Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

    Ik overweeg om volgend jaar een safari te maken in Afrika, waarschijnlijk Botswana. Uiteraard wil ik al het moois dat ik tijdens de reis hoop te zien ook fotograferen. Hierbij denk ik voornamelijk aan dieren en landschappen. Op basis van threads in dit forum en andere sites is het mij duidelijk dat het enerzijds aangewezen is om te beschikken over 2 toestellen, en anderzijds een goede telelens met zoveel mogelijk millimeters een noodzaak is. Momenteel beschik ik over een Canon EOS 7D met Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM en Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Een extra body en extra millimeters zijn dus aangewezen.

    Als 2e body overweeg ik een full frame, waarschijnlijk het Canon EOS 6D "instapmodel". De voornaamste reden om voor een full frame te kiezen is om te kunnen beschikken over het beste van beide werelden. Met een full frame kan ik meer uit mijn 16-35 halen, en de crop geeft de extra factor lang de tele kant.

    Voor de telelens ben ik wat aan het twijfelen. Ik overweeg volgende mogelijkheden:
    * Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
    * Canon EF 300mm f/4.0L IS USM met Canon Extender EF 1.4x III
    * Canon EF 400mm f/5.6L USM
    * Canon Extender EF 2x III in combinatie met de 70-200
    * Sigma 120-300mm F2.8 EX DG OS HSM met 1.4 of 2.0 extender

    Uiteraard heeft elk van bovenstaande mogelijkheden zijn voor en nadelen. De 400 prime spreekt mij het minste aan omwille de afwezigheid van IS. De Sigma 120-300 met 2.0 extender spreekt mij het meest aan. Voornaamste troeven hierbij zijn dat, zelfs met een 2.0 extender de AF blijft werken, en dat je intdien nodig tijdens schemering de converter ertussenuit kan laten en nog altijd een diagragma van 2.8 overhoud op 300mm, om nog maar te zwijgen van stabilisatie.

    Gezien dit zeker niet de goedkoopste oplossing is wou toch even nagaan hoe anderen hier over denken vooraleer ik dergelijke investering maak. Wat vinden jullie hier van? Welke extender zouden jullie aanraden (1.4 of 2.0, Canon of Sigma)? Wat vinden jullie van ander genoemde mogelijkheden? Welke raden jullie aan, en welke raden jullie af, en waarom?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

    Hallo,

    Ik ga even (vrijblijvend) buiten je lijstje om ...
    Ik gebruik een 5DMk2 met de 50-500 van Sigma (Bigma) + sigma 2xTC.
    Dat is dus 1000mm om een FF camera.
    Manueel focussen, maar dat lukt gemakkelijk bij veel licht (zoals bv. in Botswana)
    Hier een voorbeeldabum: 1000mm
    Met een cropcamera van bv 1.6 zit je zo aan 1600mm!
    Persoonlijk ben ik zeer tevreden over de Sigma - al heb ik d eversie nog zonder stabilisatie ...

    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

      Ik ben in november in Botswana geweest. Ik heb natuurlijk op voorhand de nodige info gezocht en werd goed gewaarschuwd voor alle do's and don'ts door deze, heel erg met Botswana vertrouwde, dame: http://www.nature-photography.be/ Zodoende heb ik lang over de vele mogelijkheden nagedacht, prijzen gewikt en gewogen en uiteindelijk een 5mkII en de 70-300 IS L bijgekocht. De tele heeft zowel op m'n 40D als op de 5mkII gestaan, daardoor had ik dus respectievelijk 480 en 300 mm. Nu kan je in Botswana zo dicht bij de beestjes dat ik zelfs met 300 mm ruimschoots voldoende tele had. Met andere woorden: foto's uiteraard in RAW, door Lightroom gehaald en naar persoonlijke smaak uitgesneden en toch was elke foto die ik in m'n diashow wilde netjes scherp.

      Djienbe

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

        Ik zou de Sigma 120-300 f/2.8 OS kopen, ik heb deze zelf en denk dat deze de beste is uit het rijtje dat je voorstelt vanwege de flexibiliteit en vergelijkbare performance met de 300/400mm primes maar dan met OS en lichtsterker.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Ik zou de Sigma 120-300 f/2.8 OS kopen, ik heb deze zelf en denk dat deze de beste is uit het rijtje dat je voorstelt vanwege de flexibiliteit en vergelijkbare performance met de 300/400mm primes maar dan met OS en lichtsterker.
          Weegt wel 3kg.

          Ik heb vanouds een 100-400, maar als je al een 70-200 2.8 II hebt lijkt een 2x extender III de beste optie.
          Je moet het ook allemaal meesleuren.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

            Als je niet teveel gewicht wil meesleuren, dan is de Canon 70-300 L IS ook nog een goede optie.
            Ik heb die al een paar keer gecombineerd met de Kenko Tele Plus 1,4x MC4 teleconverter, en dat werkt ook prima, bij de 5D MKIII en de 1D MKIII blijft de AF werken op alle AF-punten.
            Normaal zou de AF niet werken bij de 5D MKIII, en op maar 1 punt bij de 1D MKIII als je een teleconverter gebruikt, maar met de Kenko werkt de AF nog wel.
            De Kenko is ook de enige teleconverter die past op de Canon 70-300 L IS.

