Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto afmetingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto afmetingen

    Hoe bereken,bewerk ik een foto tot die afmeting zoals ik wil .Vond de foto veel te groot zoals hij op BD tezien was.

  • #2
    Re: Foto afmetingen

    Met welke software bepaal je de afmetingen van je foto?
    Cheers,
    F.

    Comment


    • #3
      Re: Foto afmetingen

      Ps Cs6
      Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
      Met welke software bepaal je de afmetingen van je foto?
      Cheers,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: Foto afmetingen

        OK, nu we weten dat je met Photoshop CS6 werkt (we kennen weliswaar de gebruikte taal niet; mijn versie is Engels), kunnen we aan de slag.
        Als je Image>Image Size...

        Krijg je de afmetingen te zien. Misschien uitgedrukt in een andere eenheid dan er hier staat, maar omdat je -via de BD-reglementen weet dat de langste zijde van je foto maximaal 900 pixels mag zijn- zet je best die eenheid in pixels.
        Hier zie je dat de foto die ik wil plaatsen te groot is:

        en dus zal moeten verkleind worden.

        Als ik die 1200px (in het blauw, dus geselecteerd) overschrijf met 900px, dan past de Height zich spontaan aan, maar zal alleszins minder zijn dan de width.
        Dat is het zowat. Nu, over verkleinen (en daarna verscherpen!) zelf valt er heel wat te lezen/uit te proberen... maar dat is niet meteen je vraag.

        Ja, misschien nog dit: als je bijvoorbeeld een kadertje rond je foto wil, dan zul je eerst moeten verkleinen tot minder dan 900px, omdat je daarna, via Canvas-size, weer een aantal pixels gaat toevoegen (tot max. 900px!).
        Een portrait (verticale) foto mag voor mij zelfs minder dan 900px hoog zijn, gezien het beeld anders bij vele kijkers gedeeltelijk van het scherm zal vallen; en scrollen is niet zo leuk.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X