Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervangen Canon 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervangen Canon 350D

    Hello,

    Ik ben reeds enkele jaren in het bezit van een Canon 350D toestel met 2 kit lenzen, en die is nu aan vervanging toe
    Van een goeie vriend heb ik even een Nikon D90 geleend met een goeie lens, en wat een verschil...

    Daarom ben ik niet meer zeker om terug een Canon te kopen, en ik twijfel tussen volgende toestellen:
    - Canon 650D
    - Canon 60D: lijkt me +/- dezelfde specificaties te hebben als de 650D
    - Nikon D90: verouderd ?
    - Nikon D5200
    - Nikon D7000
    1 probleem is dat ik niet echt de logica snap in de nummering van Nikon, waardoor ik niet echt weet of een D5200 beter is dan een D7000.

    Heeft er iemand tips wat ik zou moeten kiezen ? Sowieso koop ik een body met een goeie lens (18-200), budget is rond de 1600€ voor alles.

    Mvg,
    Andy

  • #2
    Re: Vervangen Canon 350D

    Ik heb ook enkele jaren de Canon 350D gehad, nu overgestapt naar de Canon 600D een zee van verschil zeker het overwegen waard.

    Comment


    • #3
      Re: Vervangen Canon 350D

      Je weet toch dat je met een ander merk camera, ook de lenzen niet meer kunt gebruiken, hoop ik?
      "Wat een verschil" zeg je...
      Wat is dan zo verschillend, behalve het generatieverschil?
      Zal het verschil ook niet voor een deel aan de "goeie lens" liggen.
      Volgens mij zijn beide cameramerken niet beter of slechter.
      Je moet natuurlijk evenwaardige toestellen vergelijken.
      Als je een topmodel of een semi-pro van het ene merk vergelijkt met een instapper van een ander, dan zal je natuurlijk verschillen zien. Zowel qua foto- als qua bouwkwaliteit.

      Misschien enkele bedenkingen die je aan het denken kunnen zetten...

      Ik had vroeger ook de 350D... de foto's zijn nog steeds goed vergelijkbaar met die van mijn huidig toestel hoor.
      Natuurlijk is er intussen heel wat gebeurd op gebied van verwerkingssnelheid, burst, mogelijkheden en gebruiksgemak.

      PS: meestal kan je een 18-200 lens niet echt een "goeie" lens noemen. Ik heb altijd geleerd dat 5x de limiet mag genoemd worden als het gaat om zoomfactor. Uitzonderingen zullen ook hier wel de regel bevestigen hoor
      Last edited by dréten; 12 december 2012, 18:29.

      Comment


      • #4
        Re: Vervangen Canon 350D

        Een 60D zal wel meer instellingsmogelijkheden hebben dan een xxxD.
        Een 350D was een van de vroege body's. Vanaf de 450D had je reeds een hogere resolutie, beter scherm, live view en een reinigingsprocédé.
        Aangezien je een 350D met twee kitlenzen hebt is overstappen inderdaad misschien het overwegen waard, maar denk eraan dat de andere merken andere benamingen, bedieningsknoppen en een andere bodyconstructie hebben, maar soms is de bediening ook verschillend binnen hetzelfde merk.
        Een ander punt is: hoe beter de body, hoe betere objectieven hij vraagt. Op mijn 7D zou ik teleurgesteld zijn met een 18-55.
        Dat geldt zonder twijfel ook voor Nikon, Pentax, Sony en ...
        Een goede fotozaak geeft je waarschijnlijk de kans om een toestel te bekijken en vast te nemen.
        Heb bvb. na mijn 400D op het punt gestaan om een 5D I te kopen, maar de vorm 'paste' mij niet, alsook de ontspanknop. Je ziet maar: heel persoonlijk, maar je moet ermee voortdoen hé.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Vervangen Canon 350D

          Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
          Een 350D was een van de vroege body's. Vanaf de 450D had je reeds een hogere resolutie, beter scherm, live view en een reinigingsprocédé.
          Zonder afbraak aan de rest van je post:
          de 400D heeft ook het reinigingsprocédé. had ook 2MP meer als de 250 en ook al een beter scherm (net als de 450D 230.000).
          Al draagt dit weinig bij in de keuze van de TS.

          Verder, als je enkel Kitlenzen hebt, kan je natuurlijk "gemakkelijker" overstappen...
          Mocht je reeds een arsenaal aan canon materiaal hebben, dan is het al wat lastiger...

          't is natuurlijk een enorm verschil in bediening,
          naar wat ik ervaar is canon veel intuïtiever...
          in onze les viel het op, hoe complexer een nikon kan zijn...

          echter zal de kwaliteit wel evenredig zijn...

          'kzou vooral oplijsten wat je wilt bereiken,
          (sport/landschap/..) en op die punten een body met lenzen zoeken...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #6
            Re: Vervangen Canon 350D

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Je weet toch dat je met een ander merk camera, ook de lenzen niet meer kunt gebruiken, hoop ik?

            PS: meestal kan je een 18-200 lens niet echt een "goeie" lens noemen. Ik heb altijd geleerd dat 5x de limiet mag genoemd worden als het gaat om zoomfactor. Uitzonderingen zullen ook hier wel de regel bevestigen hoor
            en geheel mee eens.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Vervangen Canon 350D

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              'kzou vooral oplijsten wat je wilt bereiken,
              (sport/landschap/..) en op die punten een body met lenzen zoeken...
              laatst toen ik in "Mediamarkt" wat liep te neuzen hoorde ik een "verkoper" ook zo'n uitspraak doen tegen een wat bejaarde man die dacht van vakkundig advies in te winnen bij de aankoop van zijn eerste DSLR...
              "De 7D is voor sport, de 60D voor stilleven en landschap..."
              Toen de verkoper verdwenen was fronste de man zijn wenkbrauwen, keek in mijn richting en mompelde: "je zou echt niet weten wat je moet kopen...".
              Ik heb hem toen een kwartiertje "neutrale" info gegeven.
              Daarna bedankte de man me met de woorden: "ik heb aan jou meer geleerd dan aan al die verkopers samen, welbedankt!"