            De 70-300 L IS + de Kenko 1,4x is ook veel compacter dan de lenzen in je lijstje.

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Weegt wel 3kg.

            Ik heb vanouds een 100-400, maar als je al een 70-200 2.8 II hebt lijkt een 2x extender III de beste optie.
            Je moet het ook allemaal meesleuren.
            De 100-400 is een stuk lichter dan de 70-200 f2,8 + een 2x teleconverter.
            De beeldkwaliteit van de 70-200 + 2x teleconverter is vergelijkbaar met die van de 100-400 (ik zie toch niet veel verschil).
            De beeldkwaliteit van die 70-300 is beter dan die van die 100-400, en dat blijft ook nog zo als je die met een 1,4x Kenko teleconverter combineert.
            Het enige minpunt is dat de maximale diafragma-opening op 420mm dan beperkt is tot f8 in plaats van f5,6 bij de 100-400.
            Last edited by Black B@ndit; 19 januari 2013, 07:31.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

              voor botswana had ik ruimschoots genoeg met mijn 70-200mm en 1.7tc(nikon) je komt heel dicht bij de dieren zeker een game drive op de chobe rivier doen highly recommended!!!
              close ups van krokodillen,nijlpaarden,olifanten en heel veel dieren die gaan drinken.
              nog een voordeel van de 70-200mm is dat je s'morgens en s'avonds je TC er kan afdoen (F2.8)
              Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                Bedankt voor de reacties allemaal. Omdat je kennelijk met 300-400mm toekomt voor Botswana en dat de kwaliteit van de 70-200 met TC vergelijkbaar is met de 100-400 denk ik van te kiezen voor de optie van de 2x TC, wat budgetair natuurlijk heel wat goedkoper is dan de Sigma 120-300. Bovendien vrees ik dat ik de Sigma door het gewicht en omvang nadien misschien minder ga gebruiken, wat toch ook niet de bedoeling kan zijn bij dergelijke investering. Met wat ik "uitspaar", kan ik dan misschien beter kiezen voor een 5DIII ipv een 6D.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                  Ik ben in 2000 in Kenia geweest met toen nog een analoge canon met twee lenzen 18-55mm en 70-300mm. Tijdens de safari momenten (eigenlijk altijd als we in de bus zaten) zat standaard de 70-300 lens erop en bij momenten in dorpen, steden, campeerplaatsen e.d. de 18-55 en af en toe de 70-300. Wat ik je hiermee eigenlijk wil zeggen is dat ik eigenlijk geen fotomomenten heb gehad waarbij ik de verkeerde lens erop had of niet de tijd had om te kunnen wisselen van lens. Ik zou, maar dat is persoonlijk, dan ook geen tweede camera aanschaffen om zo snel te kunnen wisselen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
                    Ik zou, maar dat is persoonlijk, dan ook geen tweede camera aanschaffen om zo snel te kunnen wisselen.
                    Ik heb daarrond een aantal vragen gesteld hier op het forum, dat was in de aanloop van de Bostwana reis en de daarbij horende vraag, koop ik nieuw materiaal bij? Meer dan eens werd hier en ook buiten het forum aangeraden geen lenzen te wisselen op safari. Belangrijkste reden was het stof daar en dat heb ik ervaren, dat was ook zo. Minder belangrijke reden: niet te laat komen. Ik had m'n monopod steeds naast me liggen, de camera met tele op schoot en de camera met de groothoek zat in de rugzak op de zetel naast me.

                    Djienbe

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                      Ik kan me wel vinden in die uitleg maar ik vraag me dan nog steeds af of een investering van mogelijk duizenden Euro's voor een extra body opweegt tegen het missen van een enkel fotomoment tijdens een safari. Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 5% (en dat is al veel) van de foto's tijdens een safari/gamedrive maakt met een groothoek. En mocht je na de safari een dorp binnen komen of enkele dagen in een stad verblijven dan kun je altijd even een lens wisselen, het is nu ook weer niet zo dat je constant in een zandstorm zit.

                      Ik heb er in Kenia nooit problemen mee gehad maar ik ben dan ook geen pro wat dat betreft.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                        Ik heb het ettelijke keren meegemaakt dat een beestje rond onze jeep kwam draaien. Eenmaal zelfs zo erg dat de gids met toefluisterde z e e r langzaam mijn voet weer in de jeep te zetten want er zat een luipaard en die was al aan de voetensteun aan het snuffelen. Op een ander moment volgden we een luipaard dat op een wrattenzwijn aan het jagen was. Ik heb de gids met de 40D en 24-105 laten fotograferen terwijl ik de 5 met de 70-300 gebruikte. Het ging allemaal zo snel dat ik blij was dat we met 2 fotografen waren. En naast de actieshots heb je de prachtige Afrikaanse zonsop- en -ondergangen.

