Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Creep

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Creep

    Vandaag ontving ik deze mail van RRS, en misschien wel één van de betere tips die ik dit jaar ontving, zeker het delen waard.

    By Really Right Stuff

    Tip: Telephoto Lens "Creep"

    I heard about a few photographers complaining about "creep" while using their telephoto lens. In their frustration, they are quick to blame the ballhead or tripod for this apparent creep. Sometimes, it is true — the ballhead simply can't bear the load or the tripod is less than sturdy. However, a great majority of the time, most of this creep is a result of flex that exists between the camera, lens, lens collar and lens-collar-foot when forcing the camera in place for composition.

    So try this instead: When the situation permits, grab the parts that are as close to the ballhead as possible, like the lens foot, and use them to make the fine adjustments and don't let go until the ball is locked. This will reduce the amount of "creep" significantly and will also put much less strain on your expensive cameras and lenses.
    Mvg, Tin_tin
    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

  • #2
    Re: Creep

    Zeker weten !
    Dat had ik zelf ook al ontdekt (puur toevallig) : dit maakt inderdaad een wereld van verschil voor "zogezegde" creep !
    Maar ja, we hebben zo de "gekke" gewoonte om onze body's altijd in de buurt van die ontspanknop vast te houden hé (de vorm nodigt daar ook toe uit natuurlijk), ook al zijn we rustig op statief aan het werken en duurt het nog minuuuuten voor we op het knopje gaan duwen (of op de draadontspanner)
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Creep

      moet ik thuis een controleren, want heb altijd last van creep. benieuwd hoeveel er echt door een versleten balhoofd komt

      Comment


      • #4
        Re: Creep

        Ok, nu vraag ik mij toch af wat "creep" is....

        Kan iemand mij dat uitleggen aub??

        Comment


        • #5
          Re: Creep

          Creep is een vieze vent.
          Creep is ook het bewegen van je statiefkop nadat je alles goed hebt vastgezet. En er bijgevolg niets meer zou mogen bewegen. Dit komt door het onevenwicht van de camera/lens combinatie. Meestal is de voorkant zwaarder (of is het koppel daar groter) waardoor de lens naar de grond gaat wijzen. Grotere lenzen hebben een statiefgondel, dat is een ring die rond de lens past (op een bepaalde, daarvoor voorziene plaats), en je monteert de camera+lens op het statief met de gondel, niet met de schroefdraad onder de camera. Dit is ook beter voor de bajonet van de camera, die mag je niet te veel belasten. Een camera met een grotere lens (70-200/2.8 is dan al een groter exemplaar, weegt een dikke kilo) draag je dan ook niet bij de body, maar bij de lens.
          Er is ook nog lens creep, dit is het intrekken/uittrekken van een zoomlens door de zwaartekracht. Richt je met een lens die daar last van heeft steil omhoog of omlaag, dan "kruipt" de zoom naar binnen of naar buiten. Deze lenzen hebben meestal een knopje "lock", waarmee je de zoom op zijn kortste stand kunt vergrendelen.

          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: Creep

            Joepie, weer iets bijgeleerd! Mnoach, bedankt voor je uitleg!

            Comment


            • #7
              Re: Creep

              Oorspronkelijk geplaatst door Siesje Bekijk bericht
              Joepie, weer iets bijgeleerd! Mnoach, bedankt voor je uitleg!
              You're welcome!
              Michel

              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment

              Working...
              X