Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

photoshop????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • photoshop????

    Ik ben pas bezig met fotografie meer en meer merk ik dat een passie aan het worden is .
    Mijn volgende aankoop wordt een programma om foto's te bewerken . Welke raden jullie mij aan.
    Gebruiksvriendelijkheid vind ik belangrijk .

    Dank je wel.

  • #2
    Re: photoshop????

    Hangt er een beetje van af wat je juist wil doen. Is het om RAW-bestanden om te zetten en "donkere kamer werk" te doen: Lightroom.
    Wil je echt gaan fotoshoppen, dan Photoshop elements of als je geld genoeg hebt Photoshop CS. Je kan als -gratis- alternatief voor Photoshop altijd 'The Gimp" proberen.
    Hier op het forum is meer dan genoeg te vinden over deze 4 mogelijkheden. Zoek maar eens.

    Comment


    • #3
      Re: photoshop????

      Ik gebruik Gimp en ben er heel content van, 'soms' blokkeerd het spel eens, of wordt het even trager, maar 't is miniem, en dan start ik eventjes alles
      her op. (Nu nog in lagen leren werken want daar snap ik geen bal van...)
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: photoshop????

        Photoshop hier.
        veel tuts online.
        eerst wel wat lastig maar dat zal met de meeste progjes zo zijn.
        Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

        Comment


        • #5
          Re: photoshop????

          Lightroom heeft een minder steile leercurve dan photoshop is voor de meeste pre-processing voldoende.
          Als je vooral kijkt naar het verbeteren van je foto's kom je daar al een heel eind mee.
          Ik zou eerder opteren voor Lightroom + Gimp (gratis, voor het occasionele photoshoppen) dan voor enkel Photoshop elements.
          Nikon shooter - Samyang fan

          Comment


          • #6
            Re: photoshop????

            Er is een verschil in bewerken hé, zonder twijfel is Photoshop gewoon het beste wat je kan vinden ! Alleen is er een vrij steile leercurve en als tweede punt, photoshop is niet bepaald goedkoop. Via het CVB kan je als lid wel aankopen aan een bijzonder interessante prijs, enkel te regelen via de fotoclub.

            Maar in afwachting zou ik je is een programma willen voorstellen dat een beetje van het normale afwijkt, het is gemaakt door Nik software en die weten wel hoe ze het moeten doen.
            Het is zeer intuïtief en tegelijker tijd ook behoorlijk goedkoop, het bestaat ook voor mobile apparaten zoals de iPhone en de iPad. Breng is en bezoek aan de site, en probeer het is.
            Bij mij staat het op de Mac en op de iPad.

            http://www.snapseed.com/home/desktop/features/

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: photoshop????

              Lees misschien dit eens: http://www.photonmagazine.eu/lightro...moeilijke-keus
              Voor mij is de beste combinatie Lightroom + Photoshop. Maar da's ook de duurste. Een (veel) goedkoper alternatief is Lightroom + Photoshop Elements. Indien ik ooit verplicht zou worden om ofwel Lightroom ofwel Photoshop op te geven, dan die laatste. Die kan ik immers vervangen door Elements.
              Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
              Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
              GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

              Comment


              • #8
                Re: photoshop????

                Ik ben gestart met Photoshop Elements 9 omdat de leercurve daar minder groot was dan bij Photoshop. Ondertussen elk jaar trouw een upgrade gedaan, maar dit jaar de overstap gewaagt naar Lightroom ook omdat ik begonnen ben om alles in RAW te fotograferen. En heb me die overstap nog niet beklaagt. Ook voor Lightroom vind je veel tutorials online. Waar ik veel heb uitgehaald is het youtube-kanaal van Serge Ramelli (website: http://photoserge.com/). En het boek van MoreThanWords (dat ik bij deze eindelijk in het Nederlands heb gevonden...)
                KM D5D + Sony a300 + Sony a58 + KM 18-200 + Tamron 17-50 + Tamron 70-200 + Sigma 120-400 + SAL50

                Comment


                • #9
                  Re: photoshop????

                  Met Photshop elements 8 kan je geen RAW bestanden openen.

                  Voorlopig (tot ik PS CS 5 of 6 kan betalen) bewerk ik de foto in Lightroom en exporteer hem ongecomprimeerd 60 x 40 cm in TIFF. Die open ik dan in PS elements en dan maak ik de uitsnede die ik wil hebben. Zou de kwaliteit beter zijn als ik die in RAW kon openen, uitsnijden en dan in JPEG of TIFF zetten?

