Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden ;)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden ;)

    Hallo, ik wil graag -op bescheiden niveau- meer weten over studio flitsen.

    Mijn bedoelingen zijn de volgende:
    - af en toe thuis portretten maken van familieleden
    - af en toe portretten maken op locatie
    - meer leren over lichtmetingen met lichtmeter, studio technieken enzovoorts.

    Ik ben een amateur en ik ben dus niet van plan die HEEL vaak te doen. Toch wil ik wel materiaal kopen waarbij ik na een jaar geen spijt heb, en wat hogerop moet omwille van vanzelfsprekende zaken, vb sterkte van de lamp, grootte van een softbox, enz....

    Zat/zit er iemand in dezelfde situatie als mij, en wil je je ervaringen delen? Waar moet ik bijv. zeker op letten bij de aankoop??
    Ik heb een Nikon D600 en Nikon D90

    Zijn volledige studio sets zoals de deze goed bijv? ik lees er goede reviews van op het internet:

    http://www.kamera-express.be/product...ductTabsAnchor


    thanks,

  • #2
    Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

    is 'op locatie' elektriciteit?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

      ja altijd, altijd binnen.

      Comment


      • #4
        Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

        Oorspronkelijk geplaatst door TheNikonDude Bekijk bericht
        ja altijd, altijd binnen.
        vidaXL.nl - Alles voor thuis en in de tuin. Bestel meubelen, sportartikelen, hardware en speelgoed eenvoudig online. Snelle bezorging.


        Ook al veel positieve dingen van gehoord

        Comment


        • #5
          Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

          Zijn die boxen makkelijk op te plooien, want als je die telkens ineen moet zetten en weer uiteen halen dan ben je daar toch even mee bezig.

          Comment


          • #6
            Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

            Oorspronkelijk geplaatst door lowdriver Bekijk bericht
            https://www.koopgoedkoop.nl/fotostud...tboxen-50-x-71

            Ook al veel positieve dingen van gehoord
            Is dat wel iets waard voor dat geld ?
            Statief + softbox + flitsers voor 60/stuk ?
            Nikon shooter - Samyang fan

            Comment


            • #7
              Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

              koop een goedkoop jinbei delacy setje of ga voor een paar losse jinbei-flitsen
              dat heb ik onlangs gedaan met paraplu-style 60x90-softboxen
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #8
                Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                Toen ik op zoek was naar een flitsset kreeg ik van verschillende het advies om direct voor het goede te gaan en een Elinchrom D-lite set te kopen zie http://www.artencraft.be/nl/elinchro...set---nis-9242 Voor de prijs moet je het niet doen want die zijn echt niet goedkoop , maar je haalt er wel kwaliteit mee in huis.
                Langs de andere kant , als je een minder set koopt dan bestaat het risico op een miskoop, en dan begint het pas echt geld te kosten.
                Ik spreek van ervaring , ik heb bijvoorbeeld al 2 statieven staan 1 goedkope en 1 van kwaliteit , die goedkope gebruik ik logisch gezien niet meer . Ik denk dat dit voor velen een bekend verhaal is.
                Kijk maar eens naar de ervaringen van gebruikers van zo een Elinchrom set, die is echt wel goed .

                Comment


                • #9
                  Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                  click
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                    Toen ik op zoek was naar een flitsset kreeg ik van verschillende het advies om direct voor het goede te gaan en een Elinchrom D-lite set te kopen zie http://www.artencraft.be/nl/elinchro...set---nis-9242 Voor de prijs moet je het niet doen want die zijn echt niet goedkoop , maar je haalt er wel kwaliteit mee in huis.
                    Langs de andere kant , als je een minder set koopt dan bestaat het risico op een miskoop, en dan begint het pas echt geld te kosten.
                    Ik spreek van ervaring , ik heb bijvoorbeeld al 2 statieven staan 1 goedkope en 1 van kwaliteit , die goedkope gebruik ik logisch gezien niet meer . Ik denk dat dit voor velen een bekend verhaal is.
                    Kijk maar eens naar de ervaringen van gebruikers van zo een Elinchrom set, die is echt wel goed .
                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    jep alleen maar te beamen!
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                      voor niet intensief "hobby" gebruik moet je zeker niet naar elinchrom of dergelijke gaan

                      jinbei, falcon eyes, linkstar en al de andere "goedkope" "chinese" "knock-offs" zijn dan zeker voldoende

                      ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze aan mijn fotos konden zien welke flitsset ik gebruikt had

                      just my 2 cent,
                      TravelToy
                      www.christian-bailleul.be | Blog

                      Comment


                      • #12
                        Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                        Alles hangt af van je verwachtingen, het is zowat als auto's. Een Lada of een porsche, een BMW of een Subaru.... ze brengen je allemaal van A naar B.
                        De vraag alleen is , hoe doen ze dat en wat is de kwaliteit.

