Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Deel transparant maken en bol effect krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Deel transparant maken en bol effect krijgen

    Hallo,

    Ik ben volop bezig aan het maken van een officieel publicatie voor een vereniging. Hiervoor maakte ik deze ochtend een aantal foto's van het lokaal in de sneeuw.
    Het is een foto zoals deze:


    Nu wil ik deze foto in een sneeuwbol steken (zo een bol waarmee je moet schudden en dan sneeuwt het). De foto al dus in volgende bol komen (waarbij ik de inhoud weg deed)


    Moderator Note: Je foto is te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.


    Eerst en vooral wil ik de achtergrond van de afbeelding veranderen. De nu grijze lucht, wil ik laten overgaan naar iets blauwer.

    Daarnaast wil ik de nu platte cirkel omvormen tot een bol.

    Voor beide zaken heb ik geen idee hoe eraan te beginnen. Via internet ging ik op zoek naar handleidingen. Ik veronderstel dat ik dit het best kan doen via illustrator (of photoshop). Beide programma's ken ik amper. Illustrator ken ik een beetje. Ik heb de CS6 versie van deze programma's in het Nederlands (mijn engels is niet om over naar huis te schrijven).

    Kan iemand me uitleggen hoe ik dit aan kan pakken? (zowel voor de kleurovergang of transparantie als voor de bolvorm)

    Alvast bedankt

    PS. de afbeeldingen vallen nogal groot uit precies
    Last edited by LesC; 16 januari 2013, 09:49.

  • #2
    Re: Deel transparant maken en bol effect krijgen

    ik heb geen cs6 maar een Engelse CS5 maar ik denk niet dat er veel verschil zal op zitten en ik ben geen expert dus misschien zijn er andere manieren.
    Je begint met je achtergrond laag te dupliceren; Dan klik je het oogje naast de achtergrondlaag uit (op je beeld veranderd er niets). Dan ga ja naar 'Edit' (bewerken) en daar neem je 'free transform' (vrij vervormen) bovenaan rechts zie je en knopje precies een waaiertje om de warp modes (kromtrekken??) te activeren. Dan krijg je een raster over je foto. dan kan je gaan verslepen, door de buitenste punten naar binnen te trekken en de binnenste naar buiten krijg je een bol effect. Als je daar het effect hebt dat je wil bevestig je dit door op het vinkje bovenaan aan te klikken. Als je nu met de Eclips select een mooie circkel selecteert en dan de selectie omkeert en bij bewerken bijsnijden neemt dan snij je het beeld mooi in een cirkel uit. Hopelijk helpt dit je een beetje op weg

    Comment


    • #3
      Re: Deel transparant maken en bol effect krijgen

      Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
      ik heb geen cs6 maar een Engelse CS5 maar ik denk niet dat er veel verschil zal op zitten en ik ben geen expert dus misschien zijn er andere manieren.
      Je begint met je achtergrond laag te dupliceren; Dan klik je het oogje naast de achtergrondlaag uit (op je beeld veranderd er niets). Dan ga ja naar 'Edit' (bewerken) en daar neem je 'free transform' (vrij vervormen) bovenaan rechts zie je en knopje precies een waaiertje om de warp modes (kromtrekken??) te activeren. Dan krijg je een raster over je foto. dan kan je gaan verslepen, door de buitenste punten naar binnen te trekken en de binnenste naar buiten krijg je een bol effect. Als je daar het effect hebt dat je wil bevestig je dit door op het vinkje bovenaan aan te klikken. Als je nu met de Eclips select een mooie circkel selecteert en dan de selectie omkeert en bij bewerken bijsnijden neemt dan snij je het beeld mooi in een cirkel uit. Hopelijk helpt dit je een beetje op weg
      Super! Hier kan ik zeker mee verder!

      Comment


      • #4
        Re: Deel transparant maken en bol effect krijgen

        Oorspronkelijk geplaatst door Silent__alarm Bekijk bericht
        Super! Hier kan ik zeker mee verder!
        Laat het resultaat hier ook eens zien, hé

        Comment


        • #5
          Re: Deel transparant maken en bol effect krijgen

          Ik heb de bol in orde gekregen Nu mis ik echter een schaduw. Ik kreeg deze er bij maar bij het afdrukken was dit gewoon een zwarte vlek. Kan iemand me helpen?
          De bestanden staan hier: http://declippeleir.eu/sneeuwbal.zip (zowel illustrator als photoshop)

          Probleem is dat ik om de bolvorm te krijgen, een masker heb toegevoegd rond de bol (vierkant met cirkel eruit).

          iemand die kan helpen?

          Comment


          • #6
            Re: Deel transparant maken en bol effect krijgen

            Oorspronkelijk geplaatst door Silent__alarm Bekijk bericht
            Ik heb de bol in orde gekregen Nu mis ik echter een schaduw. Ik kreeg deze er bij maar bij het afdrukken was dit gewoon een zwarte vlek. Kan iemand me helpen?
            De bestanden staan hier: http://declippeleir.eu/sneeuwbal.zip (zowel illustrator als photoshop)

            Probleem is dat ik om de bolvorm te krijgen, een masker heb toegevoegd rond de bol (vierkant met cirkel eruit).

            iemand die kan helpen?
            Ik zou nu al je lagen samenvoegen en dan je achtergrond 2 keer dupliceren zodat je eigenlijk 3 de zelfde lagen op elkaar hebt. Nu moet je de bovenste laag activeren en daar je witte achtergrond selecteren en verwijderen. Dan is die laag nog enkel je bol zonder achtergrond (om dit te controleren klik je het oogje naast de 2 andere lagen uit). Nu activeer je de middelste laag aan en doet het oogje naast laag 3 uit. Hier doe je net het zelfde met reselect en verwijderd de achtergrond. Nu vul die laag met zwart dan ga ja via Bewerken naar vrij vervormen en kromtrekken en trekt de zwarte silhouette van je sneeuwbal scheef en rekt hem iets uit. Dan kan je nog met een verloopfilter van Zwart naar Transparant overleggen en met de opacity en fill van je laag om de structuur van je achtergrond laag er te laten doorkomen. Als je nu alle lagen zichtbaar maakt heb je normaal je schaduw.

            Comment

            Working...
            X