Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

G5 = verouderd model?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • G5 = verouderd model?

    Ik ben op zoek naar een nieuwe digicam die iets meer mogelijkheden heeft dan mijn oude (nikon 3500).

    Mijn oog is gevallen op de canon G5, maar toen ik deze wou bestellen bleek dat dit model blijkbaar op zijn laatste benen loopt.
    Klopt dit? Zo ja, is het dan nog wel een goed idee om deze te kopen?

  • #2
    Ja, de G5 is uit ht gamma van Canon gegaan.

    Of het nog een goede koop is, hangt af van de prijs die je er voor zal betalen en of de camera voldoet aan jouw eisen...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Ik vind het vreemd dat canon geen opvolger heeft voor dit model (dat toch wel het enige pro-sumer, non-dslr model is in hun gamma)

      Comment


      • #4
        De opvolger is er al een tijdje, de Powershot Pro1.
        De PowerShot Pro1 is de digitale compact camera voor serieuze fotografen(aldus Canon). Met een 8,0 megapixel CCD, 7x L-serie zoomobjectief, hybride AF systeem en Micro-Ultrasone Motor (USM).
        NIKON D70
        NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

        Comment


        • #5
          Voor de prijs van een Pro1 kan ik net zogoed een 300D kopen. Niet echt iets dat mijn budget toelaat

          Comment


          • #6
            Ik heb gemerkt dat mei/juni de periode bij uitstek is dat de fabrikanten hun nieuwe modellen voorstellen De aankondiging van de S60 lijkt mijn gedachtengang te ondersteunen. Fingers crossed dus dat er spoedig een (betaalbare) opvolger voor de G5 komt

            Nog een vraagje:
            De G5 heeft een aperture van f2.0 terwijl de meeste andere toestellen slechts f2.8 hebben. De sluitertijden van andere toestellen zijn echter veel sneller (1/2000 tov van de G5's 1/1250)

            Kan iemand aub uitleggen in welke omstandigheden de sluitertijd belangrijker is dan de aperture en omgekeerd?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jo-TMBAMF
              Ik heb gemerkt dat mei/juni de periode bij uitstek is dat de fabrikanten hun nieuwe modellen voorstellen De aankondiging van de S60 lijkt mijn gedachtengang te ondersteunen. Fingers crossed dus dat er spoedig een (betaalbare) opvolger voor de G5 komt

              Nog een vraagje:
              De G5 heeft een aperture van f2.0 terwijl de meeste andere toestellen slechts f2.8 hebben. De sluitertijden van andere toestellen zijn echter veel sneller (1/2000 tov van de G5's 1/1250)

              Kan iemand aub uitleggen in welke omstandigheden de sluitertijd belangrijker is dan de aperture en omgekeerd?
              Ik heb net gezien dat er een nieuwe Powershot S60 is aangekondigd. Misschien een alternatief?
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • #8
                Originally posted by MarcFoto
                Ik heb net gezien dat er een nieuwe Powershot S60 is aangekondigd. Misschien een alternatief?
                Niet zo direct, denk ik. De S60 mist toch het een en ander om een volwaardige opvolger van de G5 te kunnen zijn ( beweegbaar LCD-scherm, hot-shoe, 4x zoom, F 2.0 lens,... ).

                seppuku.

                Comment


                • #9
                  Ik lees hier erg vaak dat mensen aan het wachten zijn op een opvolger omdat die beter zou zijn, althans, dat dat wil zeggen dat de voorganger slecht is. Dit is imho onzin. De PRO1 is bijvoorbeeld in mijn ogen geen opvolger van de G5, het is een hele andere camera in een heel ander (duurder) segment van de markt. 8x zoom en 8MP tov 4x zoom en 5MP...G5, 5400, C5050...dat zijn concurrenten, daarnaast heb je de 8700, C8080, 5700. Die G5 is nog steeds een hele behoorlijke cam die echt niet op zijn laatste benen loopt, en voor en prijs van 500 euro niet echt een concurrent van de Pro1 met zijn 1000 euro. En die 8MP, voegt meestal alleen maar ruis toe...staar je daar zeker niet op blind!

