Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

    Heb onlangs nieuwe Canon 650D aangekocht met lens 18-135?
    Alsook Sigma 50-500 lens.
    Welke tips zijn er om mij als startende amateur fotograaf te leren kennis maken met toestel en lens.
    Elke tip is welkom als ook eventueel bijkomende accesoires voor mooie fotos en reis te kunnen maken

    Alvast bedankt
    Steven

  • #2
    Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

    Oorspronkelijk geplaatst door stevendebra Bekijk bericht
    .......
    Welke tips zijn er om mij als startende amateur fotograaf te leren kennis maken met toestel en lens.
    Elke tip is welkom als ook eventueel bijkomende accessoires voor mooie foto's en reis te kunnen maken
    lees veel hier op BD.
    post ook wat opnamen met de exif.
    je hebt nog een half jaar dus tijd genoeg.
    en je spullen zijn OK.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

      monopod of statief meenemen. Materiaal is al dik ok maar een goeie monopod in de jeep. Oefenen met die lens. Gewoon op vogels aan de vijver in het park...enfin op alles wat je tegenkomt.

      Comment


      • #4
        Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

        Neem het geheel vast aan de lens

        Neem ook telkens een aantal foto's van je onderwerpen want de lens kan af en toe wat hunten bij het focussen (toch bij de niet OS versie die ik heb) en er zitten er zeker op 500mm vaak missers bij.
        Je gaat het je eigen verwijten als je dan nadien ziet dat je niet zoveel goede foto's hebt van een mooi beest.

        Zoals Gilles al zei:
        - monopod of statief (monopod lijkt me beter omdat het wat gemakkelijker werkt, ik weet niet of je telkens zoveel tijd gaat hebben om een statief op te zetten)
        - een rijstzakje zodat je ook nog ondersteuning hebt vanuit een autoraam (of rots of boom)
        - veel oefenen vooraf (je hebt nog een paar maand)
        - armspieroefeningen doen want je gaat zeker en vast ook foto's uit de hand nemen en dan gaat die lens (zeker bij het zoomen) beginnen doorwegen

        Mvg en veel plezier

        Steven
        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

        Comment


        • #5
          Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

          Oorspronkelijk geplaatst door stevendebra Bekijk bericht
          ... als startende amateur fotograaf te leren kennis maken met toestel ...
          Geloof me of niet, maar de handleiding die bij je camera zit is écht geld waard. En neen, dit zeg ik niet om flauw te doen.
          Alle tricks die je als beginnende fotograaf nodig hebt, vindt je in dat boekje.
          Alleen nog uitproberen het komende half jaar ...

          Comment


          • #6
            Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

            Wat is de exif

            Comment


            • #7
              Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

              zal dus idd mijn gedacht volgen en one pod of tripod aanschaffen....of beiden.of is dat teveel van het goeie..
              Dat rijstzakje lijkt me best een goed id.
              nog andere zaken waar ik nuttig mee kan zijn
              alvast bedankt voor de nodige info

