Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatief / Dia scanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Negatief / Dia scanner

    Een vriend van mij is net terug van zijn 6 maanden rondtrek door afrika. Hij heeft daar een goeie 3500 dia's geschoten!!!!!!!

    In eerste instantie wou hij een soort presentatie gaan geven met 2 dia projectors en een of andere band waarmee hij de dia's automatisch kon laten wisselen. Hij had alleen deze apparatuur niet.

    Ik heb hem overgehaald om de dia's digitaal te maken, digitaal een leuke presentatie in elkaar te zetten en deze vervolgens met een beamer te projecteren.

    Vraag 1: is dit resultaat benaderbaar met een echte dia?
    Vraag 2: Heb geen enkele ervaring met dia / negatief scanners. Waar kan ik deze vinden, wat is de prijs voor een (minimaal 5 MegaPixel) scanner, en heeft er iemand goede / slechte ervaringen??? (mischien voorbeeldje)

    Alvast bedankt!!!
    Album: http://www.webmeester.com/

  • #2
    De kwaliteit van een echte dia en een projector zal je denkelijk nooit benaderen. Een goeie diascanner aan een redelijke prijs is bijvoorbeeld de Dimage Scan Dual III. Hou er wel rekening mee dat 3500 dias inscannen een hels karwei zal zijn. Als je een beetje deftige scan wil maken aan een hoge resolutie met wat dust-removal en een paar keer scannen per lijn, zit je toch al gauw aan een 7-tal minuten per dia. 7 x 3500 = 24500 minuten, oftewel 408 uur, en aan 8 uur scannen per dag (nuts!!!) is dat toch wel een 50 dagen non-stop en dat is zonder enige nabewerking dan.
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

    Comment


    • #3
      Bedankt voor je reactie! enne, wat betreft dat inscannen mag ie zelf gaan doen!!!!!
      Maar geloof nooit dat het zijn bedoeling was ze allemaal in te scannen, hooguit zo'n 300 (hmmm. 7 * 300 = 2100 minuten = 35 uur, slik!)

      Heeft iemand mischien een voorbeeld van een ingescande foto (full size?)
      Album: http://www.webmeester.com/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Streetedge
        Bedankt voor je reactie! enne, wat betreft dat inscannen mag ie zelf gaan doen!!!!!
        Maar geloof nooit dat het zijn bedoeling was ze allemaal in te scannen, hooguit zo'n 300 (hmmm. 7 * 300 = 2100 minuten = 35 uur, slik!)

        Heeft iemand mischien een voorbeeld van een ingescande foto (full size?)

        Als ge goedkoop 'nenelenoop' dia's wil inscannen, ga dan onmiddellijk voor de Epson 4870 (google eens op het net: héél véél positieve reviews over te vinden). De scanner zelf kost rond de 450€ en er is een mogelijkheid om 20 dia's in één keer te scannen (batchscannen), niks zo gemakkelijk: je legt er 20 dia's in en komt na een uur of twee terug.

        De scanner is niet zo goed als bijvoorbeeld een Minolta Dimage SE 5400 (die ik zelf heb) of een Nikon CoolScan of een CanoScan FU4000, maar hij kost dan ook de helft en ge krijgt sowieso kwalitatief heel hoogstaande scans.

        Er rest je dan nog één probleempje: de meeste in de handel verkrijgbare 'beamers' (ik hou meer van de term videoprojector - beamer doet mij altijd denken aan 'beam me up, Scotty') hebben een resolutie van 640 op 480 pixel, wat te laag is voor een diapresentatie. Ga onmiddellijk voor een model dat minsten 1280 op 1024 pixels kan weergeven, de diapresentatie zal veel mooier zijn. Natuurlijk, ook daarin is de 'sky the limit': hoe hoger de resolutie van de projector, hoe mooier de presentatie.
        Kijk eens op: www.projectorcentral.com waar je al een idee kan maken voor wat voor videoprojector aan je eisen voldoet (onthou: hoe hoger het contrast, hoe rijker en voller de kleuren; aan de andere kant: hecht niet te veel aandacht aan de lichtsterkte van de projector, want verduisteren kan je altijd).

        Kijk ook eens rond of je nergens een projector kan huren...

        Hopende je hiermee op weg gezet te hebben...
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Als tijd een rol speelt is het misschien gemakkelijker om de dia's in een of ander fotolabo te laten digitaliseren (cd-rom bv.) ?

