Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuw fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sneeuw fotograferen

    Het is nu wel de periode geweest om sneeuw te fotograferen en heb er nu wel genoeg foto's genomen.
    Maar wat mij opviel is dat bij mistig weer of wanneer het sneeuwt je weinig of geen details ziet in de sneeuw.
    Is dit normaal of kan ik er iets aan doen?
    En is dit aanvaardbaar....moet er altijd detail te zien zijn?
    Er is ook geen sprake van "overbelichting" te zien op mijn histogram.
    Hier plaats ik een link van 2 verschillende foto's met en zonder detail.

    klik en klik


    Bedankt alvast voor jullie tips en reacties!
    Gr Pascale
    Eerlijkheid duurt het langst!!
    Mijn website: http://www.degrafon.be/

  • #2
    Re: Sneeuw fotograferen

    Pascale,

    ik had gisteren eindelijk ook wat tijd om nog even in de sneeuw te gaan fotograferen en mij is hetzelfde opgevallen (zie foto).
    Tot nu toe had ik enkel sneeuw gefotografeerd in heldere omstandigheden, waarbij er telkens veel detail in de sneeuw te zien was. Ik vond het dan ook wel vreemd om nu vrij weinig detail te zien in de foto die ik gisteren genomen heb. Ik vermoed dus ook dat de omstandigheden hier mee te maken hebben... Maar, misschien zijn er hier mensen die er een goede uitleg voor kunnen geven???

    Als ik jouw foto's bekijk, vind ik idd dat je bij de tweede weinig detail hebt, maar de eerste (duinen) vind ik wel goed hoor qua detail in de sneeuw.
    Last edited by Nelita; 27 januari 2013, 11:15.
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

    Comment


    • #3
      Re: Sneeuw fotograferen

      hangt inderdaad van de omstandigheden af.
      het belangrijkste is de stand van de zon als die er is.
      en natuurlijk bij tegenlicht en sneeuw overbelichten.
      en in RAW schieten toch ook wel de voorkeur boven jpg.
      je zal trouwens zien dat als het zonnetje schijnt, je mooie schaduwen en meer tekening in de sneeuw krijgt.
      dus steeds je camerainstelling aanpassen aan de omstandigheden is bij sneeuw meer het geval dan bij opnamen zonder sneeuw.
      maar iedere keer dat aanpassen gaat gauw vervelen en je vergeet de boel vaak weer terug te zetten, met het gevolg dat je shoot zonder sneeuw er ineens helemaal verkeerd belicht onderuit komt.
      wie zegt dat fotograferen leuk is...?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Sneeuw fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        hangt inderdaad van de omstandigheden af.
        het belangrijkste is de stand van de zon als die er is.
        en natuurlijk bij tegenlicht en sneeuw overbelichten.
        en in RAW schieten toch ook wel de voorkeur boven jpg.
        je zal trouwens zien dat als het zonnetje schijnt, je mooie schaduwen en meer tekening in de sneeuw krijgt.
        dus steeds je camerainstelling aanpassen aan de omstandigheden is bij sneeuw meer het geval dan bij opnamen zonder sneeuw.
        maar iedere keer dat aanpassen gaat gauw vervelen en je vergeet de boel vaak weer terug te zetten, met het gevolg dat je shoot zonder sneeuw er ineens helemaal verkeerd belicht onderuit komt.
        wie zegt dat fotograferen leuk is...?
        grt,bouk.
        Ik denk ook dat Bouk hier op het juiste pad zit qua verklaring.
        Sneeuw is namelijk "overal" wit. Om daarin detail te vinden moet je een macro-lens bovenhalen
        Gevolg is dat het enige "detail" eigenlijk reliëf is ... en reliëf in iets dat overal wit is zie je natuurlijk ook niet ... Het enige schijnbare "detail" dat dan nog overblijft zijn eigenlijk schaduwen. Maar voor schaduwen heb je gericht licht nodig (zoals in die duinenfoto). Diffuus licht (wolken, mist) levert geen schaduwen op en dus ook geen "detail" in de sneeuw (zoals in die andere fotos). Het komt een beetje overeen met het gemis aan "diepte" bij een macro opname met ringflits (ook dan komt het licht uit alle richtingen en heb je geen schaduwen meer ...)
        Het heeft hier dus m.i. niets met de belichting te maken (je histogram kan perfect OK zijn), maar wel met het soort licht (diffuus vs. strijklicht).

