Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherping na verkleining voor posten op BD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verscherping na verkleining voor posten op BD

    Tot nu toe gebruik ik altijd deze methode :http://forum.belgiumdigital.com/f15/fotos-klaarmaken-voor-het-forum-photoshop-eindverscherping-359081.html

    Maar als ik dan foto's bekijk van enkele andere leden dan merk ik dat de techniek die ik gebruik toch niet altijd de juiste is.
    Ik heb al experimenten allerhande gedaan maar ik verlies teveel detail , of het is overscherp of het is te soft.
    een voorbeeld , mijn laatste post : http://forum.belgiumdigital.com/f86/...se-440504.html
    Als ik dan een plaatje bekijk zoals deze dan bemerk ik dat deze beter gedetailleerd zijn:http://forum.belgiumdigital.com/f40/fall-439368.html of deze: http://forum.belgiumdigital.com/f40/...rt-434024.html

    Ik beschik over de volgende software : Lightroom - Photoshop CS6 - en het pakket van Nik software waaronder Scharpener Pro.

    Heeft er iemand tips ?

  • #2
    Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

    ik gebruik nochtans identiek dezelfde methode en heb nog nooit problemen gehad, ik moet wel zeggen dat ik op beide waardes -10 genomen heb, en vooralleer ik ze exporteer van lightroom naar photoshop dan zet ik wel de slider in lightroom bij verscherpen helemaal op 0
    deze staat namelijk altrijd +15? dachtek.

    mss ligt uw probleem daar in lightroom?

    Comment


    • #3
      Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

      Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
      ik gebruik nochtans identiek dezelfde methode en heb nog nooit problemen gehad, ik moet wel zeggen dat ik op beide waardes -10 genomen heb, en vooralleer ik ze exporteer van lightroom naar photoshop dan zet ik wel de slider in lightroom bij verscherpen helemaal op 0
      deze staat namelijk altrijd +15? dachtek.

      mss ligt uw probleem daar in lightroom?
      Bedankt voor uw reactie .
      Tegenwoordig importeer ik mijn Raw bestanden zonder 1 ontwikkelingsinstelling .
      Wat ik wel doe is de afbeelding dat ik wil bewerken eerst onruisen in Dfine , daarna doe ik een matige Raw verscherping in Scharpener Pro (werkt naar mijn gevoel beter dan LR) dan doe ik enkele globale aanpassingen in LR en eventueel ook in Color efex Pro als laatste stap ga ik naar Photoshop CS6 om daar wat tot de pixel te werken (stofjes weg , kleine details wegclonen of belichtingen combineren) ik doe deze bewerkingen 16bits en in de kleurruimte adobeRGB.
      Tot dit niveau ben ik echt tevreden over de scherpte en het detail.
      En dan pas ik de methode toe van eerste verkleining , en ik pas dan een héél matige verscherping toe (matiger dan de bekende methode) daarna 2de verkleing en terug een heel matige verscherping. dan pas zet ik de afbeelding om in 8 bits en RGB en dan kies ik de optie opslaan voor het web enik zorg dat ik niet boven de 500Kb kom .
      Het resultaat is naar mijn mening nooit echt super (wel goed, maar niet echt amaai-die-is-gedetaileerd scherp)
      Voor iemand die het wil proberen met een plaatje van mij ....
      Hier de link naar de full -size afbeelding van mij , ik heb het wel omgezet naar Jpeg , maar dat zal geen invloed hebben , ik heb 100% gebruikt en adobe RGB , de file is net geen 10Mb
      De link: https://docs.google.com/open?id=0B2C...HVQVUh4dFFTcnc klik op deze pagina bovenaan links op "bestand" dan "downloaden" of gebruik Ctrl+S
      enkel zo heb je het volledige bestand want google soft de afbeelding in de normale weergave.

      Het beste dat ik kon halen kan je zien in mijn post: http://forum.belgiumdigital.com/f40/...on-438758.html

      Ik weet het is misschien overdreven perfectionistisch van mij , maar ik wil hier echt mee verder want ik zit er toch mee verveeld, en ik heb al van alles geprobeerd en gelezen.

      Comment


      • #4
        Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

        Ik gebruik ook een verscherping gebaseerd op de zelfde methode als fotos-klaarmaken-voor-het-forum-photoshop-eindverscherping (met iets andere waarden). Ik heb hiervan een action gemaakt in PS die ik eens toegepast heb op jouw foto. Ik denk wel dat dat resultaat iets scherper oogt dan je laatste post. Ik heb de instellingen gebruikt van de action die ik heb: 1e keer verkleinen naar langste zijde 2000px; 1e keer smart sharpen met 250%, 0.3px; tweede keer vekleinen naar langste zijde 900px; tweede keer smart sharpen 80%, 0.2px.

