Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop Cs5 vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop Cs5 vraagje

    Stel, ik wil om een of andere reden precies 237 pixels ( of een ander getal ) van een van de randen van een foto afsnijden. Hoe doe ik dat ? Vroeger, in PSP, zag ik onderaan mijn werkblad voortdurend cijfertjes veranderen afhankelijk van hoe ik met mijn cursor over de afbeelding ging, zoiets vind ik niet in PS.


    Walter
    D850

  • #2
    Re: Photoshop Cs5 vraagje

    De gemakkelijkste manier is misschien gewoon een hulplijn (guide) plaatsen op 237px (horizontaal of vertikaal).
    Weergave>Nieuwe hulplijn...> 237px invullen
    Dan gewoon bij het croppen ervoor zorgen dat je croptool ertegen 'plakt' (magnetisch).
    Last edited by LesC; 18 december 2012, 10:01.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Photoshop Cs5 vraagje

      Als je bv. het cropgereedschap selecteert zie je toch voordurend de exacte x-y positie + de breedte/hoogte van de crop in het 'infovenster'. Je kan daar zelfs instellen of je die gegevens in pixels, centimeter, milimeter, ... wenst te zien.
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Photoshop Cs5 vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Stel, ik wil om een of andere reden precies 237 pixels ( of een ander getal ) van een van de randen van een foto afsnijden. Hoe doe ik dat ? Vroeger, in PSP, zag ik onderaan mijn werkblad voortdurend cijfertjes veranderen afhankelijk van hoe ik met mijn cursor over de afbeelding ging, zoiets vind ik niet in PS.


        Walter
        Bij Image Size kun je de grootte van je afbeelding zien, bv. 1024 x 768 px.

        1. Select All (Ctrl-A)
        2. Select, Transform Selection...
        Vul bij de perecentages de gewenste waarden in: voor jou wordt dit (1024-237)/1024 = 76,86% en (768-237)/768 = 69,14%. Bevestig met enter of vinkje.
        3. CTRL J
        4. Background layer heb je niet meer nodig, mag je deleten.
        5. Edit, Trim

        Comment


        • #5
          Re: Photoshop Cs5 vraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          De gemakkelijkste manier is misschien gewoon een hulplijn (guide) plaatsen op 237px (horizontaal of vertikaal).
          Weergave>Nieuwe hulplijn...> 237px invullen
          Dan gewoon bij het croppen ervoor zorgen dat je croptool ertegen 'plakt' (magnetisch).
          Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
          Als je bv. het cropgereedschap selecteert zie je toch voordurend de exacte x-y positie + de breedte/hoogte van de crop in het 'infovenster'. Je kan daar zelfs instellen of je die gegevens in pixels, centimeter, milimeter, ... wenst te zien.
          Weet weeral wat meer! Bedankt voor de snelle antwoorden.


          Walter
          D850

          Comment

          Working...
          X