Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

orchidea

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • orchidea


    of



    f7.1 - 1/125 - ISO 200 - 200mm

    groetjes,
    Yoeri

  • #2
    Re: orchidea

    Wat ik mooi vind, zijn de kleuren. Wat ik jammer vind, is dat er geen scherptepunt is. Ik denk dat je sluitertijd te lang was.

    Comment


    • #3
      Re: orchidea

      Wel mooie kleuren, maar niet scherp. Nog eens opnieuw proberen met een sluitertijd van 1/300.
      Last edited by Jefzor; 20 januari 2013, 15:51.

      Comment


      • #4
        Re: orchidea

        slechte compo, stukken afgesneden en niet scherp
        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #5
          Re: orchidea

          moet hier volgens met scherpte
          __________________________________________________ _
          Sony A580 en wat glas.

          Comment


          • #6
            Re: orchidea

            Volgens mij te veel licht langs achteren, waardoor de bloemen te doorschijnend worden wat een (valse) indruk van onscherpte geeft. Heb je hier met een 2de flits langs achter gewerkt? Misschien dan de flitssterkte wat naar beneden halen. Met een sluitersnelheid van 1/300e alleen ga je er niet komen, vrees ik.
            Ik heb ook de indruk dat het scherpstel punt in het donkere gedeelte van het hart van de bloem ligt en door de beperkte dof zijn de meer naar voor gelegen delen niet meer scherp. Eens met f/11 proberen?
            Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

            Comment


            • #7
              Re: orchidea

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter.B Bekijk bericht
              Volgens mij te veel licht langs achteren, waardoor de bloemen te doorschijnend worden wat een (valse) indruk van onscherpte geeft. Heb je hier met een 2de flits langs achter gewerkt? Misschien dan de flitssterkte wat naar beneden halen. Met een sluitersnelheid van 1/300e alleen ga je er niet komen, vrees ik.
              Ik heb ook de indruk dat het scherpstel punt in het donkere gedeelte van het hart van de bloem ligt en door de beperkte dof zijn de meer naar voor gelegen delen niet meer scherp. Eens met f/11 proberen?
              Bedankt voor de reacties.

              Er is niet met flits gewerkt, maar wel met zonlicht op de achtergrond. (voor een flits moet ik mijn vrouwtje nog overtuigen, maar een statief heeft ze me wel al beloofd ) Mijn scherpstelpunt heb ik inderdaad in het donkere gedeelte gelegd (stamper) met een spotmeting. Ik denk ook dat het een indruk van onscherpte moet zijn, want ik had eerst verscherpt en kreeg direct een overduidelijke rand waardoor ik de verscherping uiteindelijk heb weggelaten.
              Ik dacht dat f/7.1 toch niet zo beperkt was of wel voor een dergelijk onderwerp?

              Naar de compo toe, deze vond ik hier wel passend omdat je anders een lelijke tak zou zien.
              Last edited by YoeriV; 20 januari 2013, 19:47.

              Comment


              • #8
                Re: orchidea

                Die 200 mm moet je - omdat het een cropcamera is - vermenigvuldigen
                met 1,6 en dan zit je bij het 35 mm equivalent al op 320 mm.
                De grens voor scherpe foto's uit de hand ligt op 1/brandpuntsafstand.
                Dus hier op tenminste 1/320s. Ga er gerust van uit dat hier sprake is van
                bewegingsonscherpte. Die randjes van de verscherping staan hier los van.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

                Comment


                • #9
                  Re: orchidea

                  Voor orchideën werk ik altijd, met een 105mm macro objectief met een diafragma van f/8 tot f/11 om de uiterste delen toch scherp te krijgen. Dus op 200mm zal f/11 toch echt wel het minimum zijn, maar naar f/16 toe zal je weer andere ongewenste effecten gaan krijgen, vrees ik. Enkele weken geleden heb ik een aantal gelijkaardige experimenten gedaan, maar dan met 3 flitsers, eentje langs achter, eentje voor onder en eentje op de body om een zo gelijkmatig mogelijke belichting te krijgen om ongewenste schaduwen te vermijden. De flits achteraan moet je dan wel serieus beperken.
                  Nikon D800 + D500, veel glas, licht, ballast, ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: orchidea

                    bedankt voor de uitleg. Ik zal het later eens opnieuw proberen met deze tips van zodra ik mijn statief heb, want zonder statief kan ik die hoge f-stops niet aan zonder bewegingsonscherpte.
                    @PW: ik had geprobeerd om als extra steun te leunen op een tafel mijn mijn elleboog om zo toch nog enkele stops lager te kunnen gaan in sluiter, maar dat zal dan blijkbaar nog niet voldoende geweest zijn. (ik zou het wel niet proberen los uit de pols). Heb je enig idee hoeveel je zou kunnen winnen enkel met een elleboogsteun bij gebrek aan? Of maakt het niet uit en blijft het bij minimum 320?

                    Comment


                    • #11
                      Re: orchidea

                      Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                      bedankt voor de uitleg. Ik zal het later eens opnieuw proberen met deze tips van zodra ik mijn statief heb, want zonder statief kan ik die hoge f-stops niet aan zonder bewegingsonscherpte.
                      @PW: ik had geprobeerd om als extra steun te leunen op een tafel mijn mijn elleboog om zo toch nog enkele stops lager te kunnen gaan in sluiter, maar dat zal dan blijkbaar nog niet voldoende geweest zijn. (ik zou het wel niet proberen los uit de pols). Heb je enig idee hoeveel je zou kunnen winnen enkel met een elleboogsteun bij gebrek aan? Of maakt het niet uit en blijft het bij minimum 320?
                      Het is een grenswaarde en dan zal de helft uit de losse pols/elleboog nog
                      wel bewegingsonscherpte vertonen. Meerdere opnamene maken, beoordelen
                      onder vergroting of 1:1 en de beste overhouden.
                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

                      Comment

                      Working...
                      X