Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Megapixels en Camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Megapixels en Camera

    Hoi,

    Ik heb nu een fujifilm finepix A 204, deze bevat 2 megapixel en maakt hele aardige foto`s. Nu heb ik bij veel winkels gevraagd over megapixels. Ik kreeg verschillende antwoorden.In hoeverre verschilt de beeldkwaliteit tussen 2 en 3.2? Verschilt het uberhaupt? Ik wil wel een stap omhoog maken namelijk.
    Weet u welke camera beter is, de A 204 of de olympus?

    Ik heb nog een fujifilm XD kaartje van 128 mb en ik wil die dan graag in de olympus stoppen, is dat mogelijk, of moet het een olympus kaartje zijn?

    kan iemand me zeggen waar ik foto`s kan vinden die met deze camera gemaakt zijn?

    Bedankt!

    Mvg Hans

  • #2
    Welkom Zuyderduyn, de XD kaartjes van verschillende merken zijn onderling uitwisselbaar, geen probleem.
    Welke olympus bedoel je ?
    Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

    Comment


    • #3
      Hallo,

      De olympus C 350 zoom!

      Comment


      • #4
        Je kan eens naar http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/ surfen. Daar kan je alle soorten testen vinden over digitale camera's.

        Comment


        • #5
          Je kan hier ook eens kijken:
          http://www.pbase.com/cameras/olympus/d560z

          Groetjes

          Jean
          35 mm is wat we zien, 50 mm wat we willen zien.

          Comment


          • #6
            Nog geen uitgebreide review van de C350 gevonden, maar een echte stap omhoog zou ik het toch niet noemen.
            Als je in de prosumer range wil blijven zou ik toch gaan voor een 4 a 5 megapixel met meer handmatige instellingen, bv. de C750, werkt ook met XD, 10X zoom, compakt en met gewone batterijen en een flitsschoen.
            Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Bedankt voor alle hulp.

              Ik heb iemand gevonden en die heeft me wat foto`s toegezonden en dan zie ik toch een stuk betere kwaliteit dan die 2 Mp van mij. Ik heb deze camera net 9 maanden en vind het zonden een heleboel geld weg te gooien, weet iemand waar ik de oude kan verkopen?

              Ik wil de camera veelal gebruiken voor treinen fotograferen, moet ik dan nog ergens opletten bij specificaties van camera`s?

              P.S. Ik vind dit forum echt toppie, vanmiddag gestuurt nu al zoveel antwoorden, bedankt!

              Bedankt!

              Mvg hans

              Comment


              • #8
                De kwaliteit van een beeld op zichzelf wordt door veel meer andere dingen bepaald dan door het aantal megapixels van de camera. Het aantal megapixels dat je nodig hebt is wel heel sterk afhankelijk van datgene wat je met de camera wil doen. Als je je beperkt tot degelijke afdrukken van je beelden op formaat 10x15 cm dan volstaat reeds een 2 megapixelcamera (1200x1600 pixels (verhouding 3:4)te reduceren naar bvb. 1000x1500 (verhouding 2:3)). Over het probleem van de verhoudingen vind je in het forum wel veel informatie. Indien je de beelden enkel op een computerscherm wil bekijken is een 2 megapixel camera zeker meer dan voldoende! De situatie verandert als je kwaliteitsafdrukken wil op een groter formaat en zeker als je uitsneden uit je foto's wil laten afdrukken.
                home page: http://cage.ugent.be/~hs
                reisblog: http://herser.wordpress.com
                foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                Comment


                • #9
                  Hallo,

                  Ik heb dit verhaal idd van meerdere mensen gehoord. Alleen wanneer ik dan op internet surf en foto`s bekijk vraag ik die fotografen met welke camera ze die foto hebben gemaakt en dan blijkt dat een 3.2 megapixel te zijn. De foto`s die ik dan zie zijn toch stukken scherper en mooier vind ik dan de foto`s die ik maak. Ook zonder dat ze bewerkt zijn. Dusja, ik wil meer scherpte, wat zal ik doen?

                  Over het bewerken van foto`s. Ik hoor van veel mensen dat ze de foto`s met bewerkingsprogramma`s scherpen en kleiner maken. Is er ergens een virusvrij downloadbewerkingsprogramma op internet te vinden. Adobe photoshop misschien? Alleen hebben we dat weleens gehad,en alles staat daar in het engels, ik zoek een nederlands programma zodat ik kan zien hoe ik de foto`s moet scherpen. Kan u me uitleggen hoe dat moet?

                  Misschien ben ik wat lastig met al m`n vragen, maar ik hoop dat jullie me blijven helpen.

                  Bedankt!

                  Mvg Hans

                  Comment


                  • #10
                    Kijk even rond op het software en/of fotobewerkingsforum: daar vind je massa's tips wat je met je foto's kunt doen.

                    Photoshop is idd. een goede. Bij een aantal cams krijg je er Photoshop Elements bij: dat is de goedkope versie van het pakket, maar voor de modale gebruiker meer dan voldoende. Wil je meer, dan kun je kijken naar Photoshop CS (maar schrik niet van de prijs ).

