Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale camera

    Hallo,

    Ik ben een echte leek op het gebied van digitale camera's, maar wil me er nu toch eentje aanschaffen. Ik ben al enkele dagen bezig om via internet en reclamefolders de betere
    eruit te kiezen. Ik heb besloten om uiteindelijk te gaan voor een Olympus of een
    Canon. Ik zit erg met de Canon Ixus 430 in mijn gedachten. Nu wil ik van een
    echte kenner weten welke ik best kan kopen.

    Mijn camera moet volgende kenmerken hebben:
    - digitale camera
    - enigszins eenvoudig te bedienen
    - voornamelijk voor versturen van foto's via e-mail
    - goede kwaliteit met mooie, scherpe foto's
    - geen camera voor de professionele fotograaf (dus niet al te veel mogelijkheden erop)
    - maar moet tegelijk wel een goede camera zijn
    - vriendelijke prijs
    - met een schermpje om foto vooraf te zien voordat je de foto daadwerkelijk maakt (LCD?)
    - ook met optische zoeker

    Hoe werkt zo'n LCD-schermpje eigenlijk precies? En hoe werkt de optische zoeker?
    Is het allemaal echt zo nodig? (ik weet het...echte leek...)

    Kan ik als beginneling misschien beter beginnen met een Canon A75 of A80? Of zou ik de Ixus 430 na lekker experimenteren wel enigszins kunnen begrijpen? Eerder Canon dan Olympus?

    Kun je bij de meeste camera's de datum onder een foto inbrengen?

    Nou, dat is het wel zo'n beetje.

    Alvast bedankt voor de tips.

    Mvg, Femina

  • #2
    Voor het type toestel dat je best koopt kan je best eens zoeken doorheen dit forum, want zo passeren er wekelijks een hoop dezelfde vragen. Daar ge je genoeg info over verschillende toestellen vinden om een tijdje "door het bos de bomen niet meer te zien"

    De optische zoeker is in weze net hetzelfde als de zoeker die vroeger reeds op de "gewone" fototoestellen stond (we noemen die nu analoge toestellen wegens niet digitaal....)
    Je kan hierdoor kijken om te kijken wat je gaat trekken. Nu is het zo dat het beeld dat je door de optische zoeker krijgt, niet exact overeen komt met het beeld dat door de digitale sensor wordt opgevangen. Dit komt omdat de optische zoeker bij die kleine, compacte toestellen (ik spreek hier niet over de dure professionele speigelreflex toestellen) naast de lens zit en dus een iets ander deel van het beeld "vangt".

    Bij dit type toestellen is het dan ook een veel voorkomende praktijk om niet door de zoeker te kijken, maar rechtstreeks op het LCD scherm. Dit scherm geeft een exacte weergave van het beeld dat door de lens komt, en is dus ook het beeld zoals het uiteindelijk op foto zal staan.


    Over die Ixus 500 zit je toch wel even mis: dit toestel kan niet zelf foto's afdrukken! wel staat er een "print" knop op, maar je moet het toestel eerst aan een compatibele canon-printer hangen met een kabel, en dan kan je op die manier de foto's rechtstreeks afdrukken op de printer zonder dat je een PC nodig hebt.

    Wat die datum betreft: vermits je digitaal werkt, worden gegevens zoals tijd, datum automatisch mee opgeslagen. Er wordt trouwens nog wel wat extra info opgeslagen, maar dat nu even terzijde. Met de juiste software kan je dan je foto's afdrukken waarbij datum/tijd mee afgedrukt worden.

    PS als je het niet ziet zitten om alle 3456 verschillende camera's tegen elkaar af te wegen, met de IXUS reeks van canon zit je zowieso al niet slecht! Deze toestellen geven zeer degelijke resultaten en zijn zeer gebruiksvriendelijk!

