Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij focusprobleem aub

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij focusprobleem aub

    Beste forumleden,

    Ik ben geen poster, wel een lezer van het BD-forum.
    Toch een vraag, want zit wat gewrongen met een probleem.

    Eerst en vooral: ik ben geen pro of grote kenner van het vak. :-)
    Heb net een Nikon D7000 met Nikkor 18-105

    Merk af en toe probleem met focus.
    Ik trek het liefst mijn foto's met één enkel focuspunt in het centrum vd zoeker zodat ik eerst focus, ontspanner ingedrukt hou, kader zoek en dan pas afdruk. Meestal sta ik in de S-stand, werk op AF-s om focus te behouden (niet op AF-c of AF-a), spotmeting
    Op de foto's die ik bijvoeg heb ik uitdrukkelijk scherpgesteld op de ogen van de persoon. Foto is duidelijk niet scherp waar ik wilde, maar wel op de achtergrond... wat doe ik fout???



    Last edited by jon_bogaert; 15 januari 2013, 13:36.

  • #2
    Re: Hulp bij focusprobleem aub

    AF-s ? ik ben geen nikon kenner maar bedoel je daarmee AF servo?
    Want daarmee kan je niet scherpstellen en opnieuw kadreren.
    De rest van je werkwijze lijkt me goed.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij focusprobleem aub

      als je hem net hebt zou ik het volgende doen


      grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij focusprobleem aub

        @xafke AF-s, AF-a, AF-c is manier van autofocus. zie anders naar link die Korandoke stuurde, scroll naar pagina 91

        @korandoke. uiteraard heb ik de handleiding al van voor naar achter gelezen, van achter naar voor en zelfs ondersteboven ;-).
        mss ligt het aan iets stoms dat ik over het hoofd zie?

        Comment


        • #5
          Staat de lens niet gewoon op de manuale stand misschien anders op de body

          Vriendelijk groet ,
          Jessey

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij focusprobleem aub

            AF-funktie van de ontspanknop afhalen en alleen op de AE/AFL knop zetten, want je vinger is zo even van de ontspanknop af en dan stelt de camera weer scherp.

            Waarom niet de mogelijkheden van de AF gebruiken en een AF-punt kiezen wat op de ogen staat kiezen(eventueel iets uitzoomen), scherpstellen op de ogen en klik, zonder herkaderen? Het zit er allemaal niet voor niks in.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X