Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D5100 flitsen op 2de gordijn

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D5100 flitsen op 2de gordijn

    Hey,

    Ik begin de mogelijkheden van mijn camera zonder flitsen onder de knie te krijgen en besloot daarom te beginnen met wat experimenteren met de ingebouwde flits.
    Nu probeerde ik wat, en ik zag dat als ik de flits instel op het 2de gordijn, hij als de sluiter opent ook nog eens flitst. Nu lees ik overal dat het de bedoeling is dat die enkel flitst net voor de sluiter terug dicht gaat ?
    Misschien een domme vraag dus, maar weet iemand hier wat meer over te vertellen ?

    Alvast bedankt voor jullie reacties,

    mvg

  • #2
    Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

    De flitsjes aan het begin zijn meetflitsjes, daarmee wordt de flitskracht en de wb vastgesteld voor de definitieve foto, deze flitsjes vinden plaats als de sluiter nog dicht is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

      Oké, niets om me zorgen over te maken dus...

      Om verwarring voor mezelf te voorkomen, die flitsjes kunnen dus wel geen andere flitser aansturen bij de D5100 veronderstel ik ?

      Comment


      • #4
        Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

        Inderdaad, dat kan pas vanaf de d7000
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

          Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
          Inderdaad, dat kan pas vanaf de d7000
          Niet geheel waar: een flits met een repeater kun je wel aansturen(flitsblokje met oogje of fflits in de Su04 mode), dit gaat danwel allemaal in de handmatige flitsmode.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Niet geheel waar: een flits met een repeater kun je wel aansturen(flitsblokje met oogje of fflits in de Su04 mode), dit gaat danwel allemaal in de handmatige flitsmode.
            Ik moet nog veel leren vrees ik...

            Met welke flitsers kan ik dan bijvoorbeeld wel off-camera werken ? Want ik lees overal dat je met de D5100 enkel off-camera zou kunnen flitsen met een radio-trigger ?

            Comment


            • #7
              Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Niet geheel waar: een flits met een repeater kun je wel aansturen(flitsblokje met oogje of fflits in de Su04 mode), dit gaat danwel allemaal in de handmatige flitsmode.
              Onder aansturen versta ik CLS, niet enkel maar optisch triggeren.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                Ik moet nog veel leren vrees ik...

                Met welke flitsers kan ik dan bijvoorbeeld wel off-camera werken ? Want ik lees overal dat je met de D5100 enkel off-camera zou kunnen flitsen met een radio-trigger ?
                Kijk eens rond in het strobist subforum.

                Je kan inderdaad een andere flits optisch laten afgaan (in optical slave mode) zoals hjanssen zegt. Die flits moet je dan wel volledig manueel instellen.
                Aansturen via CLS zoals een hogere body dat kan, kan niet.
                Het nadeel van dat optisch triggeren is dat jouw camera flits ook zichtbaar is op de foto. Tenzij je met een bounce card of je hand die bedekt (hij moet wel nog zichtbaar zijn voor de flash sensor).
                Je kan hem ook hééééééél licht afstellen (Flits EV -3 + body EV-5 in manual mode).

                Handig zijn radio triggers.

                Als je flits niet te ver staat, en je wilt TTL kan je eventueel ook met een TTL kabel werken tussen je camera hotshoe en de flits.
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                  Bedankt voor jullie nuttige reacties !

                  Ik kijk inderdaad intussen verder op het forum en probeer zoveel mogelijk op te steken, maar met alle afkortingen, benamingen, types flitsers, manieren van aansturen,... is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Hieronder kort samengevat wat ik intussen van jullie heb opgestoken en wat ik nog niet helemaal versta.

                  Dus :
                  - Je kan met een D5100 wél een flits off-camera gebruiken zonder extra hulpmiddelen, maar enkel via optische trigger.
                  - Elke flitser die een slave kan zijn, kan ik met mijn camera optisch triggeren, maar ik moet de flits manueel instellen.
                  - Bij het gebruik van een CLS-aangestuurde flitser zal die ook TTL werken.


                  Resterende vragen :
                  - Is een flits via een radiotrigger TTL of moet ik die ook manueel instellen ?
                  - Is er (buiten het feit dat de flits om te triggeren eventueel op de foto te zien is) een serieus nadeel verbonden aan optisch triggeren ?
                  - Ik lees op een ander forum dat de voorflits de optische slave-flitsers al op voorhand laat afgaan, zodat die niet meer werken bij de hoofdflits ?

                  Alvast bedankt !

