Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

    Hallo allemaal

    In de zomer ga ik samen met een aantal vrienden een trektocht maken van maximum 10 dagen. Deze zal doorgaan in Noorwegen (het gebied Dovrefjell) ofwel in Ijsland (waarschijnlijk van laugavegar tot skogar). Nu heb ik geen idee wat ik van materiaal allemaal zou mee moeten nemen. Ik beschik over het volgende:

    Canon eos 450D
    Canon 18-55mm (waarvan autofocus niet meer werkt)
    Canon 100mm 2.8 macro
    Canon 100-400mm
    Velbon VS-443D statief

    De 18-55 zal sowieso meegaan om daar landschappen te fotograferen. Nu is de vraag of het de moeite is om ook de tele mee te nemen? Ik denk dan in Dovrefjell aan eventueel de muskusossen, in Ijsland aan de vogels die aanwezig zijn? Of misschien de macrolens mee? Het moet natuurlijk ook allemaal samen in de rugzak met de rest van het materiaal (kleren, tent, slaapzak, eten..)

    Met vriendelijke groeten

    Stef

  • #2
    Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

    Ik neem aan dat je op IJsland de trektocht bedoelt die ze de Laugavegurinn hebben genoemd (de weg van de warme bronnen) en die voert van Landmannalaugar tot Skogar of meestal omgekeerd.
    Veel vogels ga je daar niet zien, bovendien ga je een goed gevulde rugzak hebben. Persoonlijk zou ik die macro, die tele en dat statief toch thuis laten. Tent, eten en kookgerei zijn belangrijker.
    Tenzij je natuurlijk met >30 kilo wil gaan stappen.
    Dovrefjell in Noorwegen vergeeft nog iets meer maar ook daar : een meerdaagse trektocht met tent, slaapzak, eten, statief en een zware tele doet me toch altijd de wenkbrauwen fronsen.
    Op gevaar af om hier weer eens als een belerende betweter te worden geklasseerd : neem gewoon die Canon met zijn 18-55 mee en geniet van de ervaring. De landschappen zijn outstanding. Eerst kijken voor jezelf, dan pas komt de camera.

    En ja, ik ken beide locaties erg goed. Ik heb in 2006 zelfs IJsland gedaan met MF-lenzen. Dinosaurs !!!!
    Niks mis mee hoor .

    Comment


    • #3
      Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

      Bedankt voor je reactie Paul. de tocht in Ijsland is inderdaad de Laugavegurinn.
      De camera en de 18-55 ging sowieso al mee, maar jij zou ook geen statief meenemen? Dit kan eventueel toch handig zijn voor landschappen of is dat nu niet echt nodig?
      Van de tocht zal ik zeker genieten, ben 2 jaar geleden ook al in Noorwegen geweest en ik moet zeggen dat dat een prachtige ervaring was.

      Groeten Stef

      Comment


      • #4
        Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

        De Laugavegurinn staat bekend als een van de mooiste wandelroutes ter wereld. Ik ken Noorwegen ook zeer goed maar er is geen vergelijk mogelijk.
        Over het statief : betreft kookgerei, tent, eten en slaapzak gaat men besparen op honderden grammen en dan zou je besluiten om een statief mee te doen. Begrijp ik niet.
        Ik geef toe dat ik geen statiefmens ben, in mijn ogen heb je een statief nodig als je uit de hand geen scherpte meer kan krijgen en dat is waar er amper licht beschikbaar is of als je werkt met zware ND-filters of wanneer je wil werken met meerdere opnamen. In de zomer ga je in Noorwegen en zeker in IJsland licht in overvloed hebben.
        Een oude vriend van mij en tevens Nordic-fanaat gaan in zijn trektochten zeer ver, zelfs in de zin dat hij geen begaande paden meer volgt. Op Reismarkt is Luc De Cleene de nog wildere versie van mezelf
        citaat : "als je honger hebt, niet zagen, eet een ajuin" . Inlegkruisjes wegen voor Dorien minder dan reserveslips, om maar iets te zeggen.
        Luc heeft in de rugzak een Sony Cybershot van reeds een aantal jaren oud in combinatie met een goed oog en niet voor de hand liggende locaties en ik kan je zeggen : het resultaat mag verdorie gezien worden. En dat is nog zeer voorzichtig uitgedrukt. Luc en ik hebben de Reiskrant december 2008 voor IJsland gemaakt (ik vanop mijn ziekenhuisbed), je moet maar eens zoeken.
        Als je over de lavablokken van Laki naar Langisjör gaat dan is elke extra gram er één teveel. Dit terzijde : veel beelden van Laki en Langisjör heb ik hier nog niet zien verschijnen, in feite geen enkele, terwijl deze omgeving (samen met Kverkfjöll) veruit de meest imponerende landschappen van IJsland oplevert. Ook van Kverkfjöll heb ik hier nog geen foto's gezien, crampons primeren daar op een statief.
        Voor Dovrefjell en de muskusossen ga je wel een tele nodig hebben want die beesten laten zich niet aaien, en dan is een statief natuurlijk niet meer veraf, dat snap ik. Het wordt aangeraden om een respectabele afstand te bewaren (toch minstens 100 meter)

