Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm prime: 1.4 of 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm prime: 1.4 of 1.8

    Ik heb al een dergelijke topic op dpreview gevolgd, maar ik kom er niet echt uit. Ik zoek voor de D70 een goede prime die in eerste instantie voor (ZW) portretten zal gebruikt worden (oa trouw van familie). Het budget is sterk verminderd na de aankoop van de D70 (en vooral de lenzen ), dus is mijn vraag: is het de moeite om het dubbele uit te geven (269) aan de 1.4 prime, of toch maar gaan voor de 1.8 (129)... ?
    Hoe zit het met de autofocussnelheid en bouwkwaliteit van beide lenzen?

  • #2
    Gaan voor de 1.8, een zeer goed lenske en zeker lichtsterk genoeg.
    Nu te koop voor een onozele 160€
    .....Dyslexie.......

    Comment


    • #3
      Focus snelheid van een 1.8 op mijn S2 is goed.
      Bouwkwaliteit van de 1.8 is misschien is minder dan de 1.4 maar ik denk niet dat het een doorslaggevend argument kan zijn.
      Als je de 1.4 niet echt nodig hebt ga voor een 1.8.
      Overschat een prime ook niet te veel tegenover een zoom. Ik heb een aantal prime lenzen die ik gebruik in het dagelijkse leven en op vakantie. Voor studiowerk echter grijp voor het handig werken steeds terug naar mijn (zogezegd mindere kwaliteit) 24-85 zoom.

      Jean
      35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

      Comment


      • #4
        had vroeger 1.8,nu 1.4
        1.4 lijkt degelijker gebouwd,is zwaarder en natuurlijk,je kan echt eens zeer klein dof nastreven.
        hoewel ik ze nooit echt side by side vgl. heb denk ik dat er qua scherpte niet veel verschil te zien zal zijn

        Comment


        • #5
          Uit zowat alle serieuze tests is gebleken dat de Nikkor 50 F/1.8 scherper is dan de 50F/1.4...

          Ik zou niet twijfelen...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            JK,

            Ik zou de 50mm, 1:1.8 aanschaffen.
            De lens geeft zeer goede resultaten op de S2 en ook de D70.
            Deze lens gebruik ik trouwens dikwijls
            Ze is van 1987... er zit een beetje speling op maar dat deert niet.
            Wel opletten voor flare!

            Theo
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              De 1.8 wordt bijna overal hoger aangeschreven. Scherper, lichter in gewicht en... goedkoper... !!!
              Dus tenzij je portretten in de koolmijnen zou gaan nemen, zou ik niet twijfelen : de 1.8 !
              Greetz, Kariboe
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Bedankt voor de verhelderende uitleg, ik heb ondertussen van iemand een aanbieding gekregen voor een tweedehands 1.8, het zal dus die worden !

                Comment

                Working...
                X