Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weer een "mislukte" foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Weer een "mislukte" foto



    Heb al zeer mooie foto's genomen met mijn D7000 maar deze trekt weer op niet veel.
    Met wat inzoomen zie je veel ruis.
    Ik heb zonet gezien dat VR niet opstand(op mijn lens)
    Kan dat er iets mee te maken hebben of zou het iets anders zijn?
    Het is niet erg om slechte foto's te nemen zo nu en dan,maar erger vind ik het als ik niet weet hoe het komt.

    iso 200
    200 mm
    1/320 sec
    f/10

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Weer een "mislukte" foto

    Je foto is inderdaad niet scherp op het vliegtuig. Je VR opzetten zal zeker verandering brengen dit is namelijk vibratiereductie. Wanneer je uit de hand schiet kan je beter deze altijd op laten staan. Wanneer je met langer sluitertijden gaat werken op statief kan je deze het best uit zetten.
    Natuurlijk ga je in je uiterste zoomstand ook wel wat meer last hebben van bewegingsonscherpte als je geen stabiele hand hebt. Best misschien je toestel eens op statief zetten of een ander stabiel oppervlak. Misschien kan je ook in burst mode eens proberen te fotograferen, dan heb je al meer kans dat er toch wel 1 scherpe foto tussen zit.
    Voor de rest weet ik zo niets, ik heb ook geen ervaring met vliegtuig fotografie.

    Mvg John
    http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

    Comment


    • #3
      Re: Weer een "mislukte" foto

      Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
      iso 200
      200 mm
      1/320 sec
      f/10

      mvg
      waarom op F10? en de focus? stond deze op continu?
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Weer een "mislukte" foto

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        waarom op F10? en de focus? stond deze op continu?
        Ik was eigenlijk aan het werk maar heb dikwijls mijn toestel bij.
        Ik hoorde het vliegtuig aankomen en alles moest snel gebeuren.
        Ik was meer verrast dan dan ik met opzet een vliegtuig ging fotograferen.
        Diafragma beter kleiner of groter getal?

        mvg
        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
        schitterende maltwhisky op de kast

        Comment


        • #5
          Re: Weer een "mislukte" foto

          Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
          Ik was eigenlijk aan het werk maar heb dikwijls mijn toestel bij.
          Ik hoorde het vliegtuig aankomen en alles moest snel gebeuren.
          Ik was meer verrast dan dan ik met opzet een vliegtuig ging fotograferen.
          Diafragma beter kleiner of groter getal?

          mvg

          tja, dan is het dus een snapshot...

          je camera stond vermoedelijk niet optimaal ingesteld...

          F10 om een vliegtuig te fotograferen, lijkt me met een canon op een mug schieten... Die VR doet er zelfs niet toe... je hebt een 1/320 sluitertijd... op 200mm

          belangrijk is hier je focus... ik vermoed dat deze niet correct stond... misschien stond ze wel op AF-S ipv. AF-C... een vliegtuig is in beweging!

          F5.6, f6.3 lijkt me veel beter als diafragma, dan heb je een snellere sluitertijd! en op die afstand met dergelijke diafragma is alles scherp!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Weer een "mislukte" foto

            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
            ...en alles moest snel gebeuren.
            Voila, dat is de reden.

            De instellingen zoals d_oracle hierboven aangeeft, lijken me ook een stuk beter.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Weer een "mislukte" foto

              Te veel lucht tussen de camera en het onderwerp zorgt voor minder scherpe foto's en verminderde contrasten, zeker als er redelijk wat vocht in de lucht zit.
              Dat ligt dus niet aan de camera of de lens, vergelijk het met foto's die gemaakt zijn in de mist, die zijn ook minder scherp, de contrasten zijn dan ook veel minder.

              Tijdens de bewerking kan je zo'n foto gewoonlijk nog wel wat verbeteren door eerst de ruis weg te werken (met een goed ruisonderdrukkingsprogramma).
              Daarna mag je pas de contrasten en de scherpte aanpassen, als je dat doet zonder de ruis te verwijderen, dan krijg je héél veel ruis in de foto.

              Probeer in een fotobewerkings programma al eens "auto contrast", dat zal een hele verbetering zijn (maar als je niet eerst de ruis wegwerkt dan wordt die versterkt, ik gebruik daarvoor Topaz Denoise).

              Bij deze foto vind ik dat de sluitertijd zelfs nog te kort is, want er zit zo goed als geen beweging in de propellers.
              Met een langere sluitertijd en dezelfde iso zou het diafragma zelfs nog verder dicht moeten om een juist belichte foto te krijgen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Weer een "mislukte" foto

                En had je wel het goede scherpstelpunt gekozen ?
                Als alles zo snel moest gaan en hij nog op automatische/vorige instellingen stond, kan 't zijn dat hij heeft scherpgesteld op het middelste scherpstelpunt, en dat is dan op oneindig ver in de lucht, en niet op het vliegtuig zelf omdat dat net een beetje off-center is..
                Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                Comment


                • #9
                  Re: Weer een "mislukte" foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Te veel lucht tussen de camera en het onderwerp zorgt voor minder scherpe foto's en verminderde contrasten, zeker als er redelijk wat vocht in de lucht zit.
                  Dat ligt dus niet aan de camera of de lens, vergelijk het met foto's die gemaakt zijn in de mist, die zijn ook minder scherp, de contrasten zijn dan ook veel minder.
                  Ook mijn eerste gedacht. Typisch beeld met troebele, vochtige lucht.
                  Gr Jelle
                  Flickr

                  Comment

                  Working...
                  X