          Ludovic
          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
          BD0118BE

          Comment


          • #6
            Originally posted by MarcFoto
            Originally posted by Streetedge
            Bedankt voor je reactie! enne, wat betreft dat inscannen mag ie zelf gaan doen!!!!!
            Maar geloof nooit dat het zijn bedoeling was ze allemaal in te scannen, hooguit zo'n 300 (hmmm. 7 * 300 = 2100 minuten = 35 uur, slik!)

            Heeft iemand mischien een voorbeeld van een ingescande foto (full size?)

            Als ge goedkoop 'nenelenoop' dia's wil inscannen, ga dan onmiddellijk voor de Epson 4870 (google eens op het net: héél véél positieve reviews over te vinden). De scanner zelf kost rond de 450€ en er is een mogelijkheid om 20 dia's in één keer te scannen (batchscannen), niks zo gemakkelijk: je legt er 20 dia's in en komt na een uur of twee terug.

            De scanner is niet zo goed als bijvoorbeeld een Minolta Dimage SE 5400 (die ik zelf heb) of een Nikon CoolScan of een CanoScan FU4000, maar hij kost dan ook de helft en ge krijgt sowieso kwalitatief heel hoogstaande scans.

            Er rest je dan nog één probleempje: de meeste in de handel verkrijgbare 'beamers' (ik hou meer van de term videoprojector - beamer doet mij altijd denken aan 'beam me up, Scotty') hebben een resolutie van 640 op 480 pixel, wat te laag is voor een diapresentatie. Ga onmiddellijk voor een model dat minsten 1280 op 1024 pixels kan weergeven, de diapresentatie zal veel mooier zijn. Natuurlijk, ook daarin is de 'sky the limit': hoe hoger de resolutie van de projector, hoe mooier de presentatie.
            Kijk eens op: www.projectorcentral.com waar je al een idee kan maken voor wat voor videoprojector aan je eisen voldoet (onthou: hoe hoger het contrast, hoe rijker en voller de kleuren; aan de andere kant: hecht niet te veel aandacht aan de lichtsterkte van de projector, want verduisteren kan je altijd).

            Kijk ook eens rond of je nergens een projector kan huren...

            Hopende je hiermee op weg gezet te hebben...
            Een Epson flatbedscanner is inderdaad de beste oplossing om snel en goed een hele hoop dia's in één keer in te scannen. De snelheid valt bij al nog mee (3 a 4 minuten voor een 3200 dpi scan, zonder dust en scratches removal), maar je kan er dan ook meerdere in batch laten scannen, en je moet er dan niet meer naar omkijken.

            Ikzelf heb hier een Perfection 3200 Photo staan, zijnde de voorganger van de 4870. Deze levert al heel behoorlijke scankwaliteit af bij negatieven en dia's. Ik heb verschillende reviews gezien waar men detailvergrotingen van zelfs een trommelscanner (a rato 8000 dpi) tegenover deze scans legde, en de resultaten waren zo dicht bij elkaar dat de Epson gewoon een fantastische koop was (4500+ euro tov 450 euro). De densiteit is ietsjes lager, waardoor er een marginale hoeveelheid detail in de donkere partijen verloren gaat, maar de resolutie benadert wat er uit een dia kan gehaald worden. Voor dat geld kan het gewoon niet mis (om nog te zwijgen van de kleur correctheid en snelheid)

            Zeker de moeite!

            De 4870 is nog interessanter dan de 3200 voor deze toepassingen, omdat deze Digital Ice aan boord heeft:
            * Verwijdert oppervlaktefouten bij het scannen met behulp van de Digital ICE™-technologie

            Dit verwijdert automatisch stof, krassen, ...

            P.S.: ik heb geen aandelen/kortingen/... whatsoever bij Epson... Maar als ze mij plotseling toch korting willen geven, dan mailen ze me maar

            Comment


            • #7
              Vermits je spreekt over bestaande 35 mm dia's denk ik dat de meest logische oplossing is deze te projecteren op de klassieke annaloge wijze.

              Het inscannen is een tijdrovende klus. De beelden zijn nooit beter dan het origineel.
              Dus kan je best vertrekken van wat je hebt.