                  En bijgevolg, kan Gimp RAW's openen?

                  Djienbe

                  Comment


                  • #10
                    Re: photoshop????

                    Hoewel ik altijd Photoshop zal gebruiken voor "the final touch" (ik ken dat programma immers het beste), zou ik die uitsnede "non-destructief" in Lightroom maken. PS(E) is dan voor verkleinen, kader, signature, en eventueel nog wat zaakjes vooraf.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: photoshop????

                      Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                      bewerk ik de foto in Lightroom en exporteer hem ongecomprimeerd 60 x 40 cm in TIFF. Die open ik dan in PS elements en dan maak ik de uitsnede die ik wil hebben.
                      Waarom niet het uitsnij gereedschap van LR gebruiken om de juiste te verkrijgen en dan exporteren naar het juiste bestand om af te drukken?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: photoshop????

                        Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                        Met Photshop elements 8 kan je geen RAW bestanden openen.

                        Voorlopig (tot ik PS CS 5 of 6 kan betalen) bewerk ik de foto in Lightroom en exporteer hem ongecomprimeerd 60 x 40 cm in TIFF. Die open ik dan in PS elements en dan maak ik de uitsnede die ik wil hebben. Zou de kwaliteit beter zijn als ik die in RAW kon openen, uitsnijden en dan in JPEG of TIFF zetten?

                        En bijgevolg, kan Gimp RAW's openen?

                        Djienbe
                        dacht dat je wel RAW kon openen in PSE8, je moet wel de camera raw plug-in installeren, zie website adobe voor meer info, is trouwens gratis.
                        je kunt in in LR ook de juiste uitsnede maken heb je PS niet voor nodig, werkt trouwens handiger in LR.

                        combinatie LR en PSE is in principe voldoende, enkel als je intensief grafische bewerkingen wil gaan uitvoeren is PS een aanrader.
                        Last edited by puerte; 13 december 2012, 17:41.

                        Comment


                        • #13
                          Re: photoshop????

                          Dank u wel allemaal
                          Het zal nog een beetje wikken en wegen zijn maar jullie informatie heeft me al een stuk op weg geholpen.
                          Zal laten weten wat het gaat worden

                          Comment


                          • #14
                            Re: photoshop????

                            Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                            Met Photshop elements 8 kan je geen RAW bestanden openen.
                            Waarschijnlijk heb ik dan al die RAW-bestanden met PSE8 geopend in mijn dromen.

                            Nee hoor, het is perfect mogelijk deze via PSE8 te openen met de ingebouwde raw-convertor.
                            Wat wel zou kunnen is dat je fototoestel te recent is zodat deze niet meer ondersteund wordt in deze versie. Maar dat kan je nog altijd opvangen door je RAWs eerst even om te zetten naar DNG (het RAW-formaat van Adobe). Adobe stelt hier een gratis omvormer voor ter beschikking. Dit geeft geen kwaliteitsverlies.

                            Je kan natuurlijk upgraden naar PSE11 met zijn versie 7.3 van de raw-omvormer.

                            Groeten,
                            Geert

                            Comment


                            • #15
                              Re: photoshop????

                              Ok, ook bedankt allemaal. Zal dadelijk eens gaan kijken of ik die RAW plug in te pakken krijg op de Adobe website.

                              Anderzijds, toch nog een vraagje naar de volledige bewerking in LR3. Is er een verschil in kwaliteit tussen:
                              1) Uitsnijden en bewerken in LR en dan in 40x60 exporteren in TIFF;
                              met
                              2) Uitsnijden, bewerken en uitsnede ongedaan maken in LR en dan in 40x60 exporteren in TIFF. Van die TIFF dan in PSE8 de gewenste uitsnede maken.

                              Ik bedoel dat als ik alles in LR doe dan blaas ik de gewenste uitsnede op in 40x60. Maar als ik de totale foto opblaas en pas nadien m'n uitsnede maak in PSE8 dan blaas ik tenminste geen uitsnede op. Maakt dat een verschil in de scherpte van m'n uiteindelijke uitsnede of blijft dat hetzelfde?

                              Djienbe

                              Comment

                              Working...
                              X