              grtjes steven

              Comment


              • #8
                Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                Oorspronkelijk geplaatst door stevendebra Bekijk bericht
                Wat is de exif
                zie #5
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                  Oorspronkelijk geplaatst door stevendebra Bekijk bericht
                  Wat is de exif
                  Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken is het hier nuttig dat je ook wat extra informatie aanbiedt (de zogenaamde EXIF gegevens, die je camera samen met de foto opslaat):
                  - Camera Model
                  - Lens
                  - Sluitertijd
                  - Diafragma
                  - ISO waarde
                  - Belichtingscompensatie
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                    Canonex slaat de nagel op de kop met zijn laatste opmerking...
                    Je moet soms zo vlug reageren als je iets ziet dat je voor rijstzakjes , statieven , belichting , sluitertijd enz. echt geen tijd hebt .
                    Als ik je een raad mag geven : geef vooral je ogen de kost , geniet van de unieke sfeer van het "jagen" en de omgeving , en stel je camera op voorhand in op een neutrale stand ( P ) , belichting voor het ogenblik van de dag waarop je op gamedrive bent , zodanig dat je uit de hand direct kan richten .
                    Enkel bij traagbewegende , logge dieren of landschappen heb je tijd genoeg om alles in te stellen en te veranderen .
                    Als je een Masai-dorp binnengaat heb je ook altijd een zekere gène om portretten te trekken , zet je daarover , je betaalt hen trouwens toch om foto's te mogen nemen , trek er zoveel mogelijk , meestal blijken dat nadien veruit de mooiste foto's van je reis te zijn...
                    Zoals Bouk al vroeg , wat zijn de diafragmawaarden van je lenzen , je 50-500 Sigma zal waarschijnlijk voor ochtend- en avondschemering te traag en niet lichtsterk genoeg zijn ( op die momenten spot je bvb het luipaard ) , tijdens de dag zal het bereik zeker voldoende zijn .
                    Met een lichtsterke scherpe lens kan je nadien ook croppen als je op hoogste resolutie foto's neemt .
                    Een safari is een droomreis voor iedereen die graag fotografeert !
                    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                      Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
                      Canonex slaat de nagel op de kop met zijn laatste opmerking...
                      Je moet soms zo vlug reageren als je iets ziet dat je voor rijstzakjes , statieven , belichting , sluitertijd enz. echt geen tijd hebt .
                      Als ik je een raad mag geven : geef vooral je ogen de kost , geniet van de unieke sfeer van het "jagen" en de omgeving , en stel je camera op voorhand in op een neutrale stand ( P ) , belichting voor het ogenblik van de dag waarop je op gamedrive bent , zodanig dat je uit de hand direct kan richten .
                      Enkel bij traagbewegende , logge dieren of landschappen heb je tijd genoeg om alles in te stellen en te veranderen .
                      Als je een Masai-dorp binnengaat heb je ook altijd een zekere gène om portretten te trekken , zet je daarover , je betaalt hen trouwens toch om foto's te mogen nemen , trek er zoveel mogelijk , meestal blijken dat nadien veruit de mooiste foto's van je reis te zijn...
                      Zoals Bouk al vroeg , wat zijn de diafragmawaarden van je lenzen , je 50-500 Sigma zal waarschijnlijk voor ochtend- en avondschemering te traag en niet lichtsterk genoeg zijn ( op die momenten spot je bvb het luipaard ) , tijdens de dag zal het bereik zeker voldoende zijn .
                      Met een lichtsterke scherpe lens kan je nadien ook croppen als je op hoogste resolutie foto's neemt .
                      Een safari is een droomreis voor iedereen die graag fotografeert !
                      Ik zou hem niet op P zetten, maar op Av met een waarde waarop de lens goed scherp is (denk dat dat f/8 is bij zijn lens) en op auto iso. Vandaar kan je altijd aanpassen naar gelang de situatie. Op P doet hij dikwijls het diafragma te ver dicht vind ik. Ik gebruik het alleszins nooit. Ik gebruik ofwel Av ofwel M.
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                        Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                        Ik zou hem niet op P zetten, maar op Av met een waarde waarop de lens goed scherp is (denk dat dat f/8 is bij zijn lens) en op auto iso. Vandaar kan je altijd aanpassen naar gelang de situatie. Op P doet hij dikwijls het diafragma te ver dicht vind ik. Ik gebruik het alleszins nooit. Ik gebruik ofwel Av ofwel M.
                        Ook mijn gedacht, ben nog maar paar weekjes terug van Botswana waar ik de ervaringen opdeed. Had m'n 5 mkII met de 70-300 gemonteerd en op de monopod. Av had ik op 6.3 staan en Tv op 2500e; de ISO op auto. De gidsen zijn zo goed dat ze zo goed als altijd konden aankondigen wat er te gebeuren stond; meestal zag ik het ook wel wat aankomen. Daardoor kon ik anticiperen en Tv of Av kiezen. De meeste dieren bleven redelijk goed op hun plaats dus koos ik Av en dan had ik ook weer de tijd om na m'n eerste reeks foto's het diafragma ook eens op 8 en zelfs op 10 te zetten. Maar in een aantal gevallen was het maar goed dat de camera op Tv stond en dan was zo'n hoge sluitersnelheid een zegen.

