Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

The lazy slave unit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • The lazy slave unit

    Dag allemaal,

    ik heb een vreemd 'probleem'. Ik heb een D70 (waar ik overigens zeer tevreden van ben) en wou die graag eens uittesten met een externe flits. Ik heb nog een goede oude Metz 45CT1. Mits een contact in de hotshoe te schuiven kan ik via een kabeltje flitsen. Uitmeten met een flitsmeter: alles klopt, belichting OK. Hetzelfde uitgetest met een slave unit: de ingebouwde flits steekt de metz in gang, so far so good! Blijkt nu dat op de een of de andere manier de externe Metz te laat (of te vroeg?) is. Voor mij gebeurt visuel alles tegelijkertijd (de beide flitsen) maar het licht van de metz wordt niet geregistreerd. Zelfs niet als ik de sluitersnelheid laat zakken tot bv. 1/2". Heb vroeger (op pellicule) vaak met een tweede filts gewerkt (zelfde flits, zelfde slave-unit), en snap er dus geen zak van! Dus samengevat: een prima resultaat via hotshoe met kabeltje en geen synchronisatie via ingebouwde flits en slave-unit?
    Niet dat het nu echt zooooo belangrijk is, maar het houdt me gewoon bezig, dus moest er iemand een plausibele verklaring hebben, ik zou d'r blij mee zijn!
    alvast bedankt

    dirk
    dirk panier
    www.travelling.be

  • #2
    Flitst je Metz bij het tweede gordijn? Aan het einde van je halve seconde? Of wanneer gaat die af? Heeft die Metz misschien een eigen sensor en gooit hij alles dicht zodra hij ziet dat een andere flits al voldoende licht gaf?

    Comment


    • #3
      Dag Dirk,
      Heb dezelfde uitrusting maar met Metz 45CL-4 en ondervond identiek probleem als ik D70 in stand A gebruik.
      In stand M werkt de Metz prima.
      Een variante om beide flitsen te gebruiken heb ik gevonden door de slave-detector via een rubbertje te bevestigen op de lenskap.
      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Originally posted by dirk panier
        Dag allemaal,

        ik heb een vreemd 'probleem'. Ik heb een D70 (waar ik overigens zeer tevreden van ben) en wou die graag eens uittesten met een externe flits. Ik heb nog een goede oude Metz 45CT1. Mits een contact in de hotshoe te schuiven kan ik via een kabeltje flitsen. Uitmeten met een flitsmeter: alles klopt, belichting OK. Hetzelfde uitgetest met een slave unit: de ingebouwde flits steekt de metz in gang, so far so good! Blijkt nu dat op de een of de andere manier de externe Metz te laat (of te vroeg?) is. Voor mij gebeurt visuel alles tegelijkertijd (de beide flitsen) maar het licht van de metz wordt niet geregistreerd. Zelfs niet als ik de sluitersnelheid laat zakken tot bv. 1/2". Heb vroeger (op pellicule) vaak met een tweede filts gewerkt (zelfde flits, zelfde slave-unit), en snap er dus geen zak van! Dus samengevat: een prima resultaat via hotshoe met kabeltje en geen synchronisatie via ingebouwde flits en slave-unit?
        Niet dat het nu echt zooooo belangrijk is, maar het houdt me gewoon bezig, dus moest er iemand een plausibele verklaring hebben, ik zou d'r blij mee zijn!
        alvast bedankt

        dirk
        Ik gebruik 3 Metz202 flitsen , zijn nog ouder dan u Metz45c1 en heb geen problemen met de slave-unit. Opgepast als u het hotshoe contact gebruikt die oude flitsen geven te veel volt, zou u D70 kunnen beschadigen. Metz 202 is meer dan 200 volt en ik denk dat de 45c ook te veel volt geeft.
        Ik zet de flitstand wel op Handmatig 1/16 (manueel)
        Marcel
        Nikon body's plus wat Nikkor glas.
        Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

        Comment


        • #5
          Ja, er zit op de ct-1 een sensor, misschien moet je gewoon de manuele stand gebruiken en dus zelf intellen wat je wil. Nu rekent hij het licht van de d70 als zijn eigen licht, dus doet hij zelf bijna geen bijdragen meer.

