Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vertraging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vertraging

    Hoi,

    ik heb een vraagje, mijn Olympus C-5000 zoom heeft een kleine vertraging tussen het afdrukken en het eigenlijke nemen van de foto (het klikgeluidje van de lens). Deze vertraging is minimaal wanneer de flits aan staat, doch iets langer bij opnames zonder flits. Dit laatste is ergerlijk als je een bewegend voorwerp wil fotograferen. Bestaat er een manier om dit op te lossen of moet ik deze vertraging maar in gedachten houden als ik een foto neem?

    Bedankt

  • #2
    Originally posted by Int3x0r
    ik heb een vraagje, mijn Olympus C-5000 zoom heeft een kleine vertraging tussen het afdrukken en het eigenlijke nemen van de foto (het klikgeluidje van de lens). Deze vertraging is minimaal wanneer de flits aan staat, doch iets langer bij opnames zonder flits.
    Ik vermoed dat je bij opnames zonder flits een langere sluitertijd hebt (en dat het klikgeluidje het opnieuw sluiten van de sluiter is). Zijn je foto's zonder flits dan niet (een beetje) bewogen ?

    Dit laatste is ergerlijk als je een bewegend voorwerp wil fotograferen. Bestaat er een manier om dit op te lossen of moet ik deze vertraging maar in gedachten houden als ik een foto neem?
    De vertraging is eigen aan veel digitale camera's (heet 'shutter lag'). Dikwijls speelt de prijs een rol (duurdere camera's hebben eerder een kleiner shutterlag; digitale reflexcamera's hebben een verwaarloosbare shutterlag)...
    Op zich is er niets aan te doen (dus rekening mee houden)...


    Jörg
    Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

    Comment


    • #3
      De compacte camera's (niet DSLR's) gebruiken de sensor ook om het beeld achteraan te tonen (op LCD en/of EVF-zoeker). Dat betekent dat de sensor dan in een continu-mode staat. Er gaat wat tijd over het omschakelen naar opname modus... Dat zorgt o.a. voor de gekende shutter-lag.

      Een mogelijkheid om daar in een aantal omstandigheden omheen te komen is het manueel focussen. Je stelt scherp op de afstand waarop je de foto wil maken, en dan hoeft je camera al niet meer te focussen (neemt nl. ook nog wat tijd in beslag). Maar dat is niet zo handig bij het nemen van foto's van rondlopende kids aangezien die niet geneigd zijn op dezelfde afstand van de cam te blijven
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment

      Working...
      X