                        Je kan het ook wel wat inschatten hoor. Wat vliegt, met name zeer fotogenieke arenden/ijsvogels/afrikaanse scharrelaar/... zijn soms zo vlug weg dat je uit de hand moet trekken en op Tv staan. Wat loopt, zelfs de redelijk snelle antilopen, kon ik meestal met gemak op Av 6.3 trekken.

                        Djienbe

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                          Ik ben zelf nog nooit in Afrika geweest, dus kan/mag ik daar eigenlijk niets van zeggen, maar een vriendin van mij is modefotograaf en gaat regelmatig naar Afrika. Zij zegt dat het licht daar overdag heel fel is en dat je de mooiste foto's neemt in de vroege ochtend en de late namiddag (dat is hier trouwens ook tijdens het blue en golden hour), dus zou ik je aanraden van je toestel ook goed te leren kennen in moeilijkere lichtomstandigheden: tot welke iso's is de ruis te doen, welke maximale sluitertijden kan mijn losse (vaste) hand aan? Hoe snel ben ik met een statief/monopod/rijstzakje, ...
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                            Idd Av, zeker geen P.

                            Leer je toestel op voorhand gebruiken. Het hoeft zelfs niet op dieren te zijn. Belangrijkste is dat je leert op welke tele stand welke scherptediepte nodig is. Bvb een portret van een gezicht op 50mm, dat zal er van het tipje van de neus tot aan de oren scherp op staan als je F7.1 of meer neemt. Maar idem portretje op 300mm nemen vereist maar F4 meer. Dan kan je in Av aan de slag.

                            Schieten in Av is het makkelijkste dat er is;
                            1) Richt op je subject. Druk shutter half in. Welke sluitertijd haal je? Leidraad; op 50mm heb je 1/50s nodig voor een scherpe foto. Op 100mm is dat 1/100s, op 200mm is het 1/200s enz
                            2) Haal je de vereiste shutter tijd niet, speel dan met de F-waarde. Hoe lager je het getal zet, hoe hoger je sluitertijd gaat. Maar let dus op dat je niet te laag gaat; zie wat ik hierboven zei over vereiste scherptedieptes.
                            3) Kan je niet lager in F-waarde, pomp dan je ISO omhoog. Dus neem zeker niet "auto ISO" stand; leer deze parameter ook actief te gebruiken. Een fototoestel neemt zelden de goede beslissing in jouw plaats.


                            Voor de rest zou ik me zeker spelen waar ik terecht kom. In Kenya is het vaak in van die overbevolkte minibusjes te doen. Voor een fotograaf niet evident. Noch aangenaam. Dus als het enigszins kan; toch proberen te verzekeren dat je een goed plaatsje hebt in een goed voertuig. Het moet mogelijk zijn, natuurlijk.
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reis Kenia Juni 2013,net nieuwe EOS 650D aangeschaft

                              zijn net terug van Kenia. Een groot deel van mijn foto's zijn genomen met de Sigma 50-500. Als je interesse hebt, kijk eens naar mijn website www.withinafrica.com . Op de blog vind je ook mijn reisverslag

                              Ik ben al vaker naar Afrika geweest en de Sigma 50-500 is mijn favoriete safari lens. Ik fotografeer meestal in manueel met een snelle sluitertijd 1/1250 of sneller en F8 en stel de auto ISO in om de belichting te compenseren want in de ochtend en avond heb je vaak te weinig licht. Een statief kan je niet opzetten in de safari voertuigen en ik had het mee naar Zambia vorig jaar en heb het alleen gebruikt voor de victoria watervallen en heb het thuisgelaten voor de reis naar Kenia, wat ik wel kan aanraden is een JOBY gorillapod focus tot 5kg die kan je meestal ergens draaien voor bijkomende stabiliteit.

                              Met deze instellingen heb ik één van mijn favoriete foto's van een boze olifant http://www.withinafrica.com/p7073747...0aec#h5d7c0aec getrokken, wel op ISO 1600.

                              Comment

                              Working...
                              X