          Comment


          • #6
            het probleem kan alleszinds niet gelinkt zijn aan de sensor van de metz, want dan zou er geen verschil mogen zijn tussen 'met kabeltje' en met 'slave unit'. Met kabeltje werkt alles prima.

            En ja, Koen ik heb ook getracht te werken met de tweede gordijn-synchronisatie, maakt geen verschil.

            A of M maakt bij geen verschil Henri, het probleem is blijkbaar gelinkt aan de slave unit, met het kabeltje werkt alles prima.


            Misschien moet ik maar eens een nieuwe slave-unit kopen, d'r is misschien gewoon een elektronisch probleem.

            MAAR NU: IS ER IEMAND DIE DE INFO VAN MARCEL KAN BEVESTIGEN (OF LIEFST ONTKENNEN) want na de mededeling dat sommige flitsen de D70 kunnen beschadigen (te veel volt) durf ik nu nog nog amper verder experimenteren (via een 'opzet-hotshoe-contact' dan toch)

            Heeft er iemand daar meer info over?

            alvast bedankt aan alle posters!

            dirk
            dirk panier
            www.travelling.be

            Comment


            • #7
              Originally posted by dirk panier

              MAAR NU: IS ER IEMAND DIE DE INFO VAN MARCEL KAN BEVESTIGEN (OF LIEFST ONTKENNEN) want na de mededeling dat sommige flitsen de D70 kunnen beschadigen (te veel volt) durf ik nu nog nog amper verder experimenteren (via een 'opzet-hotshoe-contact' dan toch)

              Heeft er iemand daar meer info over?

              alvast bedankt aan alle posters!

              dirk
              Deze info komt uit de FAQ pagina's van Metz:

              Can the mecablitz 45 CT 1 also be used with the new autofocus cameras?


              Regretfully, the Metz mecablitz 45-CT 1 does not yet have the connecting capabilities of the Metz SCA adapter system. Consequently, no corresponding adapter is available for combination with autofocus cameras. The Metz mecablitz 45-CT 1 can therefore only be connected to such cameras with a standard synchronising cable.

              Furthermore, it is necessary to note that Metz mecablitz 45-CT 1 units featuring a model number that is smaller than 534 000 are fitted with a so-called high-voltage ignition circuit. These flash units must not be directly connected to modern cameras as this could even damage the camera!

              All other flash units of the Metz mecablitz 45 CT and 45 CL series feature a low-voltage ignition circuit in keeping with the current standard.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Originally posted by dirk panier
                het probleem kan alleszinds niet gelinkt zijn aan de sensor van de metz, want dan zou er geen verschil mogen zijn tussen 'met kabeltje' en met 'slave unit'. Met kabeltje werkt alles prima.

                En ja, Koen ik heb ook getracht te werken met de tweede gordijn-synchronisatie, maakt geen verschil.

                A of M maakt bij geen verschil Henri, het probleem is blijkbaar gelinkt aan de slave unit, met het kabeltje werkt alles prima.


                Misschien moet ik maar eens een nieuwe slave-unit kopen, d'r is misschien gewoon een elektronisch probleem.

