Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoformaat 10x15

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoformaat 10x15

    Ik ben bezig met mijn zelfgemaakte Kerst (foto) kaartjes, leuke foto's getrokken van de kinderen, beetje bewerkt en nu wil ik ze (laten) printen. Enig probleem is dat bij ons het formaat 10 op 15 nooit is zoals het moet zijn, altijd wordt er wel het één of ander van de foto afgesneden, zowel met onze grote canon camera als onze compacte samsung camera.
    Hoe krijg ik de foto nu zoals ze moet zijn op een 10 x 15 formaat geprint? We printen er eerst een paar zelf af (canon mp600 printer) en voor grote hoeveelheden gebruik ik de fotoservice van Blokker waar ik dan ook vaak het probleem heb dat ze er een stuk van afsnijden wat er niet af mag.

    Waarschijnlijk hebben jullie nog meer info nodig maar ik zou niet weten wat dus vraag het maar en dan geef ik het .

  • #2
    Re: Fotoformaat 10x15

    Verklein je canvas naar ongeveer 98 procent (in lengte en hoogte) en dan zal het niet veel meer mogen schelen.
    Persoonlijk ga ik altijd bij de lokale fotoboer en die weet me correct te vertellen hoe exact aan te passen.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #3
      Re: Fotoformaat 10x15

      Oorspronkelijk geplaatst door tattyteddymel Bekijk bericht
      Hoe krijg ik de foto nu zoals ze moet zijn op een 10 x 15 formaat geprint?
      Door ze zelf te printen of ze aan een drukker te geven die print/drukt en dan alle overtollige randen 'en masse' eraf sniijdt (zoals drukkers doen). Bij massadiensten zoals blokker en kruidvat gaan ze echt wel geen rekening houden hoe jij precies het formaat uitgesneden wenst te zien he...

      Veel succes,
      F.

      Comment


      • #4
        Re: Fotoformaat 10x15

        Bij zowat elke afdrukcentrale zullen ze de foto's iets "over de rand" laten komen bij het belichten, om te voorkomen dat er per ongeluk ergens een wit randje te zien is.
        Dat is ook altijd ergens vermeld op de website, dat je rekening moet houden met een bepaalde marge, en dat je best geen tekst vlak tegen de rand van een foto zet.
        De foto's gaan door een snelle machine, en voor die prijs gaan ze er geen tijd in kunnen steken om elke foto netjes op het papier te laten passen, dat is de reden waarom ze die marge hanteren.

        De meeste printers doen dat trouwens ook als je randloos wil afdrukken, soms kan je dat aanpassen, maar dan is het ook mogelijk dat de afdruk niet 100% juist op het papier past, en dat je weer ergens een wit randje ziet.

        Hou bij het kaartje dat je wil laten afdrukken rekening met een redelijke marge, en dan lukt het wel.
        Als er een wit randje rond de foto (kaartje) moet komen, dan kan je bij de meeste afdrukcentrales ook voor die optie kiezen.
        De foto wordt dan niet bijgesneden, ze wordt gewoon wat kleiner op het papier gezet zodat er een wit randje rond komt.
        Er valt dan niets weg van de foto, ze is gewoon iets kleiner.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Fotoformaat 10x15

          Oorspronkelijk geplaatst door tattyteddymel Bekijk bericht
          Ik ben bezig met mijn zelfgemaakte Kerst (foto) kaartjes, leuke foto's getrokken van de kinderen, beetje bewerkt en nu wil ik ze (laten) printen. Enig probleem is dat bij ons het formaat 10 op 15 nooit is zoals het moet zijn, altijd wordt er wel het één of ander van de foto afgesneden, zowel met onze grote canon camera als onze compacte samsung camera.
          Hoe krijg ik de foto nu zoals ze moet zijn op een 10 x 15 formaat geprint? We printen er eerst een paar zelf af (canon mp600 printer) en voor grote hoeveelheden gebruik ik de fotoservice van Blokker waar ik dan ook vaak het probleem heb dat ze er een stuk van afsnijden wat er niet af mag.

          Waarschijnlijk hebben jullie nog meer info nodig maar ik zou niet weten wat dus vraag het maar en dan geef ik het .
          1. Hebben jouw foto's wel de 2:3 verhouding? Bij de "grote canon camera" is dat bijna zeker zo, maar niet bij de "compacte samsung camera".
          2. "Een stuk" afsnijden: is dat een randje of een wezenlijk groter deel?
          Waarom eventueel niet laten afdrukken met een witte rand, zoals sommige foto labo's aanbieden? Dan heb je wel een wit randje, maar alles staat op de afdruk.
          En als het helemaal exact moet zijn: 10cmx15cm is bij de foto labo's eigenlijk 4"x6" en dat is enkele mm groter.
          Laten afdrukken op zo'n courant formaat is zeker goedkoper dan het zelf doen.
          home page: http://cage.ugent.be/~hs
          reisblog: http://herser.wordpress.com
          foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

          Comment


          • #6
            Re: Fotoformaat 10x15

            Op een A3+ ( 33 x 48 ) kan je 9 afdrukken zetten van 10 x 15.
            Uitgesneden heb je dan een afdruk van de volledige foto 10 x 15 op een velletje papier van 11 x 16, zo doe ik het toch voor mijn klanten.
            En het geen wat ik aan mijn klant aanreken is een afdruk van 30 x 45 op een A3+ vel.
            30 x 45 = 1350 cm² 9 x 10 x 15 is ook 1350 cm²

            PJW
            Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

            Comment

            Working...
            X