Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

opscherpen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • opscherpen

    dag ,

    vraagje ivm met opscherpen van foto.

    1 foto bewerken opscherpen en verkleinen
    2 foto bewerken verkleinen en dan verscherpen

    werk met raw bestanden photoshop , lightroom .

    om de maximale opscherping te bekomen welke regel best gebruiken?

    grt
    steve

  • #2
    Re: opscherpen

    Het gebeurt dat ik een RAW-verscherping vrij vroeg in het proces toepas, maar de regel is dat je een laatste opscherping doet NA verkleining.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: opscherpen

      soms verscherp ik voor het verkleinen dat iker niet op let.
      en dan verlies ik waarschijnlijk ook scherpte door de verkleining?

      grt

      Comment


      • #4
        Re: opscherpen

        Het klopt dat je door verkleining scherpte verliest; vandaar dat er mensen zijn die stapsgewijs verkleinen en verscherpen.
        Lees bv deze topic van Mortierke: http://forum.belgiumdigital.com/f15/...ng-359081.html

        Maar (enfin volgens mij toch) eerst verkleinen en pas dan verscherpen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: opscherpen

          Vroeger deed ik het verscherpen apart met Irfanview, nu laat ik Lightroom dat doen bij export tegelijk met de verkleining.

          Comment


          • #6
            Re: opscherpen

            Ik zal nog altijd van Lightroom (of van ACR of van Aperture of van DxO) naar Photoshop gaan voor de eindafwerking.
            Zo'n verscherping bij export heb je nu eenmaal niet onder controle. Als je natuurlijk erg veel foto's moet genereren, dan moet je wel naar een 'lopende band'-systeem, maar dan denk ik ook dat je veel meer ervaring hebt zo van "deze batch heeft nog 20% verscherping nodig..." Maar ik wil die verscherping eerst zelf zien.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: opscherpen

              Deze kwestie wordt algemeen veel te ingewikkeld gemaakt voor wat het hoeft te zijn. Voor webpublicatie of 'monitor viewing' voer je enkel een naverscherping uit wanneer de betreffende foto op de bedoelde resolutie/grootte is gezet. Zoniet is de naverscherping niet specifiek voor het gepresenteerde beeld bedoeld (ondanks downsizing minder problematisch is dan upscaling). Zodus, eerst de juiste resolutie aanmeten, en dan de gewenste verscherping voor dat beeld op die specifieke resolutie bepalen.
              (aanvulling: je kan dus evengoed stellen dat verwerkingen zoals bijscherpen in native resolutie van het originele beeld een bijwerking heeft in de verwerking van een geresamplede foto... Of dat iemand dat ooit zal opmerken is een ander paar mouwen...)
              Cheers,
              F.
              Last edited by Fibonacci; 27 januari 2013, 20:33. Reden: aanvulling...

              Comment


              • #8
                Re: opscherpen

                Thx iedereen
                Groeten,
                Steve

                Comment

                Working...
                X