                        Stel je grote eisen aan betrouwbaarhied, service en kwaliteit, kies dan voor een degelijk merk zoals Pro-light, Bowens, Prio-Lite, Elichron, Visatec.........
                        Binnen deze merken heb je dan nog de keuze tussen de verschillende types en vermogens. Let wel dit kost centen. Reken op een goede 600 euro voor een 400-500W seconde monoblock (zonder toebehoren).

                        Stel je weining eisen aan betrouwbaarheid , service en kwalitiet, kies dan voor de Subaru's onder de mono blocks zoals Elfo, Illustar
                        De prijs zal al heel wat minder zijn 200-300 Euro.

                        Stel je helemaal geen eisen , met andere woorden als het maar licht geeft, kies dan voor jinbei, falcon eyes, linkstar ......

                        Weet wel dat die Chinese goedkope monoblocks, veelal duurkoop zijn na verloop van tijd.

                        Het veschil tussen de drie klasses zit in:

                        - Betrouwbaarheid , Mean Time Between Failure (MTBF). Hoeveel uren/flitsen kan ik werken voordat een defect optreed.

                        - Effectief vermogen, niet blindstaren op de Watts, maar eerder op het diafragma getal bij vol vermogen.

                        Voorbeeld:
                        -Elfo van 600Wseconde heeft een F32 op 1 meter (bij ISO 100)
                        -Priolite van 500Wseconde een F-64
                        Dus de Priolite heeft 2 stops meer licht dan de Elfo, ook al is de Elfo 600W.

                        - Stabiliteit van de licht temperatuur over het volledige vermorgen. Goedkope merken hebben daar een probleem mee en de licht temperatuur verloop vlug van 5000-5500 Kelvin en meer

                        - Kleurspectrum van de flitsbuis, dure merken hebben een heel smal spectrum, goedekope een breed met verschillende licht temperaturen bij het aanlopen en inlopen van de flits.

                        - Laadtijd , hoeveel flitsen per seconde kan je maken. Dure merken 10-12 , goedkope 2-4

                        - Regelbaarheid van het vermogen (in stappen of lineair) . Dure merken zijn geleidelijk , goedkope in stappen

                        - Piloot licht, hoeveel wat en is het proportioneel, de goede zijn een vaste lamp zonder regeling, de duurde is proportioneel en volgen de vermogen instelling.
                        Heel handig wat je ziet is wat je krijgt met de flits.

                        - Radiosturing/controller, dure merken hebben een ingebouwde radio die met je camera/lichtmeter/PC communiceert voor de instellingen. Bij goedkopen moet je dit allemaal apart kopen zoals pocket wizard.

                        - Welke accessoires passen , dure merken hebben een grote keuze aan softboxen/snoot etc waarbij meerdere aansluitringen werken. Met andere woorden je kan een Bowens softbox plaatsen op een Priolite etc.... Goedkope merken zitten meestal vast aan 1 optie , namelijk het merk zelf met een beperkte keuze .

                        - Stevigheid van de monoblock, plaats je een grote softbox op de monoblock dan mag de niet gaan vervormen of afbreken

                        - Flitsduur en synchronizatie..... goedkope units zitten meestal vast aan 1/125 seconde sluitertijd.

                        - Service en support, het heikelpunt van goedkope merken. Is je flistbuis kapot, dan je die altijd vervangen bij de betere merken. De goedekope spullen hebben meestal een vaste flitsbuis, dus je mag de flitser weggooien.

                        - Het vermogen voor de flits wordt opgeslagen in een capaciteit. Een capaciteit die heel precies kan geladen worden en de lading houden over een langere tijd. Goedkope merken hebben een capaciteit die de lading niet precies kan opslaan en ze zeker niet kan houden.

