Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurprofiel van een geposte foto checken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurprofiel van een geposte foto checken

    N.a.v. deze topic:


    zou ik graag weten hoe ik het beste het kleurprofiel van een geposte foto kan nagaan.

    Het komt erop neer dat niet alle forumsoftware andere profielen dan sRGB ondersteunen. Vooral op de BD-Challenge valt dat dan op. Ik heb ook de indruk dat bruine partijen er meer last van hebben dan de typisch R G B kleuren van de regenboog.
    Nu zou ik graag, als Moderator, een binnenkomende foto checken op kleurprofiel, en, indien geen sRGB, de maker daarvan in kennis stellen, zodat hij/zij nog kan aanpassen.
    Ik werk met Mac (10.6.8) en voel me het beste thuis in Photoshop CS6.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

    Bedoel je niet "kleurruimte" ipv kleurprofiel?

    Comment


    • #3
      Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

      Ik dacht dat de kleurruimte vermeld was in de exif info ? Via een uitgebreide exif viewer zoals KUSO of Photome zie ik toch vermelding van kleurruimte.
      Last edited by Eanx; 4 januari 2013, 13:31.
      Nikon shooter - Samyang fan

      Comment


      • #4
        Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

        Foto openen in Photoshop. Bij menu 'bewerken > omzetten in profiel' krijg je bovenaan de 'bronruimte' te zien.
        Je kan Photoshop trouwens ook zo instellen dat je een melding ziet als er een 'ontbrekend' profiel of een 'afwijkend' profiel aan de oorspronkelijke foto hangt (menu bewerken > kleurinstellingen > profielen komen niet overeen/ontbrekende profielen'. Je ziet dan meteen al bij het openen van de foto het bronprofiel.

        Of ... balkje onderaan de foto in PS: op het 'driehoekje' klikken en 'documentprofiel' selecteren.
        Last edited by guydw; 4 januari 2013, 15:01. Reden: Of ... toegevoegd
        www.guydewestelinckfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

          Bedankt, Guy... en ik zie meteen het probleem.
          Foto's die opgeladen worden in de BD-Challenge wordt automatisch omgezet, want de foto waarnaar ik link in mijn eerste post, heeft een sRGB kleurprofiel. Enkel als je gaat kijken naar dezelfde foto die via Dropbox hier op BD gepost is, zie je dat het effectief om een ProPhoto RGB gaat...
          Da's eigenlijk slecht nieuws, want dat betekent dat ik als Mod niet kan controleren: alle opgeladen foto's zullen (willen of niet!) een sRGB kleurprofiel hebben.

          Het enige wat ik uit deze oefening (mijn vraag, jouw antwoord) kan afleiden is wat Baloo zelf zegt in zijn post:

          of met een quote:

          Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
          ...
          Onthoud dus: schrijf bewerkte foto's altijd weg met gebruik van de sRGB kleurruimte (tenzij je perfect weet van de volgende stappen doen en aankunnen met andere kleurprofielen).
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

            Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
            Bedoel je niet "kleurruimte" ipv kleurprofiel?
            Ik begrijp je vraag, en het is effectief kleurruimte waarover we het hebben. Photoshop spreekt in dit verband van "profile", maar ook van "source & destination space". Niet zo simpel.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              Ik dacht dat de kleurruimte vermeld was in de exif info ? Via een uitgebreide exif viewer zoals KUSO of Photome zie ik toch vermelding van kleurruimte.
              Met mijn EXIF-viewers op Mac (ik gebruik voornamelijk Exif Everywhere) krijg ik geen kleurruimte of profiel te zien. Probleem is trouwens zoals reeds gezegd: het profiel wordt automatisch omgezet door de forumsoftware; kom je bv van een ProPhoto profiel, dan wordt de foto toch geplaatst alsof het om een sRGB gaat, met alle noodlottige gevolgen vandien.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Met mijn EXIF-viewers op Mac (ik gebruik voornamelijk Exif Everywhere) krijg ik geen kleurruimte of profiel te zien. Probleem is trouwens zoals reeds gezegd: het profiel wordt automatisch omgezet door de forumsoftware; kom je bv van een ProPhoto profiel, dan wordt de foto toch geplaatst alsof het om een sRGB gaat, met alle noodlottige gevolgen vandien.
                Gebruik eens JustLooking op max, is enkel om foto's te bekijken, maar is snel en heeft alle gegevens van de foto weer.

                Albert
                Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurprofiel van een geposte foto checken

                  Bedankt. JustLooking meteen gedownload en geïnstalleerd. Geeft effectief het profiel weer (waarnaar ik trouwens vroeg), maar zoals boven reeds gezegd: dezelfde foto, omgezet via de software van de hosting site (in ons geval de site bij Minoc waar de BD-Challenge foto's worden opgeladen), geeft als resultaat: sRGB (vs via Dropbox: ProPhoto). Dus zeker nuttige software om gegevens te checken, maar als ik als Challenge Mod de foto's "binnenkrijg" is die (ongevraagde) profielconversie reeds gebeurd.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X