                  Comment


                  • #10
                    Gelijk heb je Raymundo, het gaat om het plezier van foto's maken !!
                    Een G5 is daar zeker goed genoeg voor, het toestel kostte trouwens enige tijd geleden ook 1000euro. Nu heb je het voor de helft van de prijs en de enige reden is dat er voortdurend nieuwe modellen uitkomen die weer over de toonbank moeten en zeker niet omdat het toestel maar de helft zo goed meer is. Ikzelf heb nog altijd veel plezier aan mijn G3, de resultaten zijn nog net hetzelfde als toen ik hem heb aangeschaft. Ik geef toe dat al die nieuweheden wel verleidelijk zijn, ze stellen het dan ook altijd zo mooi voor, maar zal ik daar een betere foto mee nemen ??
                    fredje

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jo-TMBAMF
                      Nog een vraagje:
                      De G5 heeft een aperture van f2.0 terwijl de meeste andere toestellen slechts f2.8 hebben. De sluitertijden van andere toestellen zijn echter veel sneller (1/2000 tov van de G5's 1/1250)
                      f2.0 tov f2.8: een lens met maximale opening 1/2.0 zal in dezelfde lichtomstandigheden eenzelfde foto kunnen nemen met een sluitertijd die 1-tje hoger ligt dan een f2.8 lens. In een aantal omstandigheden maakt dat het verschil tussen een gelukte foto en geen foto.

                      1/2000 tov 1/1250: dat is gewoon het verschil in de snelst (= kortst) mogelijke sluitertijden. Volgens dpreview kan de G5 exhter ook tot 1/2000 (http://www.dpreview.com/reviews/canong5/page2.asp)...
                      Bij dit soort camera's zou ik daar echter minder van wakker liggen. Het kan wel betekenen dat je in extreem lichte omstandigheden meer kans op "uitgebrande" overbelichte foto's hebt...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by CooMa
                        Originally posted by Jo-TMBAMF
                        Nog een vraagje:
                        De G5 heeft een aperture van f2.0 terwijl de meeste andere toestellen slechts f2.8 hebben. De sluitertijden van andere toestellen zijn echter veel sneller (1/2000 tov van de G5's 1/1250)
                        f2.0 tov f2.8: een lens met maximale opening 1/2.0 zal in dezelfde lichtomstandigheden eenzelfde foto kunnen nemen met een sluitertijd die 1-tje hoger ligt dan een f2.8 lens. In een aantal omstandigheden maakt dat het verschil tussen een gelukte foto en geen foto.

                        1/2000 tov 1/1250: dat is gewoon het verschil in de snelst (= kortst) mogelijke sluitertijden. Volgens dpreview kan de G5 exhter ook tot 1/2000 (http://www.dpreview.com/reviews/canong5/page2.asp)...
                        Bij dit soort camera's zou ik daar echter minder van wakker liggen. Het kan wel betekenen dat je in extreem lichte omstandigheden meer kans op "uitgebrande" overbelichte foto's hebt...
                        Ik heb mijn G5 nu in mijn handen en hij kan zeker weten 1/2000 aan!
                        En wat het advies betreft; Als je geen DSLR wilt, maar je wilt voor een goede prijs/kwaliteit verhouding een uitstekend toestel aanschaffen dan kan ik je de G5 zeker aanraden! Wat die Pro1 betreft: Ten eerste zou ik me maar eens afvragen of die de extra 400 euro wel waard is, Ten tweede kan je idd voor dezelfde prijs een spiegelreflex kopen.

                        Waar ik je alleen voor wil behoeden: Maak niet te snel je keuze. Ik heb net 3 maanden mn G5 en ik ben er heel tevreden mee maar ik wil toch alweer een spiegelreflex hebben. Maak niet dezelfde fout en spaar nog even door
                        "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt voor de reacties. Ik moet mij zeker vergist hebben ivm met de min. sluitertijd.

                          Misschien toch maar ff doorsparen voor de 300D

                          Comment


                          • #14
                            wat betreft de sluitersnelheid van de canon, 1/2000, hij heeft ook nog een ingebouwd ND filter wat toch erg handig is als je toch met maximaal diafragmaopening wilt schieten en de 1/1250 (want dat is de max sluitersnelheid bij F3.0-5.0 tele en F2.0-3.5 wide) is niet toereikend...heb het al vaak nodig gehad. 1/2000 dus alleen bij tele 3.0-> en wide 3.5->......

                            verder, een 300D is een heel ander ding als een G5; de G5 gaat van 35mm-140mm, bij een 300D heb je dat bereik vaak niet met 1 lens (bijvoorbeeld 28-70mm en 70-300mm), wordt dus lenzen wisselen en meesjouwen....maar 300D heeft uiteraard ook zijn voordelen (wat een prachtplaten bijvoorbeeld!)

                            Comment

                            Working...
                            X