                    Je kunt voor een cam misschien eens rondkijken naar de beter 3MP camera's. Daar zijn er een heleboel van... Naast Olymps heb je vb. ook Fuji die een aantal camera's heeft die XD-kaartjes slikken...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Herman
                      De kwaliteit van een beeld op zichzelf wordt door veel meer andere dingen bepaald dan door het aantal megapixels van de camera. Het aantal megapixels dat je nodig hebt is wel heel sterk afhankelijk van datgene wat je met de camera wil doen. Als je je beperkt tot degelijke afdrukken van je beelden op formaat 10x15 cm dan volstaat reeds een 2 megapixelcamera (1200x1600 pixels (verhouding 3:4)te reduceren naar bvb. 1000x1500 (verhouding 2:3)). Over het probleem van de verhoudingen vind je in het forum wel veel informatie. Indien je de beelden enkel op een computerscherm wil bekijken is een 2 megapixel camera zeker meer dan voldoende! De situatie verandert als je kwaliteitsafdrukken wil op een groter formaat en zeker als je uitsneden uit je foto's wil laten afdrukken.
                      Als je enkel foto's gaat maken voor op je computer en afdruk 9 x 13 of 10 x 15 zijn die 2 Mpix meer dan genoeg hoor. Het is inderdaad wat anders als je gaat vergroten en delen gaat gebruiken om collages te maken want dan kan je best wat meer gebruiken.

                      Groetjes
                      Mac Patrick
                      Groetjes Mac Patrick
                      Sometimes you can't make it on your own
                      Make Poverty History www.one.org
                      They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

                      Canon dinges
                      BDxxxBE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by zuyderduyn
                        Hallo,

                        Ik heb dit verhaal idd van meerdere mensen gehoord. Alleen wanneer ik dan op internet surf en foto`s bekijk vraag ik die fotografen met welke camera ze die foto hebben gemaakt en dan blijkt dat een 3.2 megapixel te zijn. De foto`s die ik dan zie zijn toch stukken scherper en mooier vind ik dan de foto`s die ik maak. Ook zonder dat ze bewerkt zijn. Dusja, ik wil meer scherpte, wat zal ik doen?
                        ...
                        Mvg Hans
                        De scherpte heeft niet echt te maken met het aantal MP, maar meer met de kwaliteit van de lens.
                        Onscherpte kan ook veroorzaakt worden omdat je hand beweegt tijdens het nemen van de foto (hoe korter de belichting hoe beter).

                        Dus de beeldkwaliteit in het algemeen gaat niet afhangen van het aantal MP maar van de lens.

                        Natuurlijk Kan je met meer MP's grotere uitsnedes maken of grotere foto's laten afdrukken.
                        Groetjes,
                        Arvid


                        Reis- en fotowebsite

                        Comment


                        • #13
                          Zuyderduyn,
                          In je laatste antwoord heb je het over "als ik op het internet surf en foto's bekijk", dus laten we het bij afbeeldingen houden voor het net of voor het scherm. Een degelijke 2 megapixel camera is voor dit alles meer dan goed genoeg! Een foto die niet scherp is, bvb. door bewegen tijdens de opname, door een minder goede lens, door slecht focussen, door een te trage sluitertijd of door nog iets anders, kan je moeilijk heel scherp maken.
                          Natuurlijk is Photoshop een (uitstekende en zeer dure) mastodont voor fotobewerking, maar als het alleen over publicatie op het internet of over bekijken op een computerscherm gaat heb je dat helemaal niet nodig! Een heel goed en bovendien gratis programma is irfanview dat op dit forum reeds vaak een positieve beoordeling kreeg. Ik vermoed dat er zelfs een Nederlandse taalmodule voor beschikbaar is. Verkleinen van de afbeeldingen, verscherpen en nog heel veel andere aanpassingen zijn mogelijk.
                          home page: http://cage.ugent.be/~hs
                          reisblog: http://herser.wordpress.com
                          foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                          Comment


                          • #14
                            Hallo,

                            Met alle toeval was ik al in het bezit van Irfanview. Ik heb me er eens wat beter in verdiept. Nu heb ik dus gezien, dat het inderdaad heel makkelijk is de foto`s te scherpen en ik ben gelijk weer gaan geloven in m`n eigen camera van 2 Mp, de foto`s veranderen echt zo vind ik door de verscherping, of zie alleen ik dit zo?

                            Alleen wanneer ik nu de foto`s verscherp en de resolutie halveer naar 800X600 blijft de grootte van de foto hetzelfde of wordt het zelfs nog meer. Is het mogelijk de foto`s mooier te maken en veel ruimte te besparen?

                            Bedankt!

                            Mvg Hans

                            Comment


                            • #15
                              Als je de grootte van de foto vermindert naar 800x600 en het jpeg-bestand wordt dan omvangrijker dan het was bij de oorspronkelijke foto dan kan dat volgens mij daaraan liggen dat je de camera hebt ingesteld op een hoge compressie, wellicht om meer beelden te kunnen opslaan op het kaartje of stick. Het beeld wordt dan geopend, verkleind in afmetingen en wellicht in irfanview opgeslagen met een lage compressie (= hogere kwaliteit). En dat is de omgekeerde wereld!
                              Dus: beelden op je camera opslaan met het minst kwaliteitsverlies (de naam van de instelling is camera-afhankelijk maar meestal iets in de aard van fine of superfine voor jpeg), verkleinen en verscherpen en als het enkel voor bekijken op het scherm is dan in irfanview opslaan met een hogere compressie.
                              home page: http://cage.ugent.be/~hs
                              reisblog: http://herser.wordpress.com
                              foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

                              Comment

                              Working...
                              X