Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

    Hallo, voor een nieuw boek ben ik op zoek naar interessante apps die je op je smartphone kan gebruiken en die je helpen bij je (reis-)fotografie.
    Ik bedoel niet zozeer om met je Smartphone zelf te gaan fotograferen, maar eerder om je Smartphone in te schakelen bij de voorbereiding van en tijdens je reis.
    Ik geef zelf alvast een voorbeeld:
    Geotagphotos Pro is een App die je Smartphone omtovert in een mobiele GPS-datalogger. Als je de klok van je camera synchroniseert met je Smartphone, dan kan je later in een pakket zoals Lightroom die GPS-gegevens mergen met je foto's.
    Ken je nog andere interessante Apps? Laat maar horen?
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

  • #2
    Re: Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

    sundroid... berekent de sunrise en sunset... en de stand van de zon op een gegeven plaats en op een gegeven moment... nuttig voor zowel modelllen fotografie als landschap...
    beecam lightmeter... een lightmeter
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

      Ik gebruik TPE 'the photographers ephemeris', doet hetzelfde als sundroid, maar dan nog wat meer. Daarnaast de apps van 500px en Flickr en bluebill mobile voor vogelgeluiden af te spelen. Dit alles op Android.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

        Voor de iPhone:
        - Fotopedia Heritage, prachtige foto app met foto's van alle werelderfgoederen.
        - Photoshop Express
        - Valuta's
        - Mijn vakantie, geeft op gqs basis tips van bezienswaardigheden e.d. in de buurt (Nederland)
        - LicensePlate, verzamel alle mogelijke nummerborden, verslavend moet ik zeggen.

        De laatste drie apps hebben overigens niet direct een link met fotografie al kun je bij LicensePlate ook een foto toevoegen van het nummerbord als je het spot.

        Comment


        • #5
          Re: Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

          Zelf gebruik ik de "kleine broer" van Geotagphotos Pro, namelijk GPX Logger. Heeft dezelfde logging functionaliteit, maar is beperkt tot het exporteren van een GPX bestand via iTunes. Dit kan je dan door een programma als Lightroom inlezen om je foto's te taggen.

          Daarnaast zorg ik ook altijd voor een PDF reader, waarin ik de volledige handleiding van mijn fototoestel ter beschikking heb.

          Comment


          • #6
            Re: Leuke / interessante smartphone-apps gezocht voor reisfotografie

            Voor de iPhone:
            - iBooks: alle handleidingen (camera, flash, triggers, ...) in PDF.
            - LightTrac en PhotoTimes+ : berekening positie van zon & maan op elk moment waar ook ter wereld (vergelijkbaar met het al vermelde TPE, ik vind persoonlijk LightTrac de gebruiksvriendelijkste van de 3)
            - Golden Lite en Magic Hour: indicatie van start en eind van het gouden uur op je huidige locatie (en andere locaties als je de betalende versies koopt)
            - LongTime en NDCalc: Berekening van de benodigde ND filter om een gewenste sluitertijd te bekomen (ifv. sluitertijd zonder filter)
            - ND Grad Calc: Na ingave van sluitertijd voor lucht en voorgrond (gemeten via spotmeting), berekening van de te gebruiken ND grad filter (in benodigde stops)
            - iDoF Calc: berekening van DOF
            - ShotMate: Interessante tool die berekening van DOF, field of view en flash range biedt. Je kan in de app je gebruikte apparatuur ingeven, de ingebouwde lijst is behoorlijk uitgebreid.
            - Light Meter: 2 apps met dezelfde naam. Deze heb ik nog niet echt getest in vergelijking met een echte lichtmeter.
            - gps4cam: GPS logger. Nog niet getest, ben ik van plan tijdens mijn volgende reis. Voordeel tov. de meeste GPS log apps zou zijn dat je niet je klok tussen camera en telefoon moet synchroniseren. De app genereert een barcode die je op het einde van je trip (of op het einde van elke dag van je meerdaagse trip) fotografeert. Via een gratis desktop app (PC en Mac beschikbaar) wordt deze barcode uitgelezen en wordt de GPS informatie dan aan de foto's toegevoegd.

            Veel van deze apps zijn gratis, van de andere bestaat er vaak een beperktere versie die gratis is.

            Comment

            Working...
            X