        Ik heb hier recent ook het één en ander over gelezen en verschillende technieken en benaderingen geprobeerd. Ik heb zo ook gelezen dat de verkleiningsfactor 0.6 optimaal zou zijn (de reden zou te maken hebben met de algoritmen van PS die achter de verkleining/verscherping zitten, maar dat heb ik nog niet hard kunnen maken). Ik heb verschillende factoren geprobeerd, maar eerlijk gezegd vond ik die verschillen minimaal. Verkleinen in 2 stappen vind ik wel betere resultaten opleveren.

        Ik ben dan blijkbaar ook zo perfectionistisch. Wat overigens niks zegt over mijn resultaten

        Nu, verscherpen hangt wel heel erg af van de foto zelf en moet eigenlijk op individuele basis bekeken worden. Ik gebruik de bovengenoemde action als uitgangspunt en pas mijn waarden aan aan de hand van het resultaat. Ik heb dat nu niet gedaan dus het zou kunnen dat de verscherping nog beter kan, maar ik denk dat het al beter is zo:


        verscherpen met action


        Als toevoeging: door verscherpen voeg je ook meer 'ruis' toe aan de foto. Als ik dus foto's heb met veel egale vlakken (bijvoorbeeld met veel lucht zoals hier) waar die 'ruis' veel opvalt, verscherp ik vaak op een andere manier: via een layer en verscherpen van enkel de randen (niet te verwarren met enkel sharpen edges want dat levert naar mijn smaak vaak een oververscherping). Mocht daar interesse voor zijn wil ik de methode wel eens uit de doeken doen, maar ik heb dat ook eens toegepast met het volgende resultaat:


        verscherpen van randen


        Ik heb beide methoden hier eens naast elkaar gezet om te vergelijken.

        (ps @ts: als je wil dat ik de foto's verwijder, doe ik dat uiteraard meteen)
        (ps @mods: ik weet niet of het toegestaan is deze 2 foto's hier zo neer te zetten, zo niet, zet ik ze achter een link)
        (ps @mezelf: nu weer aan het werk)

        Comment


        • #5
          Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

          ESR : Bedankt voor al uw moeite super.
          Uw resultaat is inderdaad veel beter , en zeker de 2de verscherpen van randen , de eerste is er inderdaad wat over want de bakstenen van het fort beginnen een beetje te dansen.

          De 2de is inderdaad mooi gedaan. u hoort de vraag al komen natuurlijk ... hoe heb je dit gedaan ? Met de filter hooglichtdoorlaat en dan de overvloeimodus op zwak licht ? (ik gok maar wat)

          Comment


          • #6
            Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

            Ja, ik had die vraag wel zien aankomen hoor En nee, ik heb het niet gedaan met de methode die je aangaf (High Pass filter en Blend Mode op Soft Light). Dat kan ook, maar ik vind de methode die ik beschrijf vaak betere resultaten geven (bij foto's met veel egale vlakken).

            De methode is gebaseerd op verschillende tutorials en websites die ik op het net gevonden heb tijdens mijn zoektocht naar ‘de beste’ manier om te verkleinen/verscherpen. Ik heb dus niet één enkele referentie naar hoe ik hier aan kom.

            Ik werk met PS6, Engelse versie. De handelingen die ik noem zijn dus de Engelse, ik weet de Nederlandstalige equivalenten niet, maar dat zal zich wel uitwijzen.

            Ok, haal adem, komt i.
            • Maak een eerste verkleining naar langste zijde 2000px
            • Maak 2 kopieën van de startlayer
            • Selecteer de bovenste layer (copy 2)
            • Kies Filter>Stylize>Find edges
            • Kies Image>Adjustmens>Black & White en klik OK
            • Kies Image>Adjustments>Invert (command I)
            • Selecteer alles van de bovenste laag (command A)
            • Kopieer alles van de bovenste laag (command C)
            • Selecteer middelste layer (copy 1)
            • Kies Layer>Layer Mask>Reveal All (of Hide All, doet er hier niet toe)
            • Selecteer nu de layer mask van de middelste layer
            • Selecteer het tabblad ‘channels’ in het layervenster (bovenaan)
            • Vink de onderste channel (Background copy Mask) aan en plak de gekopieerde laag hierin (command V)
            • Selecteer weer het tabblad ‘layers’
            • Verwijder (of verberg) nu de bovenste laag
            • Selecteer de laag met het masker (niet het masker zelf)
            • Kies nu Filter>Smart Sharpen


            Nu hangt het er vanaf hoeveel scherpte de foto ‘nodig’ heeft. Een startwaarde voor deze foto is bijvoorbeeld: Amount: 250%, Radius 0.5px
            • Kies Layer>Flatten Image (discard hidden layers)


            Maak een tweede verkleining naar langste zijde 900px (voor BD Forum) en herhaal alle procedures maar nu met een iets lagere Amount en Radius (bijvoorbeeld Amount: 100%, Radius 0.4px).
            Als het overscherpt is, kan je de opacity aanpassen van de laag.
            • Kies weer Layer>Flatten Image (discard hidden layers)
            • Sla op
            • Haal een pintje en glimlach.