        Veel plezier met de voorbereiding, als ik je kan helpen dan zeg je het maar

        Besluit : het juiste materiaal voor het juiste werk

        Laat dat statief thuis en neem een paar wandelstokken mee, je zal er meer plezier van hebben

        Comment


        • #5
          Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

          Wat lenzen betreft zou ik kijken voor een 15-85mm. Als all-round/wandel-landschaps lens is die best goed. De meeste van mijn Ijsland foto's zijn ermee gemaakt.
          vriendelijke groeten, Helen
          Updated WWW.HELENICA.NL
          ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

          Comment


          • #6
            Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

            Bedankt voor jullie reacties nog!
            Wandelstokken gaan sinds 2 jaar terug altijd mee, want in Noorwegen heb ik het verschil toch gemerkt Inderdaad, het statief is een extra gewicht om te dragen en is misschien dan toch het beste om thuis te laten. Waar we gaan is nog niet geheel zeker, alhoewel de voorkeur toch lichtjes uitgaat naar Ijsland op het moment. Moest je nog tips/informatie hebben Paul ivm Ijsland mag je mij altijd pm'en. Van hetgeen ik tot nu toe heb gevonden is dat moest je eens een hut gebruiken, ze best op voorhand te reserveren is? En ook zag ik dat er mogelijkheden waren om eten mee te geven met bussen en dat die voor een vergoeding je pakket dan aan een volgende plaats kunnen afzetten. Dit zou natuurlijk handig zijn, want dan hoef je niet al het eten de hele tocht te dragen. Voor de rest was het vervoer ter plaatse ook nog vrij goed geregeld dacht ik, met minstens 1 bus die langs kwam per dag.

            Dan nog even wat betreft de 15-85. Ik zit al even te denken aan een vervanging voor mijn kitlens, maar omdat ik nog student ben en enkele maanden geleden pas mijn tele gekocht heb, zit dat er op het moment niet in. Misschien als ik ze ergens 2de hands ergens voor een goede prijs kan vinden. Anders zal het toch de gewone kitlens worden.

            Btw, beide prachtige foto's van Ijsland, doet de zin om naar daar te gaan alleen maar toenemen

            Groeten Stef

            Comment


            • #7
              Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

              Met het verzenden van voedselpakketten heb ik geen persoonlijke ervaring maar ik weet wel dat het prima werkt.
              De hutten in het hoogseizoen niet vastleggen is een beetje een roulette. In 2006 mocht ik voor 3 weken een Pajero lenen en aangezien ik toch twee plaatsen vrij had heb ik aan een collega + vrouw aangeboden om mee te reizen. Tegen mijn advies in hebben zij geen tent mee genomen en wonder boven wonder zijn we er in geslaagd om iedere keer een hut te vinden, zelfs in het binnenland. In de laatste dagen aan de zuidkust dacht ik dat er geen enkel probleem zou zijn bij de afgelegen jeugdherberg van Hvoll. Die zat tegen alle logica in vol waardoor ik ben verplicht ben geweest om terug te keren naar Skogar. Dat was op minder dan twee dagen voor de terugvlucht van mijn collega. Geen Jökulsarlon voor hem dus. Wel voor ondergetekende die toen nog 1,5 week te gaan had met -weeral- een geleende auto
              Maar ik heb toen daar wel KOU gehad.

              Comment


              • #8
                Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

                Hey over het doorsturen van voedsel en ander onnodig spul kan ik je zeggen dat dit vrij goed ging daar in ijsland, best geen gewone plastieken zakje meegeven wordt nogal wat onhandig mee omgesprongen wij hadden zo een legerzak mee om ons voedsel door te zenden maar let op dat je dit allemaal goed bespreekt dat je niet midden in de trek te weinig aan voedsel komt . En het is maar een gedacht maar ik weet dat het merk LEKI een wandelstok had waar je een camera kon opschroeven dan heb je wandelstok en monopod . Kweet niet of ze hem nog maken natuurlijk.

                grts
                http://www.flickr.com/photos/86823466@N02/

                Comment


                • #9
                  Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

                  Goed te horen dat het werkt met die voedselpakketten, nog eens wat opzoekwerk doen om te kijken hoe het precies werkt. Dat van die wandelstok kan misschien handig zijn, bedankt voor de tip En binnenkort zou ook een wandelgids van Ijsland uitkomen, ik dacht van Paddy Dillon. Deze zou een complete gids moeten zijn van Ijsland dus daar zal ook wel de meeste info uit te vinden zijn.

                  Groeten Stef

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat mee te nemen? Noorwegen of Ijsland

                    Het is toch lastig een ander te adviseren over beeldhoek/brandpuntafstand.

                    De ene landschapsfotograaf kan niets met een supergroothoek en de ander doet er juist alles mee.

                    Voor landschap, op een crop camera, zou ik kiezen pakweg 12-100 mm. Dus 12-24 mm en 15-85 o.i.d. Indien je je kitlens houdt dan je kitlens + 100 mm macro. Statief zou ik thuis laten, net zoals de 100-400.

                    Succes!
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment

                    Working...
                    X