                MAAR NU: IS ER IEMAND DIE DE INFO VAN MARCEL KAN BEVESTIGEN (OF LIEFST ONTKENNEN) want na de mededeling dat sommige flitsen de D70 kunnen beschadigen (te veel volt) durf ik nu nog nog amper verder experimenteren (via een 'opzet-hotshoe-contact' dan toch)

                Heeft er iemand daar meer info over?

                alvast bedankt aan alle posters!

                dirk
                Heb even moeten zoeken, naar op deze site vind je meer info over volt problemen met oudere flitsen.
                http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

                Marcel
                Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  bedankt hombre en marcel, met serienummer 038650 kan ik m'n metz dus beter in de vuilbak gooien en hopen dat m'n gepruts van gisteren m'n D70 niet heeft beschadigd. Er is gelukkig niets dat daar op wijst tot nu toe.
                  De enige hoop is nog via een slave unit, en laat dat nu net m'n origineel probleem zijn!
                  We zien wel!

                  allemaal bedankt

                  dirk
                  dirk panier
                  www.travelling.be

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by dirk panier
                    bedankt hombre en marcel, met serienummer 038650 kan ik m'n metz dus beter in de vuilbak gooien en hopen dat m'n gepruts van gisteren m'n D70 niet heeft beschadigd. Er is gelukkig niets dat daar op wijst tot nu toe.
                    De enige hoop is nog via een slave unit, en laat dat nu net m'n origineel probleem zijn!
                    We zien wel!

                    allemaal bedankt

                    dirk
                    Zou ik niet doen, deze in de vuilbak gooien, ik doe mijn Metz 202 (3 stuks)zeker nog niet weg.
                    Ik gebruik nu als slave trigger HAMA 6977 (39.64 euro),omdat ge die kunt gebruiken met flitskabel, dus zowel middenkontakt als kabelaansluiting. Heb er op het ogenblik al zeker 1000 foto's mee gemaakt, en zonder probleem, alles wel op M stand en handmatig als flitsinstelling.

                    Marcel




                    Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                    Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                    Comment


                    • #11
                      Halo Dirk,
                      Een variante om beide flitsen te gebruiken heb ik gevonden door de slave-detector via een rubbertje te bevestigen op de lenskap.
                      Dit werkt prima en gezien er geen rechtstreekse verbinding is via hotshoe is er dus ook geen enkel risico.
                      Let wel op de ouderdom en bewaarcondities van Uw slave-detector.
                      Oudere versie zijn LDR (light dependant resistance) en zijn zeer gevoelig voor vochtigheid.
                      Henri
                      lidnummer: BD0435BE

                      Comment


                      • #12
                        Dirk,
                        Uw probleem met het gebruik van een externe flits, De Metz 45CT1 ligt aan uw instelling van de camera. Normaal zal de camera preflashes uitsturen, dit zijn aansturing van de flits om eerst het licht te kunnen bepalen van de flits, maar uw oude metz gaat opdeze signalen gewoon gaan flitsen. Als de camera dan gemeten geeft stuurt hij opnieuw signalen naar de externe flitser om nu echt te flitsen, maar uwe metz heeft al gedaan. Je ziet dus niet het resultaat van uwe externe flitser.
                        Om hieraan een oplossing te geven hebben ze echter iets voorzien bij de instellingen.
                        In de engelse manual van de D70 staat blz 150 hoe je de custom setting 19 moet instellen. Dit is hetzelfde als de custom instelling van de D100 maar daar is het de setting 23 ( kwestie van de gebruikers wat te verwarren, ze hadden tenminste toch dezelfde functies kunnen kiezen voor dezelfe setting nummer)
                        Daar staat duidelijk dat je:
                        Manual Menu at right will be displayed. Highlight setting between Full (full power) and 1/16 (1 /16 of full power) and press multiselector to right to return to CSM menu. When mode dial is set to
                        P, S, A, or M, fl ash will fi re at chosen fraction of full power whenever built-in Speedlight is raised (at full power, built-in Speedlight has GN [m / ft] of 17/56 [ISO 200] or 12/39 [ISO 100]). icons blink in controlpanel and viewfinder. No monitor preflash is emitted, allowing built-in Speedlight to function as master flash for optional slave flash units.

                        Door deze instelling te gebruiken kan je perfect een oude externe flits gebruiken ( iets wat ik altijd gebruik bij mijn macro fotografie)

                        De hoge spanning op het kontakt kan gevaarlijkzijn. Gewoon eens meten. Alles boven de 24V zou ik met een kleine interface oplossen. Mijn vivitar 283 heeft 280V en daarvoor heb ik een FET tussengeschakeld zodat er nu nog 6V op de camera komt. Werkt super!

