Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw [SOLVED]

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw [SOLVED]

    Sinds kort heb ik volgend probleem:
    Mijn raws zijn echt verschrikkelijk veel donkerder dan mijn jpegs.
    Vroeger had ik een nikon D3100, mijn raws waren bijna identiek aan mijn jpegs.
    Nu ben ik onlangs overgeschakeld op een D7000. Schitterend toestel, maar elementen die op jpeg zeer duidelijk zijn, zijn op raw bijna onzichtbaar zwart.
    Ik weet dat raws ruwe data bevatten, en dat die dan ook dikwijls donkerder zijn dan andere indelingen. Maar zo 'erg' had ik dit voordien nooit.

    Is dit normaal?

    Tnx
    Last edited by kdk; 27 januari 2013, 17:58.

  • #2
    Re: Raw

    Nee, dat is niet normaal. Hoe staat de belichtingsmeter als je de foto maakt?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Raw

      Bij mij is't net omgekeerd??
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Raw

        Oorspronkelijk geplaatst door kdk Bekijk bericht
        Sinds kort heb ik volgend probleem:
        Mijn raws zijn echt verschrikkelijk veel donkerder dan mijn jpegs.
        Vroeger had ik een nikon D3100, mijn raws waren bijna identiek aan mijn jpegs.
        Nu ben ik onlangs overgeschakeld op een D7000. Schitterend toestel, maar elementen die op jpeg zeer duidelijk zijn, zijn op raw bijna onzichtbaar zwart.
        Ik weet dat raws ruwe data bevatten, en dat die dan ook dikwijls donkerder zijn dan andere indelingen. Maar zo 'erg' had ik dit voordien nooit.

        Is dit normaal?

        Tnx
        ... wilde gok .. staat je raw converter mogelijk op "lineaire" weergave? (ik baseer mij op de Canon DPP converter, daar kun je die frats ook uithalen en dan wordt alles "donker als de nacht")

        Comment


        • #5
          Re: Raw

          Ik denk dat we inderdaad eerst moeten weten welke RAW-converter gebruikt wordt en eventueel welke preset.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Raw

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik denk dat we inderdaad eerst moeten weten welke RAW-converter gebruikt wordt en eventueel welke preset.
            Gebruik Photoshop...
            Eens zoeken naar bovenstaande tips

            Comment


            • #7
              Re: Raw

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Nee, dat is niet normaal. Hoe staat de belichtingsmeter als je de foto maakt?
              Perfect gebalanceerd.
              WB op auto en soms manueel. Geen verschil

              Comment


              • #8
                Re: Raw



                Moderator Note: Je afbeelding is te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.
                Ik versta dat je een dergelijke screenshot moeilijk kleiner kunt posten (omdat ie dan onleesbaar wordt, maar degenen die deze topic volgen zullen toch via de link moeten gaan.
                Last edited by LesC; 24 januari 2013, 09:48.

                Comment


                • #9
                  Re: Raw

                  Actieve D-lighting in camera uitschakelen omdat die wellicht de lichtmeting van je donkere scene in de war stuurt. ACR begrijpt dat Nikoniaans ADL-taaltje niet en past het beeld dan ook daar niet naar aan en dan krijg je het origineel onderbelicht beeld te zien. Je shot was dus vermoedelijk dan ook onderbelicht zoals het histogram aangeeft. Alleen speelt je camera met ADL om de jpg-versie wel met een bijgestuurde belichting te produceren, wat het verschil kan verklaren. Probeer het eens uit...

                  Veel succes,
                  F.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raw

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                    Actieve D-lighting in camera uitschakelen omdat die wellicht de lichtmeting van je donkere scene in de war stuurt. ACR begrijpt dat Nikoniaans ADL-taaltje niet en past het beeld dan ook daar niet naar aan en dan krijg je het origineel onderbelicht beeld te zien. Je shot was dus vermoedelijk dan ook onderbelicht zoals het histogram aangeeft. Alleen speelt je camera met ADL om de jpg-versie wel met een bijgestuurde belichting te produceren, wat het verschil kan verklaren. Probeer het eens uit...

                    Veel succes,
                    F.
                    Eens proberen.
                    Zou idd wel kunnen, want bij heldere foto's is het verschil veel minder groot.
                    Raws zijn blijkbaar wel altijd net iets donkerder dan de jpeg?

                    Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raw

                      Brengt niet direct beterschap. Swat, ik ben moe gezocht. Morgen proberen we opnieuw.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raw

                        Wanneer je, zoals je zegt, een opname maakt met een "gebalanceerde" belichting en je bekomt zoïets onderbelicht zoals je hierboven post, dan voert je camera iets uit op de belichting en de jpg's wat ACR niet begrijpt en toont zodus zondermeer de onbewerkte onderbelichte shot. Misschien eens overwegen de camera te resetten naar de default factory settings?

                        Veel succes,
                        F.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raw

                          Wat we op je screenshot zien, is zeker niet normaal te noemen. Zou je die (RAW)foto ergens kunnen plaatsen, zodat we zelf kunnen checken of wij dezelfde resultaten bekomen?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raw

                            Leesvoer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raw

                              Zeer interessante leesvoer zelfs!
                              Zou inderdaad best kunnen...
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X