                        Ik ben er trouwens heel wat fotografen tegen gekomen die 2 camera's gebruikten. Het was, wat mij betreft, een goede raad van de dame wiens website ik al vernoemde; die houdt trouwens continu een 1mkIII en mkIV klaar.

                        Djienbe

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                          Je kan natuurlijk altijd een tweede body en lens huren. Ik heb altijd 2 bodies mee en dan moet je nooit of weinig lenzen wisselen. Als je een lens moet beginnen wisselen als er een luipaard voor de jeep staat ...Voor zoogdieren is een 300 of 400mm inderdaad meestal voldoende; voor vogels daarentegen... ik ben nu zo een tiental keren in Oost-Afrika geweest en nog nooit spijt gehad van mijn 500mm. Je zit toch altijd in een jeep of busje, dus dat meesjouwen valt nogal mee. Check op voorhand welk voertuig er is en meestal komt een beanbag goed van pas.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                            Wij zijn deze zomer naar Botswana/Zambia geweest en je hebt toch regelmatig meer bereik nodig dan 300-400m. De 50-500 van Sigma is zoals jaja schrijft een uitstekende safarilens. Wel geen lichtgewicht maar nog redelijk gemakkelijk uit de hand mee te fotograferen en door zijn groot bereik ook goed te gebruiken voor reisportretten. Mijn foto van een woeste olifant die tweede is geëindigd als national geographic foto van de maand is op 65mm genomen met de Sigma 50-500 en die had ik met geen andere lens kunnen trekken http://500px.com/photo/12852545.
                            Ook op 500mm is de lens nog zeer scherp


                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe lens en bijkomende body voor safari

                              Net terug van mijn 4e maal in Afrika in 6 maand tijd, waarvan 2x in Botswana (bezig met opstart eigen kamp).
                              Hopelijk ben ik niet "late to the party".

                              Twintraveller, je huidig materiaal is al zeer goed, maar inderdaad je kan best een full frame bij aanschaffen, en een tele.

                              Echter is niet het materiaal het belangrijkste om optimale fotografische resultaten te boeken, maar veel belangrijker is:
                              - welke bestemming(en) in Botswana je bezoekt
                              - straffer nog; waar je net verblijft in deze bestemmingen. Om een vb te geven; de Okavango Delta bevat "water camps", "dryland camps" en "seasonal dry land camps". Wat je er te zien krijgt kan zéér verschillend zijn!
                              - welke tijd van het jaar je gaat
                              - welke reisvorm je kiest (selfdrive of groep of privésafari of...)

                              Daarom is mijn belangrijkste raad; zorg eerst dat je een goed reisschema te pakken krijgt aan een correcte prijs.

                              Mijn tips in dat verband;
                              1) Vermijd de grote namen zoals "Wilderness Safaris" en "&Beyond". Ja, ze hebben prachtige kampen, en inderdaad onder hun beheer gaat het goed met het wild, maar het volkje dat er komt zijn snobs en yuppies. Het zijn verschrikkelijk dure kampen. 1500$ per persoon per nacht is geen uitzondering. En die prijs heeft niets te maken met het optimaliseren van je kansen om prachtige foto's te maken. Of beter gezegd; er zijn plaatsen waar je idem resultaten kan boeken aan veel minder geld.
                              2) Geef (nog) geen geld aan "fotografische begeleiding". Je betaalt de vluchten van die begeleider, zijn slaapplaats, en ook zijn loon (want hij/zij heeft intussen thuis een familie te voeden). Dit alles kan het zéér duur maken, en dat is het zeker niet waard voor je eerste reis. Eventueel later wel, als je je fotografie naar een hoger (pro?) niveau wil tillen. Vergeet niet; de meeste gidsen zijn ook actief met fotografie bezig en kunnen je evenzeer helpen.
                              3) Kies een lokaal (Afrika-based) travel agency. Zij hebben rechtstreekse banden met de kampen, zitten "vlakbij" en kunnen kort op de bal spelen, zij kennen ook alle reservaten en kampen/lodges: de "operators" van een goede travel agent hebben ze zeker allemaal bezocht. Ze hebben ook het beste zicht op transfer mogelijkheden edm. Kies in geen geval een Europees travel agency; hun prijs ligt 20 tot 30% hoger (lees; hun loon) en ze huren op hun beurt toch een lokale agent in.
                              4) Ga naar het forum van safaritalk.net en laat je daar begeleiden en met raad en daad bijstaan door de doorwinterde safaristen. Zij weten ook perfect welke travel agencies goed zijn (zie vorig punt).


                              't Is best dat je pas je kit aanvult nadat je weet waar je heen gaat en wanneer en hoe.
                              Geloof me; ik heb al reizen gehad dat ik geen 400mm nodig had. Laat staan lichtsterk.

                              Mvg,

                              Jochen
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X