Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto heb

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto heb

    Ik heb een d3s en ben aan het uitzoeken hoe ik de focus op een bepaald punt plaats (manuele focus), en dan m'n ontspanknop ingedrukt hou, totdat het onderwerp scherp in beeld komt.
    Iemand een idee hoe ik dit ingesteld krijg?

    thanks !

  • #2
    Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

    Waarschijnlijk bij AF-s kiezen voor focus prority, dan neemt de camera pas een foto als het scherp is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

      Kris,

      Wat wil je nu. Manuele focus of niet ? Als je manuele focus kiest moet je zelf scherpstellen en dit doe je door aan de lens (focusring) te draaien totdat het punt dat je scherp wil scherp is. De knop half indrukken dient dan enkel voor je belichting in te stellen en af te drukken. En met autofocus, kies dan een van je autofocuspunten (vaak het midden) zorg dat je scherpstelt op wat je wilt, hou de knop half ingedrukt, en maak nu je definitieve composietie en dan druk je af.

      Maar als je een d3s hebt, zou dit geen basiskennis moeten zijn ?

      Comment


      • #4
        Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

        IK denk niet dat dat bedoeld wordt, maar iets van je stelt scherp op een horde, richt de camera iets hoger, drukt af en wacht tot de hordeloper boven de horde is en dan heb je weer focus en zou de camera automatisch af moeten gaan.

        Ik gebruik dan meestal AFc en track, maar dat kun je weer niet gebruiken bij willekeurig bewegende onderwerpen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

          Het beste is om de focusfunctie uit de ontspanknop te halen en aan een andere knop toe te kennen.
          Dat geeft de meeste vrijheid voor compositie.

          Dpaul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

            Hmm Wat hjanssen uitlegt, ligt het dichtsbij wat ik zoek..
            Ik wil manueel scherpstellen op een bepaald punt, en dan( ik zou het gebruiken in koers, of cyclocross bvb), als de renner dat punt kruist, klik, :-) De horde en de hordeloper zouden evengoed kunnen..
            Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het is me nog niet gelukt.
            grtz

            Comment


            • #7
              Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

              Oorspronkelijk geplaatst door kriscl Bekijk bericht
              Hmm Wat hjanssen uitlegt, ligt het dichtsbij wat ik zoek..
              Ik wil manueel scherpstellen op een bepaald punt, en dan( ik zou het gebruiken in koers, of cyclocross bvb), als de renner dat punt kruist, klik, :-) De horde en de hordeloper zouden evengoed kunnen..
              Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het is me nog niet gelukt.
              grtz
              Zie net hierboven, dat lost jouw probleem op.

              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                Waarom het onderwerp niet tracken en dan een burstje op het juiste moment?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                  Ik heb (zoals reeds door Dpaul gezegd is) sinds enkele weken mijn autofocus aan de AEL/AFL knop toegewezen. Dan kan je met de autofocus scherpstellen op een punt en in AF-A kan je dan je ontspan knop volledig indrukken en de ontspanner gaat maar af al het geselecteerde focuspunt scherp is. Als je manueel scherp stelt dan zal je ontspanner altijd direct afgaan scherp of niet, en als de autofocus aan je ontspanner gelinkt is gaat die focussen van zodra je aan de ontspanknop komt, dus die Autofocus weg van je ontspanknop en het zal wel lukken. Trouwens na een uurtje fotograferen met de AF op de AEL-knop wou ik niet anders meer, je hebt zoveel meer controle.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                    Dan kan je met de autofocus scherpstellen op een punt en in AF-A kan je dan je ontspan knop volledig indrukken en de ontspanner gaat maar af al het geselecteerde focuspunt scherp is.
                    M.a.w. je drukt eerst op een andere knop om scherp te stellen op horde.
                    Dan laat je alle knoppen los, scherpstelling blijft dezelfde zolang je niet terug op die knop duwt of per ongeluk aan scherpstelring draait.
                    Druk je dan op ontspanknop, dan wordt er ENKEL een foto gemaakt als je tegelijk mikt op iets dat overeenkomt met scherpstelafstand op dat bepaalde AF-punt ?
                    Dus als je iets te laat bent of zo dan heb je geen foto ? :s Of ja, best even mijn pessimistische onzin opzij laten wrs

                    Ik heb er ook al van gehoord maar heb het nooit echt uitgeprobeerd. Ik weet dat sommige pro sportfotografen dat zo doen.
                    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                    Comment


                    • #11
                      Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                      Druk je dan op ontspanknop, dan wordt er ENKEL een foto gemaakt als je tegelijk mikt op iets dat overeenkomt met scherpstelafstand op dat bepaalde AF-punt ?
                      Neen, één keer ergens scherpgesteld, mag je je fototoestel richten op wat je maar wil, hij neemt ALTIJD een foto.
                      De cam kan niet weten wat voor compo je wil maken.

                      Dpaul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Neen, één keer ergens scherpgesteld, mag je je fototoestel richten op wat je maar wil, hij neemt ALTIJD een foto.
                        De cam kan niet weten wat voor compo je wil maken.
                        Die 2 van mij doen dat dus niet. Ook met de AF alleen op AF-on licht het actieve scherpstelpunt nog op bij afdrukken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                          Ik heb het net nog eens getest, als ik scherpstel op iets dat op 1 m van mij staat en dan de AE-L knop los en dan een stap achteruit zet en de ontspanknop ingedrukt hou wordt er pas een foto gemaakt op het moment dat ik terug naar voor stap en het scherpstelpunt terug in focus is. Dus volgens mij kan je idd op een horde scherpstellen en dan je scherpstelpunt er dan boven houden en met de ontspanknop ingedrukt de loper volgen en als die over de gekozen horde komt zou volgens mij de ontspanner moeten afgaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                            Als je de AFknop (meestal de ontspanknop bij mij dus de AE-Lknop) ingedrukt houd dan is je AF vastgezet en dan kan je je compo veranderen maar eens je die lost niet meer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Manuele scherpstell., hoe stel ik m'n toestel in zodat ik altijd een scherpe foto

                              Ik heb geen idee waarmee jullie fotograferen maar bij mijn 5Dii en mijn D800e werkt dat zoals ik beschrijf.

                              Wat zou anders het nut zijn van die functie als je scherpstelpunt moet gericht zijn op iets dat even ver is van je focus?

                              Ik stel scherp op een boom die op 5 meter staat.
                              Ik los de xxx knop (die de focusfunctie heeft) .
                              Ik draai de cam naar links omwille van de compo.
                              Het scherpstelpunt wijst nu naar ergens heel ver.
                              Ik maak een foto.

                              That's all.
                              Paul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X