            Nu, dit is een omslachtige procedure in twee stappen. Het kan ook in één stap (direct naar de gewenste grootte) maar ik vind 2 stappen net iets scherper overkomen, maar ik geef toe, het is minimaal. Je kan natuurlijk de hele procedure in een Action gieten, maar zoals ik zei, een batchverscherping met standaardinstellingen werkt nooit voor alle foto’s.

            Zo, voor wat het waard is. Ik hoop dat je (of wellicht iemand anders) er iets aan hebt.
            Last edited by ESR; 5 december 2012, 21:53.

            Comment


            • #7
              Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

              Dit is het resultaat van de manier die ikzelf slechts 14dagen gebruik......de ganse bewerking duurt slechts 20 sec via een script welke je in photoshop(alle cs versies) kunt installeren. Wanneer je het script laat lopen hoef je enkel de langste zijde van de foto in te geven welke je uiteindelijk wil bekomen....en je kunt de sterkte vd verscherping nog iets bijsturen.Ook kan je optioneel een extra laag verzadiging aanvinken welke het verlies van verzadiging door verkleinen compenseert. Het gratis photoshop script komt van een Oostenrijks fotograaf Andreas Resch. Tot hiertoe is het voor mij persoonlijk de snelste en beste manier die ik reeds geprobeerd heb. Leg alle eindresultaten eens naast elkaar en wissel de foto's eens af om te beoordelen. Bij verscherping krijg je snel witte verscherpingsranden rondom detail met hoog contrast....bij deze scriptmethode krijg je deze witte randen zichtbaar minder. HIER kan je het script downloaden samen met een Duits of Engels pdf bestand welke meer uitleg geeft hoe je het moet installeren en gebruiken.

              Last edited by RUPSELKOPKE; 6 december 2012, 09:22.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

                Bedankt Rupselkopke. Deze schript werkt zeer goed.
                Het is beter dan de methode die ik gebruik(te).


                Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

                  Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
                  Ok, haal adem, komt i.
                  [LIST][*]Maak een eerste verkleining naar langste zijde 2000px[*]Maak 2 kopieën van de startlayer[*]Selecteer de bovenste layer (copy 2)[*]Kies Filter>Stylize>Find edges[*]Kies Image>Adjustmens>Black & White en klik OK[*]Kies Image>Adjustments>Invert (command I)[*]Selecteer alles van de bovenste laag (command A)[*]Kopieer alles van de bovenste laag (command C)[*]Selecteer middelste layer (copy 1)
                  ........
                  . Ik hoop dat je (of wellicht iemand anders) er iets aan hebt.
                  Bedankt voor de moeite zeg , echt leuk dat je deze werkwijze uit de doeken doet.
                  Ik moet dit nog proberen , ik maak er dan ook een action van.


                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Dit is het resultaat van de manier die ikzelf slechts 14dagen gebruik.....
                  Bedankt Peter, dat probleem kwam ik inderdaad nogal eens tegen dat die verscherpingsranden wit worden (bijvoorbeeld in de steen vooraan).
                  Ik heb die script snel even geprobeerd en het ziet er inderdaad erg goed uit.

                  En.. schitterende site trouwens van die Oostenrijker, er staan nog veel tips over andere onderwerpen.

                  Groetjes Jan
                  Last edited by Crispyn; 6 december 2012, 10:26.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verscherping na verkleining voor posten op BD

                    ESR langs deze weg ook thanks voor de degelijke en duidelijke uitleg via de verscherping met een schaduwmasker.

                    Voor wie in RAW fotografeert is er een gelijkaardige methode onder tabblad verscherping.

                    Beeld op 100% zetten
                    sterkte en radius instellen
                    bij de schuiver detail de ALT toets ingedrukt houden en de schuiver schuiven totdat de witte randen verschijnen die ge wilt verscherpen.
                    bij de schuiver masker de ALT toets ingedrukt houden en de schuiver schuiven zodat het masker verschijnt waar niet mag verscherpt worden.
                    Groeten Leon
                    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                    Comment

                    Working...
                    X