Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretfotografie

    Gebruiken jullie een specifieke portretlens (zoals bvb een 50mm)
    of gebruiken jullie ook andere lenzen zoals tele- en macrolenzen ?
    graag jullie bevindingen
    zowel in- als outdoor hé
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

  • #2
    Ikzelf heb de neiging om een iets langere lens te gebruiken dan 50mm.
    De 70-300 APO Super Macro II doet het voor mij outdoor tussen 70 en 125mm. De 28-135 voor indoor tussen 50 en 135.
    Maar denk dat het ook een beetje persoonlijke voorkeur is.


    Originally posted by Dirtyharry71
    Gebruiken jullie een specifieke portretlens (zoals bvb een 50mm)
    of gebruiken jullie ook andere lenzen zoals tele- en macrolenzen ?
    graag jullie bevindingen
    zowel in- als outdoor hé
    Greetz,

    Comment


    • #3
      Ik doe mijn portretwerk steeds in mijn studio en daar gebruik ik meestal mijn Canon 28-70 mm F2,8 L USM. Voor portret in de echte zin van het woord dus (hoofd schouders) is een 70 met een crop van 1.6 zeker voldoende. Om vervorming tegen te gaan is het wenselijk een iets langer brandpunt te gebruiken dan een standaard lens. Dus op een DSLR kan je met een 50 mm prachtige dingen doen. Als ik dan zeer spordisch eens een outdoor shoot doe, zal ik eerder mijn 70-200 mm F2,8 L USM monteren om er voor te zorgen een mooie achtergrond te bekomen. Eens je buiten werkt kan veel verder van je model gaan staan en dan is de 70-200mm een ideale lens. Met een macrolens van 100mm of 105mm zijn ook zeer mooie portretten te maken, dit type van lenzen is wel uitermate scherp en er zijn véél modellen die dit niet aankunnen. Een nabewerking lost dan de problemen op door het beeld te soften waar nodig en de scherpte te behouden of zelfs op te drijven waar het nodig is (ogen vooral) en waar het kan (mond en en tanden als het kan).

      Portretten met een groothoek moet je mijden, ofwel moet je sterk gaan overdrijven met de vertekening zodat het er zeer duidelijk aan te zien is dat hier de vertekening als gewenst gebruikt is. Daar heb ik een 17-40 mm f4 L USM voor in de tas zitten.

      Just my 2 cents.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment

      Working...
      X