Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UPDATE - Probleem Sigma 100-300 EX-HSM f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UPDATE - Probleem Sigma 100-300 EX-HSM f4

    Ondertussen in het bezit van een nieuwe lens.
    Deze geeft al een veel beter resultaat en ligt binnen de tolerantie grens.

    Gisteren even gebeld met Sigma en ze vonden een frontfocus van 2 cm Super. Je hebt een geweldige lens dan, no problemo, we beginnen ons pas zorgen te maken vanaf 20 cm. Dit is toch belachelijk voor een lens van deze kostprijs.

    Oh ja let even op indien je een lens in het buitenland koopt, verwijzen ze je toch door naar Sigma in het aankoop land. Voor een Sigma gekocht in het buitenland vragen ze 45€ om service op uit te voeren. Nog belachelijker !!!!

    Ook nog een groot misverstand volgens Sigma is dat de lenzen kunnen gecalibreerd worden. Volgens Sigma kunnen de lenzen dus NIET gecalibreerd worden en moet je je camera laten calibreren. Canon kan blijkbaar zijn lenzen wel apart calibreren.

    Dus test je Sigma goed vooraleer je aankopen doet.

    www.wildlifepixs.com

  • #2
    Lijkt me een geval van frontfocusing te zijn plette.
    Groetjes,

    Rudi Petitjean

    NATURE GALLERY

    Comment


    • #3
      Front-focus, inderdaad, en nog geen klein beetje: al wat min of meer aanvaardbaar scherp is, ligt duidelijk voor de rolmeter. Helaas gebeurt dit af en toe met een 10D. Hopelijk slaag je erin om een goed werkend exemplaar te pakken te krijgen, want het is een fantastische lens.

      Al getest op een andere camera???
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Als ge dat ook hebt bij manuele scherpstelling dan is in elk geval de AF ok.
        Volgens mij is er nog iets anders aan de hand. Er is nergens echt sprake van scherpte. Eens binnen brengen bij Sigma?
        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by MarcFoto
          Er is nergens echt sprake van scherpte.
          Ben ik het niet mee eens. Kijk eens naar de zone rond 64-65. Je ziet ook een scherpe strook in het grijze oppervlak; veel beter dan dat worden zooms niet als ze wijd open staan op max. tele. Het potje aan de rechterzijkant van de foto is overigens ook behoorlijk scherp.

          Los van de focus error; wie meer scherpte wil dan dit, recht uit de camera, moet een 1D met primes gebruiken. Voor de anderen is een 10D/300D met zoom en Photoshop post-processing afdoende.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Hmmm, mij lijkt die opstelling niet zoals het hoort. Ligt die rolmeter op 45°? Pas dan heb je een goede indruk van de eventuele focusproblemen. Leg die meter op 10° of zo, dan lijkt het DOF veel te groot te zijn.
            Bovendien moet je een duidelijk scherpstelpunt kunnen onderscheiden. Manueel lukt deze opstelling nog wel, autofocus kan echter wel een heel ander scherpstelpunt kiezen dan jou "60". Ronde flessen zijn IMHO geen goed idee.



            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Guys,

              alvast bedankt voor jullie reacties.

              De setup was wel juist denk ik, daar ik getracht heb de camera op 45° te plaatsen, maar 100% weet je dit nooit.
              De ronde potjes, daar ben ik het wel mee eens, maar hier hield ik al
              rekening mee. Ik heb gisteren nog wat testen gedaan op een groter afstand ca 3 a 4 meter en het resultaat bleef ongeveer (ietsje beter) hetzelfde. Manuele focus verbeterde het geheel ook niet echt veel. Ik ga vandaag naar TOP foto voor een nieuwe lens en zolang Sigma blijft omruilen, blijf ik proberen tot ik een goede heb.

              Wordt vervolgd ...
              www.wildlifepixs.com

              Comment

              Working...
              X