Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits vs. Continu licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits vs. Continu licht

    flits vs. continu licht... een overzichtje: click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

  • #2
    Re: Flits vs. Continu licht

    Een mooie samensvatting toch rest mij een vraagje die mij al een tijdje bezig houd. Soms worden softboxen voorzien van continulicht en flits. Onlangs was ik bij iemand in de fotostudio die dit ook gebruikte, jammer genoeg niet achter gevraagd. Weet jij toevallig wat dat daar juist de bedoeling van is?
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Flits vs. Continu licht

      Het continu-licht bij de studioflitser dient om een idee te hebben van hoe de belichting er uit ziet. Men noemt dit ook wel piloot-licht of pilot-light.
      Meestal is het te zwak om er goed foto's mee te maken.
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Flits vs. Continu licht

        Bedankt voor de toelichting.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Flits vs. Continu licht

          Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
          Het continu-licht bij de studioflitser dient om een idee te hebben van hoe de belichting er uit ziet. Men noemt dit ook wel piloot-licht of pilot-light.
          Meestal is het te zwak om er goed foto's mee te maken.
          Met de pilootlampen, die trouwens evengoed in sterkte regelbaar kunnen zijn, kan je perfect fotograferen. Aangezien dit licht een stuk minder fel is kan je met grote diafragmaopeningen gaan werken. Vergeet wel je witbalans niet correct in te stellen want de kleurtemperatuur is een stuk lager dan die van het flitslicht op diezelfde flitskop.
          Nikon D700, wat glas en Sony RX100
          BD2424BE
          Klik voor meer!

          Comment


          • #6
            Re: Flits vs. Continu licht

            Oorspronkelijk geplaatst door diabolix Bekijk bericht
            Met de pilootlampen, die trouwens evengoed in sterkte regelbaar kunnen zijn, kan je perfect fotograferen. Aangezien dit licht een stuk minder fel is kan je met grote diafragmaopeningen gaan werken. Vergeet wel je witbalans niet correct in te stellen want de kleurtemperatuur is een stuk lager dan die van het flitslicht op diezelfde flitskop.
            meestal dan ook wel je iso nog wat omhoog draaien ... want zoveel licht geven die dingen nu ook weer niet
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: Flits vs. Continu licht

              Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
              meestal dan ook wel je iso nog wat omhoog draaien ... want zoveel licht geven die dingen nu ook weer niet
              Dat valt wel erg goed mee hoor. Ik werk met pilootlicht ook altijd met grote diafrafmaopeningen en dat is nu net het grote voordeel van het pilootlicht...
              ISO staat helemaal niet overdreven hoog hoor, is zeker geen punt.
              Witbalans aanpassen, dat is wel belangrijk...
              Nikon D700, wat glas en Sony RX100
              BD2424BE
              Klik voor meer!

              Comment


              • #8
                Re: Flits vs. Continu licht

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                flits vs. continu licht... een overzichtje: click
                Wat ik niet begrijp is het laatste punt van continu licht: een hoge ISO, lange sluitertijd etc. Je verlicht dan toch al alles en kan je de ISO toch laag houden? Bedenk nog wel even bij het reageren dat ik met studio, flitsen etc helemaal geen ervaring heb, en met fotografie een beetje.
                Al vast bedankt voor de heldere uitleg die er vast en zeker (of zeker en vast) zal komen.
                Website: cameraobschuura.nl
                Twitter: @CameraObSchuura
                FaceBook: Cameraobschuura

                Comment


                • #9
                  Re: Flits vs. Continu licht

                  Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                  Wat ik niet begrijp is het laatste punt van continu licht: een hoge ISO, lange sluitertijd etc. Je verlicht dan toch al alles en kan je de ISO toch laag houden? Bedenk nog wel even bij het reageren dat ik met studio, flitsen etc helemaal geen ervaring heb, en met fotografie een beetje.
                  Al vast bedankt voor de heldere uitleg die er vast en zeker (of zeker en vast) zal komen.
                  lange sluiters zijn geen probleem als je met niet-bewegende onderwerpen zit of als je de 'beweging' in je foto wenst.
                  het probleem is dat een model / persoon nooit 30 seconden bvb expliciet stil kan zitten / staan, er zal altijd een beweging of dergelijke zijn en door de lange sluiter wordt deze beweging dan ook weergegeven. als men flitst, gaat men een eventuele beweging deels bevriezen, omdat de belichting van je onderwerp gebeurt door een lichtflits en dit 'gedeelte' van de foto zit in het diafragma wat in het begin van de opname zit
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flits vs. Continu licht

                    Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                    Wat ik niet begrijp is het laatste punt van continu licht: een hoge ISO, lange sluitertijd etc. Je verlicht dan toch al alles en kan je de ISO toch laag houden?
                    vermits goedkoop continu licht, weinig licht sterkte heeft, dien je de andere parameters aan te passen... als we stellen dat op een fulframe toestel, 135mm een goede portretlens is, en als we weten dat we dan minimaal een sluitertijd nodig hebben van 1/135mm, vermits we anders bewegings onscherpte zullen krijgen, zowel vanwege het model als vanwege de fotograaf...
                    eventueel te verbeteren door gebruik te maken van vibratie reductie lenzen of toestel op een statief, doch het model moet je ook doodstil krijgen... en noch vibratie reductie, noch statief helpt hierbij... dus zullen we de ISO omhoog doen... van ISO 100 naar ISO 200 is één stop, dus kunnen we op 1/270 fotograferen... of we openen ons diafragma als dit nog kan... etc...

                    practisch voorbeeld, de foto bij het artikel is genomen op een sluitertijd van 1/4 seconde, 30mm, vibratie reductie in het toestel (sony), f1:4.5, ISO 100... dus hele trage sluitertijd, maar ook een korte focus afstand... en vibratie reductie. Model lag doodstil... vandaar dat boudoir fotografie hier toe leent... en vermits ik gebruik maak van een voile... is de scherpte minder relevant... anders had ik m'n ISO op 400 gezet en daardoor een sluitertijd van 1/16 gekregen... wat beter was gezien de omstandigheden.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment

                    Working...
                    X