Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

monopod geschikt voor sport?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • monopod geschikt voor sport?

    Ben van plan een monopod te kopen, maar is die zo al geschit voor snel werk of moet ik daar een balhoofd of iets anders bijkopen?
    Nikon D200

  • #2
    Een monopod is uitermate geschikt voor sport. Een extra kop is geen noodzaak, tenzij je ook vaak verticaal moet bewegen. Ik zou zeggen, probeer het eerst zonder kop, en zet er later eventueel eentje op als blijkt dat het toch handiger zou zijn. Een balhoofd zou ik niet meteen nemen; de meeste merken hebben een speciaal kopje dat in één richting kan kantelen, en dat werkt goed.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Ok wel bedankt voor deze duidelijke uitleg!
      Is het gelijk welke monopod ik neem? Niet dat er zoveel keuze is, maar moet ik nog op iets speciaals letten?
      Nikon D200

      Comment


      • #4
        inny hou ons op de hoogte hé, heb ook wel interesse..
        My Portfolio (like!)
        Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Inny
          Is het gelijk welke monopod ik neem? Niet dat er zoveel keuze is, maar moet ik nog op iets speciaals letten?
          Zorg voor een makkelijk en snel uitschuifsysteem (geen schroefjes om vast en los te draaien), en neem eentje dat goed bij jouw gestalte past.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            heb er juist eentje gekocht bij Grobet in antwerpen een manfrotto 558B stevig en niet al te zwaar 85 euro voor betaald

            Comment


            • #7
              Manfrotto heeft er ook eentje met 4 secties. Die is nog een stuk compacter en bij een monopod brengt dat de stabiliteit niet in het gedrang.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Ik gebruik nu de Manfrotto 680B http://db.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1816
                Die is ook nog gemakkelijk brijkbaar voor mensen in de buurt van 1m90.
                Ik kijk nu wel uit om eens te testen met een eenvoudige kop erop, maar op dit moment lukt het me zonder (behalve als je eens portrait wil schieten).
                Wat ook op mijn shopping list staat is een spike. Die vervangt dan de plastieken dop onderaan en biedt wel wat meer grip...
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Originally posted by CooMa
                  Ik gebruik nu de Manfrotto 680B http://db.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=14&itemid=1816
                  Die is ook nog gemakkelijk brijkbaar voor mensen in de buurt van 1m90.
                  Ik kijk nu wel uit om eens te testen met een eenvoudige kop erop, maar op dit moment lukt het me zonder (behalve als je eens portrait wil schieten).
                  Wat ook op mijn shopping list staat is een spike. Die vervangt dan de plastieken dop onderaan en biedt wel wat meer grip...
                  Welke bedoel je dan?

                  Cat. No.: 236 => Bogen code (USA only): 3257
                  SPIKED FOOT FOR MONOPOD
                  Converts 679, 680 and 681 series monopods rubber foot to a spiked foot....

                  of

                  Cat. No.: 079SP => Bogen code (USA only): 3256S
                  RUBBER/SPIKED ADAPTOR FOOT
                  Rubber foot with retractable metal spike for use with 479 and 3249 Monopods.... >>>

                  Heb je dan niet minder grip op een harde ondergrond?

                  Greetz

                  Sam Jae

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb ondertussen volgende spulletjes bijbesteld:

                    Cat. No.: 234RC => Bogen code (USA only): 3229
                    SWIVEL TILT HEAD W/QUICK RELEASE

                    en

                    een spike die vergelijkbaar is met
                    Cat. No.: 079SP => Bogen code (USA only): 3256S
                    RUBBER/SPIKED ADAPTOR FOOT
                    Maar voor de 680B, staat in de catalogus, maar niet op de website heb ik gemerkt...

                    Van zodra ik deze spulletjes heb, probeer ik even wat foto's te posten om te zien hoe dit eruitziet...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by CooMa
                      Ik heb ondertussen volgende spulletjes bijbesteld:

                      Cat. No.: 234RC => Bogen code (USA only): 3229
                      SWIVEL TILT HEAD W/QUICK RELEASE

                      en

                      een spike die vergelijkbaar is met
                      Cat. No.: 079SP => Bogen code (USA only): 3256S
                      RUBBER/SPIKED ADAPTOR FOOT
                      Maar voor de 680B, staat in de catalogus, maar niet op de website heb ik gemerkt...

                      Van zodra ik deze spulletjes heb, probeer ik even wat foto's te posten om te zien hoe dit eruitziet...
                      Thanx

                      Van RR heb ik reeds vernomen dat hij zich de volledig metalen spike had aangeschaft. Handig voor in den bos, lijkt me, maar voor op een harde ondergrond lijkt jouw keuze toch ‘the best of both worlds’ Zo’n grote spike is dan weer beter tegen de everzwijnen.

                      Als kop heb ik me een stevig balhoofd besteld, kan ik ook nog op m’n tripod gebruiken.

                      Greetz

                      Sam Jae

                      Comment


                      • #12
                        Goede informatei waaraan een mens nog een wat heeft.

                        Denk over de aanschaf van een monopod omdat de 70-210 / 2.8
                        toch lastig van uit de hand te schieten is en vooral bij
                        langere sluitertijden.

                        D8 zelf aan een manfrotto 680B met een 222 / GRIP ACTION BALL HEAD W/QUICK RELEASE PLATE kop. Maar wellicht moet ik eerst eensa kijken
                        wat de 680B los doet...
                        ANALOOG: Minolta Dynax 500si Super - 28-70 F3.5-4.5 - 70-200 F5-5.6 DL
                        DIGITAAL: D70 - Tamron SP 28-75 F2.8 XR Di - Sigma 70-210 F2.8 APO - 256/512 MB CF - XS-drive II (40GB)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Triple-X
                          D8 zelf aan een manfrotto 680B met een 222 / GRIP ACTION BALL HEAD W/QUICK RELEASE PLATE kop.
                          Is dat de "joystick"? Wel opletten dat je geen al te zwaar materiaal monteert, want dat valt een beetje tegen met die kop. Geen 10D + 50-500 in elk geval.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Pieter G.
                            Originally posted by Triple-X
                            D8 zelf aan een manfrotto 680B met een 222 / GRIP ACTION BALL HEAD W/QUICK RELEASE PLATE kop.
                            Is dat de "joystick"? Wel opletten dat je geen al te zwaar materiaal monteert, want dat valt een beetje tegen met die kop. Geen 10D + 50-500 in elk geval.
                            De 70-210 is inderdaad wel wat zwaarder. Goede tip dus om eens te kijken of een en ander niet te zwaar is voor de gehele combi. Xal direct ff testen bij de FB (fotoboer)
                            ANALOOG: Minolta Dynax 500si Super - 28-70 F3.5-4.5 - 70-200 F5-5.6 DL
                            DIGITAAL: D70 - Tamron SP 28-75 F2.8 XR Di - Sigma 70-210 F2.8 APO - 256/512 MB CF - XS-drive II (40GB)

                            Comment

                            Working...
                            X