                        Zelf ben ik begonnen met Elfo, ik was er tevreden van totdat ik ben gaan werken met een PrioLite. Wat een verschil !

                        Mocht ik herbeginnen, dan kocht ik goed materiaal van bij het begin.


                        Groet Flash
                        Last edited by flashsplash; 24 januari 2013, 08:49.
                        Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                        Comment


                        • #13
                          Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                          Ik lees dat de topicstarter graag THUIS wat portretten wil schieten. Dus ik veronderstel ook een kleinere ruimte.
                          Ik zie hier echter 400Ws en 600Ws.
                          Is dat allemaal niet nogal veel voor iemand die thuis portretten wil schieten ?
                          Nikon shooter - Samyang fan

                          Comment


                          • #14
                            Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                            Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                            Alles hangt af van je verwachtingen, het is zowat als auto's. Een Lada of een porsche, een BMW of een Subaru.... ze brengen je allemaal van A naar B.
                            De vraag alleen is , hoe doen ze dat en wat is de kwaliteit.

                            Stel je grote eisen aan betrouwbaarhied, service en kwaliteit, kies dan voor een degelijk merk zoals Pro-light, Bowens, Prio-Lite, Elichron, Visatec.........
                            Binnen deze merken heb je dan nog de keuze tussen de verschillende types en vermogens. Let wel dit kost centen. Reken op een goede 600 euro voor een 400-500W seconde monoblock (zonder toebehoren).

                            Stel je weining eisen aan betrouwbaarheid , service en kwalitiet, kies dan voor de Subaru's onder de mono blocks zoals Elfo, Illustar
                            De prijs zal al heel wat minder zijn 200-300 Euro.

                            Stel je helemaal geen eisen , met andere woorden als het maar licht geeft, kies dan voor jinbei, falcon eyes, linkstar ......

                            Weet wel dat die Chinese goedkope monoblocks, veelal duurkoop zijn na verloop van tijd.

                            Het veschil tussen de drie klasses zit in:

                            - Betrouwbaarheid , Mean Time Between Failure (MTBF). Hoeveel uren/flitsen kan ik werken voordat een defect optreed.

                            - Effectief vermogen, niet blindstaren op de Watts, maar eerder op het diafragma getal bij vol vermogen.

                            Voorbeeld:
                            -Elfo van 600Wseconde heeft een F32 op 1 meter (bij ISO 100)
                            -Priolite van 500Wseconde een F-64
                            Dus de Priolite heeft 2 stops meer licht dan de Elfo, ook al is de Elfo 600W.

                            - Stabiliteit van de licht temperatuur over het volledige vermorgen. Goedkope merken hebben daar een probleem mee en de licht temperatuur verloop vlug van 5000-5500 Kelvin en meer

                            - Kleurspectrum van de flitsbuis, dure merken hebben een heel smal spectrum, goedekope een breed met verschillende licht temperaturen bij het aanlopen en inlopen van de flits.

                            - Laadtijd , hoeveel flitsen per seconde kan je maken. Dure merken 10-12 , goedkope 2-4

                            - Regelbaarheid van het vermogen (in stappen of lineair) . Dure merken zijn geleidelijk , goedkope in stappen

                            - Piloot licht, hoeveel wat en is het proportioneel, de goede zijn een vaste lamp zonder regeling, de duurde is proportioneel en volgen de vermogen instelling.
                            Heel handig wat je ziet is wat je krijgt met de flits.

                            - Radiosturing/controller, dure merken hebben een ingebouwde radio die met je camera/lichtmeter/PC communiceert voor de instellingen. Bij goedkopen moet je dit allemaal apart kopen zoals pocket wizard.

                            - Welke accessoires passen , dure merken hebben een grote keuze aan softboxen/snoot etc waarbij meerdere aansluitringen werken. Met andere woorden je kan een Bowens softbox plaatsen op een Priolite etc.... Goedkope merken zitten meestal vast aan 1 optie , namelijk het merk zelf met een beperkte keuze .

                            - Stevigheid van de monoblock, plaats je een grote softbox op de monoblock dan mag de niet gaan vervormen of afbreken

                            - Flitsduur en synchronizatie..... goedkope units zitten meestal vast aan 1/125 seconde sluitertijd.

