Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

    Hallo, sinds deze week ben ik in het bezit van een nikon SB 700 flits, yongnuo trigger rf-602, en toebehoren zoals paraplu, statief,...
    Ik neem nogal veel foto's binnen, we zijn sinds kort met 3, en er zullen nog veel foto's genomen worden vermoed ik
    Daarom heb ik geinvesteerd in wat flitsgerief, zodat ik mooi belichte foto's kan nemen, en eventueel eens een fotoshoot thuis kan doen.
    Ik heb al het een en ander gelezen over strobisme, maar wat me heel erg aantrekt, zijn low-key foto's.
    Nu, ik moet de flits nog leren kennen, en zal beginnen met goeie foto's te leren nemen met de flits on-camera.
    Maar toch kon ik het niet laten van een hele avond te proberen om een low-key foto te nemen, wat me een matig resultaat opleverde.
    Er staan veel filmpjes op youtube, en dat ziet er allemaal zo eenvoudig uit, maar als ik hetzelfde probeerde viel dat dik tegen
    Mijn kennis en ervaring is natuurlijk nog niet groot genoeg, en iedereen die me tips kan geven, of een link naar de vereisten en wetmatigheden ivm low key fotografie,
    laat het gerust weten!
    Ik heb nog een paar vraagjes, en de eerste is:

    1. m'n camera is de nikon d5100, ik kan het cls (ttl) systeem van nikon niet gebruiken met de flits off camera, is dat een voordeel of nadeel, of speelt dat niet
    zo veel rol.

    2. zijn er een paar basisinstellingen of vereisten, getallen of nummers waar ik rekening moet mee houden, bvb, bij welke afstand en belichting
    gebruik ik welke sluitertijd of diafragma?

    3. de synchronisatiesnelheid van de d5100 is 1/200e, is dat een beperking, of is dat genoeg om low key foto's te nemen.

    4. heeft af-hulpverlichting invloed op m'n foto, laat men dat het best aanstaan? M'n af hulpverlichting stond niet aan bij het experimenteren, bijgevolg kon ik
    de camera ook niet scherpstellen omdat de omgeving te donker was.

    Ik weet het zijn 'beginnersvragen', en met veel zoeken zou het mss ook wel lukken, maar alle tips of interessante info of sites zijn welkom, des te sneller kan ik
    een geslaagde low-key nemen!
    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door stephenstoph Bekijk bericht
    Ik heb nog een paar vraagjes, en de eerste is:

    1. m'n camera is de nikon d5100, ik kan het cls (ttl) systeem van nikon niet gebruiken met de flits off camera, is dat een voordeel of nadeel, of speelt dat niet
    zo veel rol.
    heeft geen belang... zie click

    Oorspronkelijk geplaatst door stephenstoph Bekijk bericht
    2. zijn er een paar basisinstellingen of vereisten, getallen of nummers waar ik rekening moet mee houden, bvb, bij welke afstand en belichting
    gebruik ik welke sluitertijd of diafragma?
    rekening houden met je max sync time...
    rekening houden met de omgekeerde kwadraadswet! is belangrijk voor low-key, bv afstand tot de achtergrond om die donker te krijgen, of om onderscheid te creëeren tussen verschillende belichte delen...


    Oorspronkelijk geplaatst door stephenstoph Bekijk bericht
    3. de synchronisatiesnelheid van de d5100 is 1/200e, is dat een beperking, of is dat genoeg om low key foto's te nemen.
    dit is de max sync time! niet de sync time... je kan evengoed 1/100 of lager gebruiken. Dit is gewoon een gegeven... je kan dit niet veranderen (tenzij auto-FP), hoeft geen belemmering te zijn.
    Oorspronkelijk geplaatst door stephenstoph Bekijk bericht
    4. heeft af-hulpverlichting invloed op m'n foto, laat men dat het best aanstaan? M'n af hulpverlichting stond niet aan bij het experimenteren, bijgevolg kon ik de camera ook niet scherpstellen omdat de omgeving te donker was.
    geeft geen invloed... gebruiken dus!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

      Bedankt voor de reactie (ik had stiekem gehoopt op een reactie van d_oracle, altijd een duidelijk antwoord en uitleg)!!
      Ga alvast wat meer info opzoeken over de kwadraatswet, thx!!

      Comment


      • #4
        Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

        omgekeerde kwadratenwet: dubbele afstand, 1/4 van de lichtintensiteit.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

          Je mag gerust een licht aansteken als je wat meer licht nodig hebt om scherp te stellen. Als de lichtbron zelf niet in beeld is, en je zit op bv f8 met een redelijke sluitertijd, dan is omgevingslicht niet echt een probleem.
          Om zeker te zijn, gewoon even een foto nemen met de flitsers af. Als je foto zwart is, dan heb je geen externe invloeden

          PS: de sluitertijd van je camera heeft geen effect op flitslicht zolang je niet boven de max sync tijd gaat. Dus maak je daar inderdaad geen zorgen om.