                  Comment


                  • #10
                    Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                    Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                    Bedankt voor jullie nuttige reacties !
                    - Is een flits via een radiotrigger TTL of moet ik die ook manueel instellen ?
                    - Is er (buiten het feit dat de flits om te triggeren eventueel op de foto te zien is) een serieus nadeel verbonden aan optisch triggeren ?
                    - Ik lees op een ander forum dat de voorflits de optische slave-flitsers al op voorhand laat afgaan, zodat die niet meer werken bij de hoofdflits ?
                    - Sommige radio triggers zijn TTL, die zijn wel een stuk duurder.
                    - Het kan minder betrouwbaar zijn: je slave flitsers moeten de fits ook zien. Als ze ergens verstopt zitten in een softbox kan dat misschien lastiger zijn.
                    - Een goede flits heeft een S1 en S2 optical slave mode. Bij de S2 mode wordt de voorflits genegeerd.
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                      Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                      Dus :
                      - Je kan met een D5100 wél een flits off-camera gebruiken zonder extra hulpmiddelen, maar enkel via optische trigger.
                      hangt er van af... je externe flits moet in slave mode gezet kunnen worden (SU4 mode, geen CLS)
                      Maar is niet zo handig vermits je je camera flits nodig hebt om de externe flits aan te sturen, en die dus ook steeds moet meeflitsen
                      Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht

                      - Elke flitser die een slave kan zijn, kan ik met mijn camera optisch triggeren, maar ik moet de flits manueel instellen.
                      optische slave, SU4 mode of S1,S2 van yongnuo flitsen , flits wordt inderdaad manueel ingesteld.
                      Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                      - Bij het gebruik van een CLS-aangestuurde flitser zal die ook TTL werken.
                      alleen als alle flitsers, zowel master flits als slave flitsers CLS begrijpen. Op je camera komt dus een master flits of een Su-800


                      Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht

                      Resterende vragen :
                      - Is een flits via een radiotrigger TTL of moet ik die ook manueel instellen ?
                      er bestaan TTL oplossingen, doch die zijn (veel) duurder, je hebt immers naast de duurdere triggers ook CLS flitsers nodig. maar bedenk eerst eens als je wel CLS nodig hebt als je met radio triggers werkt: click

                      Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                      - Is er (buiten het feit dat de flits om te triggeren eventueel op de foto te zien is) een serieus nadeel verbonden aan optisch triggeren ?
                      er zijn meer nadelen verbonden aan optische triggers: afstand is beperkt (radio trigger kan +100meter ver), line of sight: de flitser moet de master flitser kunnen zien, model knippert met de ogen bij de voorflitsen, etc..

                      Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                      - Ik lees op een ander forum dat de voorflits de optische slave-flitsers al op voorhand laat afgaan, zodat die niet meer werken bij de hoofdflits ?
                      neen. als je CLS flitsen gebruikt onder elkaar dan gebeurt dit niet, als je SU4 mode gebruikt heb je geen voorflitsen nodig.

                      als je de zaken door elkaar gooit, loopt het dikwijls fout...


                      mijn voorkeur gaat uit naar een eenvoudige radiotrigger zoals de RF602 (20€ voor een setje zender en ontvanger), die je onmiddellijk kan gebruiken met je eventuele externe Nikon flitser of evengoed met een goedkope YN460 II die amper 35€ kost...
                      Last edited by d_oracle; 3 januari 2013, 16:31.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                        Oorspronkelijk geplaatst door weazel Bekijk bericht
                        - Ik lees op een ander forum dat de voorflits de optische slave-flitsers al op voorhand laat afgaan, zodat die niet meer werken bij de hoofdflits ?
                        Dan werk je in de M flitsstand en heb je geen voorflitsen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                          Wow, hier kan ik wat mee !

                          Ik ga op mijn gemak nog eens nalezen en dan kan ik beginnen zoeken naar het materiaal dat voor mij zou kunnen passen.

                          Enorm bedankt voor jullie uitgebreide reacties,

                          mvg

                          Comment


                          • #14
                            Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                            lees ook eens onze sticky: click
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: D5100 flitsen op 2de gordijn

                              Wees gerust, die heb ik al meermaals gelezen Heel nuttig trouwens, heb ik ook al veel uit geleerd.

                              Ik vond er alleen geen sluitend antwoord ivm de mogelijkheden met mijn camera, of ik zonder hulpmiddelen enkel met een flitser en mijn camera kon werken. En ik vond veel tegenstrijdigheden terug op 'het internet'. Nu is me veel duidelijk geworden.
                              Ik denk dat ik ga opteren voor de radiotriggers en combineren met één goedkope flitser. Eerst proberen om het licht met 1flitser wat onder controle te krijgen vooraleer ik investeer in een hoop spullen...

                              Enorm behulpzaam van jullie, blij dat ik dit forum heb gevonden

                              Comment

                              Working...
                              X