Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[D70] Misschien een hele stomme vraag hoor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [D70] Misschien een hele stomme vraag hoor

    Maar kan je met de D70 ook Manueel scherpstellen?
    Of is dat afhankelijk van welke lens je er op zet?

    Ik heb de review nog eens bekeken op dpreview en zie daar eigenlijk geen melding gemaakt worden dat je manueel kan focussen. (ik zie dat dus bij bijv. de review van de 10D wel staan)

    bedankt alvast.

    Doei
    Leo

  • #2
    Geen probleem je kan altijd manueel focussen.
    Schakelaartje op de lens zet de manual focus (MF) aan of uit.


    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Dank Digipics,

      Gelukkig.

      Ik begon me al zorgen te maken, al die mensen die het over niets anders als backfocus kunnen hebben, dat ligt dus gewoon aan de camera en niet aan de scherpstel kwaliteiten van de personen zelf. Als je Backfocus op je camera ontdekt kun je dus overschakelen op Manueel en zou alles gewoon moeten kloppen. Toch? Of niet?

      Maar euhm kun je eigenlijk met iedere nikkor lens manueel focusen?? Dus bijv met de 80-200 2.8 of met de door Nikon Bijgeleverde Kit lens (dat nieuwe lensje) Yes me is a newbie on the field of lenses.

      Ik heb niet veel tijd om langs winkels te gaan om hier achter te komen en door alles wat ik las maakte ik mij een klein beetje zorgen.

      Bedankt.

      Comment


      • #4
        Er staat ook een schakelaartje op het toestel (als ik me niet vergis juist onder het knopje voor de release van de lens).
        Bij de D100 is er naast de lensmount een knopje M/S/C. Ik geloof dat het bij de D70 AF/M is (de keuze S/C mode moet via een menu gemaakt worden).

        Enkel de lenzen met een M/A knop laten toe om via de lens naar manuele focus te gaan, maar niet alle lenzen beschikken over een dergelijke knop. Die M/A knop laat toe om eerst te autofocussen, en dan naar manueel over te gaan; iets wat met het knopje op de camera moeilijk is.

        Dus:
        - als je lens geen M/A knop heeft: via het knopje op het toestel.
        - als je lens wel een M/A knop heeft, zijn zowel de M/A knop als de AF/M knop op het toestel mogelijk

        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          Originally posted by Leo_Bezemer
          Dank Digipics,

          Gelukkig.

          Ik begon me al zorgen te maken, al die mensen die het over niets anders als backfocus kunnen hebben, dat ligt dus gewoon aan de camera en niet aan de scherpstel kwaliteiten van de personen zelf. Als je Backfocus op je camera ontdekt kun je dus overschakelen op Manueel en zou alles gewoon moeten kloppen. Toch? Of niet?

          Ik weet echt niet of backfocus te maken heeft met de lens of met de camera. Ik denk dat daar meningen over zijn. Hier een vb. met een 60mm F/2.8 D uit de hand genomen op 45° met de D70

          .

          Het probleem is hier toch niet zichtbaar.

          Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Je kan ook focusproblemen hebben als het alignment van de ccd niet correct is. Dan mag de lens en je visuele scherpstelling nog zo perfect zijn, als de afstand tussen beeld en matglas en beeld en sensor niet even groot is (of iets in die trend), dan heb je problemen, ook bij manueel focussen. Ergens op dit forum stond er iets meer over met een link naar een andere site over iemand die zelf z'n alignment heeft aangepast...

            Comment


            • #7
              Hier misschien?
              Originally posted by Koen_vervoort
              Ergens op dit forum stond er iets meer over met een link naar een andere site over iemand die zelf z'n alignment heeft aangepast...
              “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
              Scott Adams

              Comment


              • #8
                Originally posted by markali
                Hier misschien?
                Originally posted by Koen_vervoort
                Ergens op dit forum stond er iets meer over met een link naar een andere site over iemand die zelf z'n alignment heeft aangepast...
                Interessante link voor de knutselaars onder jullie.

                Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment

                Working...
                X