        Op deze plaat is er enkel wit ... maar je ziet toch veel omdat de stand van de zon laag was.
        Last edited by DominiekC; 27 januari 2013, 11:11.
        Master the craft, and the art will follow.
        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Sneeuw fotograferen

          een voorbeeld:

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Sneeuw fotograferen

            Dacht ik eigenlijk ook dat het met het weer te maken had....kon niet anders eigenlijk maar was toch benieuwd naar andere meningen.
            Dus eigenlijk is het niet erg dat er soms geen detail te zien is in de sneeuw...het moet niet altijd?
            Bedankt voor jullie reacties!
            Gr Pascale
            Eerlijkheid duurt het langst!!
            Mijn website: http://www.degrafon.be/

            Comment


            • #7
              Re: Sneeuw fotograferen

              Tantine,
              Ik weet niet of het dit is wat je zoekt, maar heb zelf wat geexperimenteerd met winterfoto's en heb meer detail toegevoegd in photoshop door color efex pro plug in te gebruiken (detailextractor).
              Of dat het beter is weet ik niet...Ik vind jouw foto's dan toch mooier.
              KLIK
              Grtjs Isabel

              Comment


              • #8
                Re: Sneeuw fotograferen

                Pascale,

                Ik weet 1 ding zeker en dat is het weer die er voor bepaald om je genoeg detail zal zien of niet. M.aw de stand van de zon.
                Als hij laag staat dan krijg je langere schaduwen t.o.v de hogere stand van de zon.
                Daarbij komt ook nog eens dat het morgen of avond licht wel altijd een gloed van de zon je details wat naar boven haalt.
                Bij mij laatste foto op sc heb ik gewoon een compositie gebruikt waar je redelijk veel schaduw partijen hebt met de laagstaande zon. Moest die een paar uur later zijn dan zou ik zeker hetzelfde effect niet hebben. Met een flitser kan je eventueel nog wat extra tegenhouden of ophelderen net zoals je eventueel blends kan gebruiken waar veel te veel tijd in kruipt vind ik zelf en jij ook vermoed ik. Een compenstaie van + 1 helpt ook altijd. Tja en verder heb je uiteraard je scherm om te kijken wat het resultaat is. De lucht kan mij meestal gestolen worden op dat moment omdat mijn sneeuw wel goed moet belicht zijn. De rest foefel ik wel bij in raw.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #9
                  Re: Sneeuw fotograferen

                  Ik bekijk goed mijn histogram , de sneeuw laat ik net niet overbelichten, zodat de sneeuw zelf mooi wit is.
                  Is de sneeuw net iets te donker dan wordt het al snel vuil , niet enkel van kleur maar ook de minste deeltjes worden zichtbaar.
                  En wat moet en wat niet, hangt af van wat je wil laten zien denk ik.
                  Uw eerste klik is prachtig, naturel en zacht. uw klik 2 is een totaal andere plaat waar de boom eerder onderwerp is , detail in de sneeuw zou daar minder bijdragen denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sneeuw fotograferen

                    Lebasi, Pascal en Crispyn....bedankt hoor!!
                    Gr Pascale
                    Eerlijkheid duurt het langst!!
                    Mijn website: http://www.degrafon.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sneeuw fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                      Ik denk ook dat Bouk hier op het juiste pad zit qua verklaring.
                      Sneeuw is namelijk "overal" wit. Om daarin detail te vinden moet je een macro-lens bovenhalen
                      Gevolg is dat het enige "detail" eigenlijk reliëf is ... en reliëf in iets dat overal wit is zie je natuurlijk ook niet ... Het enige schijnbare "detail" dat dan nog overblijft zijn eigenlijk schaduwen. Maar voor schaduwen heb je gericht licht nodig (zoals in die duinenfoto). Diffuus licht (wolken, mist) levert geen schaduwen op en dus ook geen "detail" in de sneeuw (zoals in die andere fotos). Het komt een beetje overeen met het gemis aan "diepte" bij een macro opname met ringflits (ook dan komt het licht uit alle richtingen en heb je geen schaduwen meer ...)
                      Het heeft hier dus m.i. niets met de belichting te maken (je histogram kan perfect OK zijn), maar wel met het soort licht (diffuus vs. strijklicht.


                      Op deze plaat is er enkel wit ... maar je ziet toch veel omdat de stand van de zon laag was.
                      Helemaal correct en goede uiteenzetting.
                      Gil

                      Comment

                      Working...
                      X