Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtplek op de achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtplek op de achtergrond

    Ik ben ondertussen een beetje aan het experimenteren met strobisme en 'studio'fotografie (achtergrond opzetten in de living).

    Maar ik ben eens rond aan het kijken naar mogelijke belichtingen en poses om eens uit te proberen bij een shoot, en de belichting van deze foto spreekt me erg aan, maar vooral de lichtplek achter het model, welke wel vaker terug te vinden is bij modelfotografie.

    Nu vraag ik me af: hoe bekom je nu juist zo'n vlek? Ik heb het al geprobeerd met een flash (met/zonder snoot) te richten op de achtergrond, maar erg mooi is dit niet.
    Ook staat er op de afbeelding van hoe de belichting in mekaar zit geen flash gericht op de achtergrond...

    Kan er iemand mij helpen om deze (misschien domme) vraag op te lossen?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

  • #2
    Re: lichtplek op de achtergrond

    makkelijkst en meest gebruikt is een licht op de achtergrond richten... dat kan met een snoot of grid, of gewoon reflector... maar om je achtergrond mooi flou te krijgen, dien je je model wel ver genoeg van je achtergrond te plaatsen... toon eens een voorbeeldje van je pogingen?

    bij het voorbeeldje hebben ze de achtergrond rond het model verduisterd door postprocessing... dodge & burn
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: lichtplek op de achtergrond

      dat is momenteel nog een probleem, de achtergrond die ik gebruik is te klein en ik heb nergens een muur die groot genoeg is om te gebruiken bij studiofotografie...
      dus het model verder dan 2m van de achtergrond plaatsen en hetgeen achter de achtergrond zal eerder bepalen wat er achter het model te zien is.
      Bij mijn pogingen (zijn al in de vuilbak gevlogen) was het echt geen mooie vlek, maar een lelijke, rechthoekige/ovale vlek waarbij je de vezels van de stof van de achtergrond duidelijk zag, alsof er aan de andere kant ook geflitst werd

      Maar als de omstandigheden het eens toelaten ga ik het wel eens zo proberen hoe jij het zegt, met het model ver genoeg van de achtergrond
      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
      https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

      Comment


      • #4
        Re: lichtplek op de achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
        Nu vraag ik me af: hoe bekom je nu juist zo'n vlek? Ik heb het al geprobeerd met een flash (met/zonder snoot) te richten op de achtergrond, maar erg mooi is dit niet. Kan er iemand mij helpen om deze (misschien domme) vraag op te lossen?
        Een speedlite, achter het model, op de zwarte achtergrond gericht, minimal power. Hier in combinatie met een main floodlight (softbox rechtsvoor als main) en een een plu'tje linksvoor als filler. Belichtingskracht gebalanceerd in te vullen naar believen. Afstand tussen model en backdrop toch wel minimaal 1m (liever 1.5).
        Cheers,
        F.

        Comment

        Working...
        X