              Om maar te zeggen: een camera voor sport of voor stilleven enzovoort, die bestaat volgens mij niet.

              Comment


              • #8
                Re: Vervangen Canon 350D

                Hey,

                Bedankt voor de reacties allemaal. Ik weet dat er een verschil is tussen een instap en een 'semi-pro' camera, maar ik zie dit niet echt terug in de specificaties. Dat is een groot deel van mijn probleem: ik zie niet direct veel verschil tussen een 650D en een 60D, of een D5200 en D7000 (ook niet echt in prijzen, zo'n 200€). En omdat ik het prijsverschil niet echt groot vind zou ik toch overwegen om een stapje hoger te gaan ALS het de moeite waard is.
                Mijn huidige lenzen zijn niet zo goed (18-55 kit lens van Canon en 70-300 van Sigma), daarom maakt het niet veel verschil of ik terug voor Canon ga of voor Nikon. Zoeken op internet helpt ook niet echt, alhoewel Nikon meestal wel als de betere camera uit vergelijkende tests komt.

                PS: ik zou de camera gebruiken voor sport en landschappen

                Andy

                Comment


                • #9
                  Re: Vervangen Canon 350D

                  Ik heb sinds 2005 een 350D gehad. Een paar jaar geleden heb ik eens een 40D mogen gebruiken van een vriend, en dat was al een wereld van verschil.
                  Sindsdien heb ik ook een aantal keer een 5DmkII gehuurd, wat echt fantastisch is. Omdat deze te duur was om aan te kopen heb ik begin dit jaar beslist een 5D classic 2ehands te kopen. Deze heeft een fantastische kwaliteit en viel van kostprijs héél goed mee. Tegenwoordig heb je 5D's voor 600 EUR, dus dat valt misschien ook wel te overwegen...
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervangen Canon 350D

                    Ik had vroeger ook de 350D. Daarna ben ik overgeschakeld op de 50D, en
                    dat is mijn inziens nog altijd een enorme vooruitgang en een prima toestel.
                    Voor zo'n 500 euro op de kop te tikken. En tsja, het laatste nieuwste model.
                    Ik ben zelf ook niet meer het laatste nieuwe model. Maar ik heb wel plezier
                    van mijn speeltjes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervangen Canon 350D

                      Ik ben zelf een Nikon fan, maar ben ook de eerste om te zeggen dat Canon kwalitatief hetzelfde kan bieden ...
                      Beide merken hebben goeie body's in de elke prijsklasse en beide merken bieden goed glas aan.

                      De nummering bij Nikon is niet zo moeilijk, maar je moet de D90 erbuiten laten. Die volgt nog de oude nummering.
                      4 cijfers = consumer (hobby)
                      3 cijfers = (semi)-Pro (Full frame, behave D300)
                      1 cijfer = Pro (Full frame)
                      Maar duidelijk is het inderdaad niet

                      De D7000 wordt als iets hoger aanzien dan de D5200, maar die laatste is wel nieuwer.

                      Zoals altijd. Vergelijk even wat het best in de hand ligt, en of je de menu structuur van Nikon of Canon prefereert.
                      Zet dan een budget vast, en kijk dan verder.
                      Nikon shooter - Samyang fan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervangen Canon 350D

                        Ik zou zowiezo 2dehands ook overwegen:

                        - 5d mark II + 50 mm 1.8 1300€
                        - 7D + 50 mm 1.8 850€
                        - 550d + 50mm 1.8 500€

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervangen Canon 350D

                          Ik heb ook even 2de hands overwogen, maar hoe weet je dat je geen kat in een zak koopt ? Ik heb echt geen goesting om 1000€ uit te geven aan een toestel dat misschien na 3 maanden niet meer werkt.
                          Intussen heb ik al wat rond gekeken en ik ga ofwel voor de Canon 650d of voor een Nikon D5200. Ik zal gewoon beide proberen en een goede lens zoeken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervangen Canon 350D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Andy Caignie Bekijk bericht
                            Ik heb ook even 2de hands overwogen, maar hoe weet je dat je geen kat in een zak koopt ? Ik heb echt geen goesting om 1000€ uit te geven aan een toestel dat misschien na 3 maanden niet meer werkt.
                            Intussen heb ik al wat rond gekeken en ik ga ofwel voor de Canon 650d of voor een Nikon D5200. Ik zal gewoon beide proberen en een goede lens zoeken.
                            Als je hier opt forum koopt heb je wel wat minder risico.

                            vooral proberen. buiten de feel en ergonomie zit er niet veel verschil tussen een nikon en een canon.
                            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervangen Canon 350D

                              Het grootste verschil tussen de xxxD (jouw 350D, maar ook zijn verre nakomeling de 650D) en de xxD (50D, 60D) is de grotere body en de betere ergonomie (draaischijf achteraan). Ik ben destijds (zoals doudeke) van de 350D naar de 50D gegaan, en vrij snel (maar dat was een verjaardagscadeau om nooit te vergeten) naar de 7D. Van de 350D naar de 50D was een grote stap, maar van de 50D naar de 7D evenzeer.
                              De xxxD is nog steeds een leuk toestel, maar de xxD (momenteel de 60D) of de 7D zijn beter.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X