Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panaroma - maken en bewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panaroma - maken en bewerking

    Allen,


    Na een heerlijke trip naar Oman, zit ik met een volgende vraag: Omdat het landschap daar zo overweldigend was, had ik plots het idee om panorama's te maken. Ik heb mij er nog nooit eerder aan gewaagd, dus hoop dat ik het goed heb gedaan. (Mooi steeds drie of vier foto's na elkaar genomen, de belichting in het oog gehouden, kleine overlappingen, horizon op dezelfde hoogte, etc...)

    Nu heb ik die foto's maar weet ik eigenlijk niet goed hoe ik ze het eenvoudigste aan elkaar kan zetten. Ikzelf werk steeds met LR4.

    Kan iemand mij tips geven? Gratis programmatje om foto's in Raw aan elkaar te zetten? Of ben ik gedoemd om met PS te werken?

    Ik hoor het graag en sta al te popelen om mij foto's te bewerken.

    Alvast bedankt!


    Mono

  • #2
    Re: Panaroma - maken en bewerking

    Iemand toevallig ervaring met panoweaver-pro-mac?

    Comment


    • #3
      Re: Panaroma - maken en bewerking

      Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
      Kan iemand mij tips geven? Gratis programmatje om foto's in Raw aan elkaar te zetten? Of ben ik gedoemd om met PS te werken?

      Mono
      gedoemd valt best mee hoor...

      een leuk en gratis programma'tje dat heel goed zijn werk doet is ICE (Image Composite Editor), linkje:
      http://research.microsoft.com/en-us/...roups/ivm/ice/

      Comment


      • #4
        Re: Panaroma - maken en bewerking

        GameBE, bedankt voor de reactie. Nog vergeten te zeggen, ik ben een macgebruiker dus maccompatibele programmatjes uiteraard ...

        Misschien toch nog even toevoegen: ik wil ze wel degelijk in RAW aan elkaar zetten, zodat ik ze daarna nog in LR kan bewerken, waarna ik er onmiddellijk een boek van kan maken en doorsturen naar Blurb.

        Comment


        • #5
          Re: Panaroma - maken en bewerking

          Als je ze in RAW aan elkaar plakt, komt er een TIFF of PSD uit volgens mij. Maar je kan toch gewoon een PS trial downloaden en dan je pano's maken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Panaroma - maken en bewerking

            Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
            Allen,

            Kan iemand mij tips geven? Gratis programmatje om foto's in Raw aan elkaar te zetten? Of ben ik gedoemd om met PS te werken?

            Ik hoor het graag en sta al te popelen om mij foto's te bewerken.

            Alvast bedankt!


            Mono
            Hier is een gratis programma : Hugin . Fotos best eerst converteren naar tiff.
            Ik heb er zelf al veel mee gewerkt. Soms werk ik ook met Fotoxx (enkel onder linux).

            Comment


            • #7
              Re: Panaroma - maken en bewerking

              Ik vind het ook jammer dat je nog steeds met LR4 geen panorama's kan stitchen, of zit het ergens in een menu verborgen misschien?

              Comment


              • #8
                Re: Panaroma - maken en bewerking

                Hugin is een top programma!
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                Comment


                • #9
                  Re: Panaroma - maken en bewerking

                  Ondertussen heb ik gisteren mij eerste panorama's gemaakt met Hugin. Inderdaad 'top'. Ik ben onder de indruk.

                  Ik heb een dertigtal panorama's gemaakt. De meeste worden eenvoudig en correct aan elkaar gezet. Er zijn er enkele die echter niet lukken. Vreemd, want ik zie niet direct in waarom niet. Ze staan compleet bol of worden totaal verkeerd afgesneden. Hoewel het programma eigenlijk redelijk eenvoudig is, zijn er toch tal van zaken die mij niet duidelijk zijn en waarvoor alle 'tooltjes' dienen. Bovendien is het me ook niet duidelijk hoe ik manueel de foto's aan elkaar kan zetten. soit, dat zoeken we wel verder uit (tenzij iemand al een handleiding zou hebben geschreven )

                  Isozoom bedankt voor de tip!

                  Mono

                  Comment

                  Working...
                  X