                        Frans

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by frans_vdm
                          Dirk,
                          Uw probleem met het gebruik van een externe flits, De Metz 45CT1 ligt aan uw instelling van de camera. Normaal zal de camera preflashes uitsturen, dit zijn aansturing van de flits om eerst het licht te kunnen bepalen van de flits, maar uw oude metz gaat opdeze signalen gewoon gaan flitsen. Als de camera dan gemeten geeft stuurt hij opnieuw signalen naar de externe flitser om nu echt te flitsen, maar uwe metz heeft al gedaan. Je ziet dus niet het resultaat van uwe externe flitser.
                          Om hieraan een oplossing te geven hebben ze echter iets voorzien bij de instellingen.
                          In de engelse manual van de D70 staat blz 150 hoe je de custom setting 19 moet instellen. Dit is hetzelfde als de custom instelling van de D100 maar daar is het de setting 23 ( kwestie van de gebruikers wat te verwarren, ze hadden tenminste toch dezelfde functies kunnen kiezen voor dezelfe setting nummer)
                          Daar staat duidelijk dat je:
                          Manual Menu at right will be displayed. Highlight setting between Full (full power) and 1/16 (1 /16 of full power) and press multiselector to right to return to CSM menu. When mode dial is set to
                          P, S, A, or M, fl ash will fi re at chosen fraction of full power whenever built-in Speedlight is raised (at full power, built-in Speedlight has GN [m / ft] of 17/56 [ISO 200] or 12/39 [ISO 100]). icons blink in controlpanel and viewfinder. No monitor preflash is emitted, allowing built-in Speedlight to function as master flash for optional slave flash units.

                          Door deze instelling te gebruiken kan je perfect een oude externe flits gebruiken ( iets wat ik altijd gebruik bij mijn macro fotografie)

                          De hoge spanning op het kontakt kan gevaarlijkzijn. Gewoon eens meten. Alles boven de 24V zou ik met een kleine interface oplossen. Mijn vivitar 283 heeft 280V en daarvoor heb ik een FET tussengeschakeld zodat er nu nog 6V op de camera komt. Werkt super!

                          Frans
                          bedankt frans voor alle moeite, ik probeer het uit zodra ik even tijd heb. Enkel je laatste pargraafje is me niet duidelijk. Kan je nog een extra woordje uitleg geven over het FET (?) tussenstuk? Mijn Metz zou volgens één van de hoger vermelde links maar liefst 600v doorsturen?!


                          alvast bedankt

                          dirk

                          dirk panier
                          www.travelling.be

                          Comment


                          • #14
                            Dirk,
                            600V is heel veel. Best eens meten maar dat kan zeker een ramp worden voor de camera. Ik heb destijds die 280V op een F80 gestoken en hij heeft het overleeft maar dat is ook veel te veel. De meesten kunnen wel tegen rond de 100v en dat betekend ook niet dat ze direct stuk zijn als je erboven gaat.
                            Om hieraan te verhelpen heb ik een schakeling gemaakt. ik zal het deze avond op mijn web plaatsen bijde uitrusting maar hier heb je alvast het .pdf schema.

                            http://users.skynet.be/fotoopa/images/fet_interface.pdf

                            De batterijen mogen blijven aanliggen omdat de stroom heel klein is. zal wel tussen 5 en 10 jaar mee gaan.

                            Frans

                            Comment


                            • #15
                              Weet iemand of je bij het gebruik van meerdere van die 'killer strobes' het voltage ook moet optellen? Momenteel gebruik is soms een sunpak 3600 (voltage om en bij de 280 naar verluidt) op de minolta a1 die 400 volt kan nemen volgens de handleiding.

                              zou dat dan betekenen dat ik geen tweede externe flits mag aansluiten van 280volt?

                              Comment

                              Working...
                              X