          Mss kan je beter eens je matige foto posten (met exif info) zodat er wat mensen je wat tips kunnen geven.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

            Alvast bedankt voor alle reacties, en nuttige tips.
            Deze week ben ik van plan om nog eens een en ander uit te proberen, maar hier alvast de eerste foto's met de flits off-camera. De plant is min of meer low-key, de kat lag in de zetel, dus dat is niet ideaal als achtergrond, het object staat of ligt vlak tegen de achtergrond, zo veel heb ik alvast geleerd . Maar door hem zwart wit te maken, en een wat extra schaduw, is't ook een beetje low key. Het was trial and error, zonder al te veel bezig te zijn met sluitertijd en diafragma. Ik heb wel eerst een foto zonder flits gemaakt, die idd volledig donker was.

            Last edited by stephenstoph; 17 december 2012, 21:25. Reden: foto aangepast

            Comment


            • #7
              Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

              Oh ja, hier nog de exif van de foto met de plant:

              ModelNIKON D5100
              Aperture10
              Exposure Time1/200 (0.005 sec)
              Lens IDAF-S DX Nikkor 35mm f/1.8GLens Spec35mm f/1.8 G
              Focal Length35.0 mm
              FlashNo FlashFile
              Size674 kB
              File TypeJPEG
              QualityFineF
              Number10
              Exposure Compensation-3
              Focus ModeAF-A
              ISO Setting400
              ISO400

              Comment


              • #8
                Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

                Waarom ISO400 ? Gewoon op ISO200 laten
                Ik zie ook Exposure Compensation-3 ?
                Als je manueel fotografeert gaat dat weinig doen

                Maar dat maakt allemaal weinig uit voor je foto, dat zijn wat kleine opmerkingen.
                Stond je flash op 1/1 ? (full power) ?

                Wat vind jezelf slecht aan de plant foto ? T'is moeilijk om naar een mooie lowkey foto van de maken, een plant is niet zo interessant als een gezicht.
                Je hebt 1 lichtbron en de bladeren van de plant blokkeren de andere bladeren zodat je met erg veel schaduw zit. Had je een paraplu gebruikt ?

                Bij de foto van je kat is er weinig licht. Je hebt meer licht nodig (harder flitsen en/of flitser dichter en/of diafragma meer open).
                Maar een kleine tip: niet beginnen aan foto's van jouw kat. T'is een zwarte kat ... en die zijn erg moeilijk te fotograferen
                Hij lijkt erg goed op die van mij. Zwarte glazende pels. Licht sterk op bij flitslicht en zuigt tegelijk ook detail op.
                Je hebt héél zacht light nodig daarvoor.
                Fotografeer ze in de shaduw buiten of op een bewolkte dag.

                Een zwarte kat in low key ... dat is om problemen vragen. De kat is zwart en jij wilt werken met veel donkere (bijna zwarte) tonen ?
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #9
                  Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

                  Hé Eanx, nogmaals bedankt voor de tips, ik ga deze voormiddag nog het een en ander uitproberen.
                  Iso op 100 of 200 dus, eens proberen met een paraplu ook.
                  Voor de plant had ik geen paraplu gebruikt, de flitskracht was zeker niet 1/1, eerder 1/32e dacht ik.
                  En onze kat zal ik overdag fotograferen
                  Zal het resultaat van een volgende low key hier nog eens posten, dan kunnen jullie nog wat bijsturen waar mogelijk.
                  Thx en groeten van een groentje !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

                    ik vind het geen slecht resultaat.
                    de kat is echt super. bij de plant had er iets meer licht mogen vallen op de achterste stengels, maar het idee smaakt me wel
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

                      Hé thx unalom! Idd te weinig licht op de plant, maar tis het beste dat ik er de eerste keer kon uithalen... Gisteren nog getest met een pluche beer, de achtergrond was mooi zwart en de beer tamelijk goed belicht, oefening baart kunst, maar theeft toch ook wat foto's gekost hoor

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        rekening houden met je max sync time...
                        en welke waarde heeft de "max" sync time?????????????????
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies en tips gevraad betreffende low-key fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          en welke waarde heeft de "max" sync time?????????????????
                          hangt van je trigger en camera af (combinatie)... zie tabel voor enkele voorbeelden: click
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment

                          Working...
                          X