                            - Service en support, het heikelpunt van goedkope merken. Is je flistbuis kapot, dan je die altijd vervangen bij de betere merken. De goedekope spullen hebben meestal een vaste flitsbuis, dus je mag de flitser weggooien.

                            - Het vermogen voor de flits wordt opgeslagen in een capaciteit. Een capaciteit die heel precies kan geladen worden en de lading houden over een langere tijd. Goedkope merken hebben een capaciteit die de lading niet precies kan opslaan en ze zeker niet kan houden.

                            Zelf ben ik begonnen met Elfo, ik was er tevreden van totdat ik ben gaan werken met een PrioLite. Wat een verschil !

                            Mocht ik herbeginnen, dan kocht ik goed materiaal van bij het begin.


                            Groet Flash
                            tja, er zit natuurlijk waarheid in, maar op een aantal vlakken ga je toch wel erg kort door de bocht

                            - ik heb al meer problemen gehad met mijn Bowens flashes dan met mijn Jinbei flitsen ... en beiden worden even (niet) intensief gebruikt
                            - recycle tijd van de Jinbei ligt even hoog als mijn Bowens
                            - Jinbei is traploos regelbaar, net als de Bowens
                            - mijn Jinbei heeft idd geen ingebouwde radiosturen ... mijn Bowens echter ook niet
                            - Jinbei werkt met een S-koppeling, net zoals Bowens. Je kan dus elke Bowens modifier gewoon gebruiken op de Jinbei (en andersom ook)
                            - flitsbuis van Jinbei is even snel en makkelijk te vervangen als die van Bowens

                            verschillen in lichttemperatuur heb ik nog niet gemeten, maar de output is bij beide systemen even stabiel

                            soit ... ieder zijn ding natuurlijk en ik ga zeker niet ontkennen dat bijv. broncolor beter is dan jinbei, maar je moet wel het doel voor ogen houden ... en dan is bij héél véél fotografen een "broncolor" serieuze overkill

                            just my 2 cent,
                            TravelToy
                            www.christian-bailleul.be | Blog

                            Comment


                            • #15
                              Re: starten met studioflitsen: tips voor aankoop? (miskoop vermijden

                              Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                              tja, er zit natuurlijk waarheid in, maar op een aantal vlakken ga je toch wel erg kort door de bocht

                              - ik heb al meer problemen gehad met mijn Bowens flashes dan met mijn Jinbei flitsen ... en beiden worden even (niet) intensief gebruikt
                              - recycle tijd van de Jinbei ligt even hoog als mijn Bowens
                              - Jinbei is traploos regelbaar, net als de Bowens
                              - mijn Jinbei heeft idd geen ingebouwde radiosturen ... mijn Bowens echter ook niet
                              - Jinbei werkt met een S-koppeling, net zoals Bowens. Je kan dus elke Bowens modifier gewoon gebruiken op de Jinbei (en andersom ook)
                              - flitsbuis van Jinbei is even snel en makkelijk te vervangen als die van Bowens

                              verschillen in lichttemperatuur heb ik nog niet gemeten, maar de output is bij beide systemen even stabiel

                              soit ... ieder zijn ding natuurlijk en ik ga zeker niet ontkennen dat bijv. broncolor beter is dan jinbei, maar je moet wel het doel voor ogen houden ... en dan is bij héél véél fotografen een "broncolor" serieuze overkill

                              just my 2 cent,
                              TravelToy
                              Ik geloof je en inderdaad er zijn altijd uitzonderingen, Ik heb niet getracht ieder model te bespreken want die ken ik ook allemaal niet.
                              Maar een Subaru is nu eenmaal geen BMW, en zo is dat ook in de wereld van de monoblocks.
                              En ja, hou het doel voor ogen en koop wat je best past. Zolang dat men de voor en nadelen maar kent.

                              We zouden nog lang kunnen een discussie voeren he

                              Maar toch had ik nog even een grafiek laten zien waar het kleurverloop duidelijk is bij verschillende vermogens:

                              Je zal merken dat de Jinbei, toch heel wat kleur verloop kent. 5600 tot 6000.

                              Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                              Comment

                              Working...
                              X