Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenscorrectie weg van LR naar PS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenscorrectie weg van LR naar PS

    Hallo,
    Een vraagje : Het valt me op wanneer je in LR een lenscorrectie toepast, dat niet meegaat naar PS. Al de ander bewerkingen wel. Is dit een misser van LR of doe ik iets verkeerd ?

    Groeten,
    Johan
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

  • #2
    Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

    Zit je nog met een (veel) oudere versie van PS?
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

    Comment


    • #3
      Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

      Ter informatie :Ik heb LR 3 en CS4 .
      Groeten,
      Johan
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #4
        Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

        Omdat ik op mijn iMac nog verschillende (oudere) versies heb staan, heb ik het volgende geprobeerd.
        1. Een CR2-bestand gedupliceerd.
        2. Dat CR2-bestand geïmporteerd in LR 3.6
        3. Camera-profiel ingesteld en lenscorrectie toegepast (zowel de specifieke lens, als een serieuze "Vertical"-correctie - het gaat dan ook om bestanden, gemaakt met een UWA die een serieuze correctie behoeven).
        4. Uit LR3 gegaan en geopend via Bridge in PS 4 (11.0.2) -> de lenscorrectie is inderdaad niet zichtbaar in ACR en wordt ook niet meegenomen naar PS4
        5. Opnieuw in LR3 geopend, en nu eerst PS4 ingesteld als external editor (de klassieke parameters die ik gebruik zijn 16-bits PSD en sRGB).
        6. Dan het bestand via LR3 Photo>Edit in... en PS-CS4 dat ik zopas als external editor gedefinieerd had, geselecteerd.
        7. Ik kies voor "Edit a copy with Lightroom adjustments" en vink "Stack with original" aan.
        Het bestand gaat open in Photoshop CS4, en de overduidelijke lenscorrectie is wel degelijk meegenomen.
        Dus bij mij lukt het wel, tenminste als ik via LR naar PS ga, wat jij wellicht toch ook doet?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

          Bedankt voor alle moeite. Zeer gewaardeerd !
          Ik doe het precies zoals vanaf punt 5. Maar helaas .......
          Ook al geprobeerd door in te stellen als te bewerken in TIFF, maar het resultaat is hetzelfde.
          Het doet zich voor bij zowel specifieke lens, als handmatige correctie.
          Mijn startpunt is overigens altijd een DNG, omdat ik bij het importeren de RAW- bestanden gelijk omzet.
          Groeten,
          Johan
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

            Nu ben ik van een DNG vertrokken, maar ik neem de lenscorrectie (zowel lensprofiel als een serieuze manuele aanpassing op "Vertical") alleszins mee van LR3 naar PS CS4 via Edit in...
            Ik weet, daarmee ben je niet meteen geholpen, maar dit toont aan dat het kan (op Mac toch? maar dat zou geen verschil mogen geven). Heb je dit vroeger wel kunnen doen, of merk je dit nu pas op?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

              Het valt me eigenlijk op sinds ik me op de landschapsfotografie heb gestort.
              Een vertekening valt daar snel op. In het verleden als ik met mijn 70-300 vliegtuigen fotografeerde, zag ik het overigens ook al. Maar toen vond ik niet zo storend.
              Ik vind het wel jammer, want de correctie-tool in LR werkt stukken prettiger dan in PS.
              Nogmaals bedankt voor de moeite.
              Groeten,
              Johan
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

                Wat je nog zou kunnen proberen is je DNG bewerken in LR3, niet verder editen in PS, maar exporteren, als tiff of als psd, en dat geëxporteerd bestand dan openen in PS. Ik weet niet of dat een verschil zou maken, maar het is een suggestie die je misschien eens zou kunnen uittesten.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

                  Gelijk geprobeerd .En het werkt.
                  Om weer terug te krijgen in LR, heb ik de map gesynchroniseerd.
                  Een beetje omslachtig, maar het is in ieder geval een oplossing. Bedankt.
                  Groeten,
                  Johan
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenscorrectie weg van LR naar PS

                    Blij dat mijn suggestie hielp. En vroeg of laat zul je nog upgraden, niet?
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment

                    Working...
                    X