              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Originally posted by StevenVW
                De kwaliteit van een echte dia en een projector zal je denkelijk nooit benaderen. Een goeie diascanner aan een redelijke prijs is bijvoorbeeld de Dimage Scan Dual III. Hou er wel rekening mee dat 3500 dias inscannen een hels karwei zal zijn. Als je een beetje deftige scan wil maken aan een hoge resolutie met wat dust-removal en een paar keer scannen per lijn, zit je toch al gauw aan een 7-tal minuten per dia. 7 x 3500 = 24500 minuten, oftewel 408 uur, en aan 8 uur scannen per dag (nuts!!!) is dat toch wel een 50 dagen non-stop en dat is zonder enige nabewerking dan.
                ik heb tot hiertoe met mijn dimage III 5000 dia's ingescand en ik ben begonnen in december 2002( na het werk en tijdens korte vakanties, nooit in het weekend, anders ambras met het vrouwtje)
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Nikon Coolscan levert puik werk en is te calibreren, heeft een focusfunctie voor als je diaraampje niet dik genoeg is (kartonnen) enz... Leuk spul, maar tijdrovend.

                  Comment


                  • #10
                    ff tijd gehad om mijn Epson Perfection 4870 Photo aan te gooien
                    Heb hem nog maar een week, en dus heb ik waarschijnlijk nog niet alles onder de knie.
                    Toch maar een poging gewaagd, met een 17 jaar oude dia !!

                    Alle beelden gescand op 72 dpi.

                    Eerst de volledige dia, omgezet naar 600x800 en volledig onbewerkt.



                    Daarna uitsnede gescand (dus geen crop gemaakt van het eerste beeld), weer 600x800 en volledig onbewerkt.



                    Tenslotte zelfde uitsnede nog eens gescand, maar met alle hulpmiddelen 'aan' (unsharp mask, korrelvermindering, kleurherstel, digital ICE). In Photoshop dan nog ff door neat-image gehaald.



                    Conclusie: met meer dan 72 dpi is er waarschijnlijk nog een beter resultaat te halen ... scanner gaat namelijk tot 4800 dpi
                    Laat de comments maar komen

                    Michel
                    == Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. ==

                    Fuji S602 Zoom - Metz 34 CS-2 Digital - AR-FX9 - UV - TCON17

                    Comment


                    • #11
                      zo'n ingescande dia op 4800 dpi ( om een beetje kwaliteit te hebben ) zal wel wat geheugen vragen zeker ?

                      amaai in plaats van in een scanner te investeren zou hij beter eerst een nieuwe( 160 gb ) harde schijf kopen !!!
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        even een dia van 1983 ingescand ter info
                        op 3200dpi met canon flatbed 9900F
                        8 dia's per scan per ± 10min
                        niet bijgewerkt
                        toch doenbaar lijkt mij
                        11,2Mb per dia

                        Comment


                        • #13
                          @MiNy:
                          ik had al gelezen dat D-Ice niet zo goed werkt bij flatbedscanners. Hum, hier zie ik de bevestiging. De stofkes zijn niet volledig weg. Voor de rest: naar resolutie en naar kleuren niet over te klagen...

                          @pie
                          ik vind de scan wat flets, maar gezien hij dateert uit 1983 zal de dia zelf ook niet zo levendig zijn...
                          Marokko?
                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment


                          • #14
                            Hier een voorbeeld van een dia uit 1966, gescand met mijn dimage scan dual III, en met nabewerking: stofjes verwijderd met healing brush en USM, niet meer dan 1 minuutje werk.


                            Ben wel een paar stofjes vergeten rechtsonder blijkbaar.

                            Deze scanner heeft geen hardwarematige stofverwijdering zoals ICE of iets dergelijks, alleen softwarematig, en die gebruik ik zelden omdat het veel sneller en nauwkeuriger gaat in PS met de healing brush. En inderdaad, ik denk ook dat ICE enkel tot zijn recht komt in een dedicated dia-scanner en niet op een flatbed.
                            Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by MarcFoto
                              @MiNy:
                              ik had al gelezen dat D-Ice niet zo goed werkt bij flatbedscanners. Hum, hier zie ik de bevestiging. De stofkes zijn niet volledig weg. Voor de rest: naar resolutie en naar kleuren niet over te klagen...

                              @pie
                              ik vind de scan wat flets, maar gezien hij dateert uit 1983 zal de dia zelf ook niet zo levendig zijn...
                              Marokko?
                              inderdaad, marokko
                              scan is genomen zonder bewerking, geen D-ice
                              dia zelf is toch al redelijk verkleurd en vervlakt
                              zal D-ice nogeens proberen

                              Comment

                              Working...
                              X