Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

    Beste

    Hier een vraagje over een probleem dat ik ondervind met mijn Sony A35 en minolta lenzen. Laatst heb ik een Minolta AF 50mm f1.4 gekocht maar de AF werkt minder goed dan mijn manuele focus, zowel op f/1.4 als f/5. Manueel krijg ik een heel scherpe foto en AF ooit ook maar meestal een stuk minder scherp. Ik heb de test op een statief gedaan met normale sluitertijd 1/60, iso 400.
    De lens lijkt mij goed te werken. Ik heb dezelfde test dan gedaan met een andere minolta 50 mm f/1.4 en een minolta 50 mm f/1.7
    Weer zie ik dat manuele scherpstelling betere fotos (scherper) oplevert dan AF. Ik dacht dan heb ik een backfocus of frontfocus probleem.
    Nu ben ik daar niet meer zeker van. Ik heb mijn andere lenzen ook getest op dezelfde manier:
    Minolta 35-105 lichtjes beter MF dan AF, maar niet zo fel als bij de 50 mm lenzen
    Kitlens 18-55 mm AF zeer scherp, even scherp als MF
    Oude Sigma 75-200 F2.8-3.5 AF zeer scherp, even scherp als AF.

    Kan het nu zijn dat ik enkel Backfocus heb met oude minolta lenzen en niet met sony lenzen en oude sigma lens? Als ik het laat bijregelen voor mijn 50 mm lens dan zijn de andere misschien niet meer goed
    Weet iemand wat het probleem anders kan zijn?

    Alvast bedankt

    mvg

  • #2
    Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

    Je schrijft "minder scherp". Als je backfocus of frontfocus hebt ligt de scherpte dus meer achter of voor het punt waarop je scherpgesteld hebt. Je kunt dit goed zien als je een blad met evenwijdige lijnen afdrukt (lijnen op gelijke afstand van elkaar) en deze met camera op statief onder een hoek van 45° fotografeert. Stel op één lijn scherp en kijk dan wat het resultaat op de foto is. Ik had ooit één objectief, een Tamron 28-75mm, dat dit probleem had en alle andere objectieven niet. Na correctie(wat je zelf kunt doen) was alles OK.

    Comment


    • #3
      Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

      Bedankt voor de reactie,

      Het was een vertikaal postkaartje waar ik het op heb getest dus ik zag de back of frontfocus niet. Ik zal de test die je beschrijft eens doen.
      Wat bedoel je met correctie? Kan ik dit zelf doen? Mijn A35 heeft geen micro-adjstments

      mvg

      Comment


      • #4
        Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

        Je moet front- of backfocusproblemen steeds bekijken als een som van 2 elementen, je camera en een lens.
        Stel bvb dat je camera een backfocusprobleem heeft van 5mm en je kitlens een frontfocus heeft van 5mm dan zullen beiden samen scherpe beelden geven.
        Anderszijds als de Minolta 50mm ook een backfocus van 5mm heeft zal de combinatie van beiden leiden tot een backfocus van 10mm wat tot onscherpe foto's leidt.

        Sven
        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

        Comment


        • #5
          Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

          Beste,

          Wil dit dan ook zeggen dat ik nooit de beide lenzen scherp kan krijgen als ik bijvoorbeeld een andere body (zonder micro-adjustments) zou kopen?

          mvg

          Comment


          • #6
            Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

            Ik heb nog nooit een body met front-/backfocus gehad, hoewel het theoretisch wel kan...
            Als je een paar lenzen test en ze hebben vrijwel allemaal bv. frontfocus, dan ben je wel ongeveer zeker dat er iets met je body scheelt.
            Als je echter slechts één lens hebt met een focusprobleem en met de rest gaat het goed, dan kan je de lens laten corrigeren. Als je micro-adj in de body hebt, hoef je niets te laten corrigeren, tenzij het om zodanig veel focusafwijking gaat dat zelfs micro-adj. niet meer voldoende is.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

              Beste K-2

              Kan je me ook zeggen hoe ik een lens kan laten corrigeren? Het betreft een Minolta AF 50 mm f/1,4
              Dit zou inderdaad een oplossing kunnen bieden

              mvg Kenny

              Comment


              • #8
                Re: probleem Sony A35 en minolta lenzen, AF

                Vandaag even gaan testen bij den mediamarkt met de 50 mm lens. getest op een nieuwe A37. Geen probleem de AF werkt even goed als de MF. Scherpe foto's. Het zou me nu verbazen dat mijn kitlens en sigma 75-200 die goed autofocussen dit niet meer gaan doen op die nieuwe A37. Indien het een backfocus of frontfocus probleem is zou je dit wel verwachten. Iemand enig idee wat het probleem van de 50 mm op mijn huidige A35 dan kan zijn?

                mvg

                Comment

                Working...
                X