Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen met foto's op lange reizen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat te doen met foto's op lange reizen?

    Hallo allemaal,

    14 Februari vertrek ik voor 3 maanden naar India. Bedenkend dat ik in 1 week zo 2/3000 foto's schiet is er dus geen denken aan dat ik alles bij thuiskomst uit zou moeten zoeken. Mijn vraag, wat doen jullie met foto's op lange reizen? Het beste lijkt mij om een ultrabook aan te schaffen omdat deze vrij licht en klein zijn. In eerste instantie was ik van plan een nieuwe lens te kopen maar dit lijkt mij toch wel iets belangrijker. Voor beide is helaas geen geld.
    ---

    Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

  • #2
    Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

    Dat lijkt me inderdaad geen slecht idee. Er zijn nog opties. Een tablet en/of een hdd photo backup device.
    De tablet heeft het nadeel van minder storage en de hdd het nadeel dat je het sorteren voor later bewaard.
    Met een ultrabook kan je beide. Backup en kuisen/editen/sorteren.

    Zorg zeker ook voor minimaal 2 mem cards.

    Ps: probeer mss de vinger iets te temperen en goed na te denken en te framen voor elk shot.
    Dat gaat je achteraf veel tijd uitsparen.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

      gewoon naar je PC thuis sturen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Gewoon een image tank aanschaffen of je hebt ze in verschillende groottes


        Of gewoon naar de cloud sturen dropbox, google drive, bij msn skydrive.

        Vriendelijk groet ,
        Jessey

        Comment


        • #5
          Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

          Ik gebruik hiervoor mijn Netbook en tablet. Elke avond worden de foto's naar beiden over gezet. Transfer naar internet heb ik ook nog gedaan maar is niet zo handig? Je moet een goede internetverbinding hebben en genoeg opslag. Elke dag een paar GB uploaden is niet evident.
          Als je toegang hebt tot eigen opslag (computer/NAS thuis) en internet blijft actief kan je via dyndns of iets dergelijks foto's uploaden (alweer afhankelijk van de snelheid). Probeer wel wat minder foto's te maken tenzij je tussen de 200000 en 300000 wil doorworstelen na je terugkeer
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Ps: probeer mss de vinger iets te temperen en goed na te denken en te framen voor elk shot.
            Dat gaat je achteraf veel tijd uitsparen.
            Dat lijkt me een zeer goede raad. Ik ben verleden jaar van 5 weken IJsland terug gekomen met 1500 foto's en ik heb er bijna een jaar over gezet om ze terug te brengen tot momenteel 58.
            Hoe ging dat vroeger in zijn werk met de filmrolletjes vraag ik me dan af.
            Misschien moeten we eens het experiment proberen van één van de bekendste fotografen van Nat Geo (ben zijn naam even kwijt), hij ging een hele maand trekken in een of ander Nationaal Park in de VS en had welgeteld één filmrol mee, het was de bedoeling om elke dag 1 (één) foto te nemen. Er zaten pareltjes tussen.....

            Comment


            • #7
              Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

              Ik gebruik ook een netbook, zo'n Asus 10 inch. Dat dingetje heeft wel het nadeel niet erg snel te zijn owv oude processor en upgrade naar 2Gb zou zinloos zijn (liet ik met vertellen in computerwinkel). Maar het enorme voordeel dat je voor iets van een 250 euro gesteld bent. Verder is het klein en past nog makkelijk bij de handbagage, draait uiteraard een office aan redelijk normale snelheden. Met Fastsone erop kan je the catch of the day makkelijk bekijken. 't Was in Afrika waar er van internet geen sprake is een interessante oplossing.

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                Ik gebruik ook een netbook, zo'n Asus 10 inch. Dat dingetje heeft wel het nadeel niet erg snel te zijn owv oude processor en upgrade naar 2Gb zou zinloos zijn (liet ik met vertellen in computerwinkel). Maar het enorme voordeel dat je voor iets van een 250 euro gesteld bent. Verder is het klein en past nog makkelijk bij de handbagage, draait uiteraard een office aan redelijk normale snelheden. Met Fastsone erop kan je the catch of the day makkelijk bekijken. 't Was in Afrika waar er van internet geen sprake is een interessante oplossing.

                Djienbe
                Ik heb er een extra kaartje (gratis van een BD-lid) ingestoken, en het helpt inderdaad niets.
                Wel een stevig ding, kan alles wat een PC kan, grote schijf, daar moet een tablet nog achter komen.

                Imagetanks bieden veel te weinig functionaliteit, en daarbinnen zit ook maar een gewone harddisk.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Probeer wel wat minder foto's te maken tenzij je tussen de 200000 en 300000 wil doorworstelen na je terugkeer
                  Inderdaad.
                  Ik kán het gewoon niet, zoveel foto's nakijken achteraf.

                  Bovendien heb ik er zelfs geen tijd voor.
                  Ze gewoon al bekijken en er een selectie uit maken, dat lukt niet als ik 300 000 foto's zou hebben.