    Laat je niet al te hard van de wijs brengen, iedereen op dit forum heeft z'n eigen favorieten, uiteindelijk kies je zelf je toestel! Wel kunnen we bepaalde merken/modellen afraden, maar over het beste toestel zullen de meningen sterk verdeelt zijn!
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #3
      Hi,

      aragorn heeft meer dan gelijk. Probeer eerst voor jezelf uit te zoeken wat je echt wil op je camera vooraleer merken te vergelijken. Ik heb bv. de Canon A80 onlangs gekocht en niet de ixus 500 of S50 omdat ik bv. al geen 5Mpix nodig heb en ik later wel eens wil leren prutsen met verschillende handmatige instellingen. Daarvoor is de A80 meer dan geschikt. Maar als ik lees dat je vooral foto's wil doorsturen via mail, dan heb je in principe maar een 1Mpix nodig Nu als je een beetje met foto's wil spelen (lees bewerken) dan raad ik je wel aan minstens een 3Mpix te kopen en dan vind je al veel toestellen onder de 300 Euro.
      Hopelijk ben je hier al een beetje verder mee.

      greetz!
      Nikon D7100 + 18-135 f3.5-5.6 + Sigma 70-300 APO DG Macro 4.0-5.6

      Comment


      • #4
        Op www.dpreview.com kan je een aantal criteria ingeven en op die manier tot een lijstje van toestellen komen die daaraan voldoen...

        Groetjes en succes!

        Koen

        Comment


        • #5
          Hi,

          Dank je wel voor jullie reacties zover. Ik plaats nog even een 'zeurderig' berichtje eronder, als jullie het niet erg vinden.

          Bij de Canon Ixus 430 is de sluitertijd 15 - 1/2000 sec. Wat betekent dit precies? Is dit dan goed of juist niet?

          En wat is comprimeren van de foto's precies, voordat je ze per e-mail verzendt? (erg he, dat ik dat allemaal niet weet)

          En dat met die pixels, ik ben niet van plan om in A3 formaat te printen, zal eerder A4 formaat zijn. En ik wil foto's vooral gaan mailen. Kan ik dan beter 3 of 4 pixels nemen? Ik snap het niet zo goed.

          Ik ben zo op internet gegevens aan het verzamelen over de diverse Canon camera's dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. Ik twijfel tussen:

          - canon ixus 330
          - canon ixus 400
          - canon ixus 430
          - canon ixus 500
          - canon A75
          - canon A80

          Wat is voor mij belangrijk:

          - gebruiksvriendelijk
          - voor voornamelijk A4 fotoformaat
          - voor e-mailen
          - voor op internet te plaatsen
          - goede zoom
          - scherpe foto's (ook met zoom)
          - ben nu nog beginner, maar er moeten naast een volautomatisch programma ook programma's of handmatig/semi-automatische instellingen op zitten, opdat ik later wat meer kan experimenteren, dus eigenlijk best wel veel mogelijkheden erop.

          Kom op, fotokenners, wat raad je deze beginneling aan die later wat wil kunnen experimenteren met dezelfde camera, zonder nogmaals een dure nieuwe te kopen?

          Alvast bedankt weer!

          Mvg, Femina

          Comment


          • #6
            ik denk dat een ixus 400 al meer dan goed genoeg voor jouw is.
            maar ja als design een minder grote rol speelt is een a80 beter.
            prijs is dacht ik nog goedkoper maar je kunt er meer mee.
            en ook de a80 kun je op alleen auto stand gebruiken.
            alleen wil je ooit meer instellingen dan is de a80 hier meer voor geschikt.

            voor echt scherpe a4 formaat pics op foto is 4mp aan te raden.
            voor op je scherm van de pc is dit weer heeeeeel anders dan is 1a2mp al genoeg om een duidelijk pic te hebben op de grote van een 17 inch scherm.

            maar ik neem aan dat je ook wel eens fotos wilt afdrukken.

            en zon camera koop je voor vele jaren.
            ik zou gaan voor de a80 of ixus 400.
            waarvoor zou jij een 430 of 500 willen?

            als je zegt dat je alleen grote pics op je scherm wilt en gewone maat echte fotos af wilt drukken. dan kun je beter de goedkoopste nemen.

            maar wil je nu +-a4 formaat ooit op foto uit printen of bedoel je die grote op je scherm? want wat ik al zei daar voldoet een 1a2mp camera al voor.

            en dan zou ik gaan voor de a75







            FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
            Canon EOS600d

            Comment

            Working...
            X