepast hierop die ik had meebesteld.
                      Dit besteld in engeland en geleverd. Dus 3 rollen van jou en je hebt al evenveel uitgegeven.
                      En die ik heb is 2 kleuren, dus wit & zwart, gewoon omdraaien

                      bij winkels hier in belgie ben je idd makkellijk 300 euro kwijt voor enkel 1 rol vinyl die nog smaller & korter is
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: doek of papier

                        Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                        Dit besteld in engeland en geleverd.
                        Heb je een site voor mij / ons?
                        EOS 5DIV+BG-E20; EOS 6D+BG-E13; EF70-200 L F4 IS USM; EF24-105 L F4 IS USM; EF 50 1.8 II, EF100 L F2.8 IS USM; 2x EX 580 II; ThinkTank Navigator; etc.

                        Comment

                        Working...
                        X