                  Op het moment zelf van een grote reis kijk ik dagelijks mijn foto's na en delete ik meteen deze die ik niet wil houden, meestal zijn het de gewone snapshots.
                  Na een 3 weken America, had ik toch een 3 à 400 foto's. Wat voor mij genoeg was om een album mee te maken. Zelfs daarin moet je gaan selecteren.
                  En dan nog te zwijgen van alle foto's manueel in RAW om te zetten, kleuren en contrasten naar je zin zetten, horizonten rechttrekken, en noem maar op?

                  Terwijl als ik in mijn eigen buurt een gebouw ga fotograferen, er makkelijk 70 foto's van hetzelfde kan doorjagen en er uiteindelijk toch maar 1 van overhoud (waarna ik de 69 mindere foto's terug delete), probeer ik dat soort toestanden op reis toch te vermijden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                    Ik heb bij m'n Asus PCtje ook nog zo'n dun in rubber verpakt hard schijfje. Neemt ook al geen plaats in en een halve terrabyte plaats.



                    Djienbe

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                      Met alle respect, maar een gemiddelde van 2000 à 3000 beelden voor een trip van 3 maand lijkt mij toch wat overkill.
                      De eerste weken kan dat nog wel, maar gaandeweg zal het weekgemiddelde toch drastisch dalen.
                      Bovendien heb je sowieso overgangs- of reisdagen, waar je je toestel amper zal gebruiken.
                      Denk trouwens ook dat je gewoon iedere avond serieus in je opgenomen beelden moet kuisen vanop de camera-LCD.
                      Dan raak je misschien aan een weekgemiddelde van nog zo'n 500 beelden; wat een totaal geeft van zo'n 6000 beelden in 3 maand, zeer zeker voldoende om een goede reisimpressie te hebben. Trouwens is de kwantiteit niet belangrijk, maar de kwaliteit.
                      En een netbook met een extern gekoppelde HD kan hier voor een goedkope opslagoplossing zorgen.
                      Bovendien is reizen meer dan alleen maar fotograferen aan de lopende band, je moet ook eens genieten zonder de camera.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                        Inderdaad.
                        Ik kán het gewoon niet, zoveel foto's nakijken achteraf.
                        Blij dat ik geen uitzondering blijk te zijn.
                        Maar ik ben nog erger, ter plekke op reis bekijk ik zelfs de foto's niet. Niet op de display, niet op de laptop (die ik welgeteld 1 keer mee had). Ik ga er van uit van het principe dat, als ik duw, het meteen goed moet zijn.
                        Alleen bij hoogst contrastrijke en extreme onderwerpen zou ik eens naar het histogram durven kijken maar dat is dan wel echt een uitzondering. Mijn analoog verleden zeker ?
                        Ik werk op urbexlocatie ook voor 95% zonder statief en veel met (erg) trage sluiter maar ik heb een soort zesde zintuig dat me zegt als de vorige foto bewogen is of niet. Indien ik een slecht gevoel heb neem ik hem opnieuw maar ik doe de vorige niet weg. En blijkbaar een erg vaste hand
                        Maar terugkomen van een reis met 10.000 foto's ?????? God beware me daarvan.

                        Ik vind het ook zo gek, als je op reis met "the real thing" te maken hebt dat je je dan 's avonds druk zou maken over de foto's van de dag ervoor. En tenslotte : in mijn klein tentje heb ik geen elektriciteit, ik moet het dus wel zuinig aan doen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                          Ik ben al 2 keer voor een half jaar naar Azië/Indonesia geweest en heb me eerst beholpen met enkel een externe laptop schijf. Uploaden van van foto's is een "no-go" in deze landen, door slechte en trage internet verbindingen. Dan ging ik telkens naar internet café's om de foto's van een kaartje over te schrijven naar de externe schijf. Het is wel aan te raden een backup te maken op een 2e harde schijf en deze in een andere rugzak te stoppen (indien je niet alleen reist). Bij de 2e reis hadden we een Asus Eeepc mee, wat het ook wel minder riskant houd met allerlij "vuiligheid" die van internet cafe's op de HDD terecht komt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                            gebruik een netbook en daaraan een externe hdd voor de backup en die gaan gescheiden in de bagage. Het voordeel van zo'n netbook is dat je 's avonds al wat kan gaan selecteren en eventueel eens wat uploaden voor het thuisfront.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat te doen met foto's op lange reizen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              gebruik een netbook en daaraan een externe hdd voor de backup en die gaan gescheiden in de bagage. Het voordeel van zo'n netbook is dat je 's avonds al wat kan gaan selecteren en eventueel eens wat uploaden voor het thuisfront.
                              Idem. Maar ik ga niet uploaden. En als het even kan laat ik de foto's nog op mijn CFkaarten staan tot ik geen lege meer voorhanden heb. Gebruik trouwens enkel 2 en 4 GB kaarten.
                              Sony RX10 Mark IV
                              nog een fijne dag verder!
                              Guido

                              Comment

                              Working...
                              X