Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800 + Eye-fi

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D800 + Eye-fi

    Tot nu gebruik ik Nikon Camera control om mijn studio-opnamen rechtstreeks op mijn (laptop) scherm te kunnen bekijken.
    Los van de kabelverbinding, vind ik de USB(3) connector te zwak van constructie om continue te gebruiken.
    Daarom ben ik aan het uitkijken naar een draadloos systeem.
    WT-3 is onbegrijpelijk duur dus geen optie.
    Eye-fi waren er compatinbiliteits problemen maar die blijken nu opgelost.


    Bedoeling is om de D800 foto's (kleine jpg files) via WiFi op die manier onmiddelijk naar mij laptop te sturen, en de RAW foto's op mijn 32GB CF kaart.
    Vraag is hoeveel GB heb ik nodig? 4 of 8GB ?
    Heeft iemand hier reeds ervaring mee?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: D800 + Eye-fi

    Ik had begrepen dat wanneer je Tethered shoot, je files niet op je CF kaart komen, maar rechtstreeks naar de pc gestuurd worden (in het niet draadloos systeem).
    Het zou me ook interesseren om hier meer info over te hebben. Ik ken iemand die het doet met een Eye-Fi Pro X2 kaartje en de files doorstuurt naar zijn iPad om snel een betere impressie te krijgen.
    Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dit precies in zijn werk gaat, maar stel mij vragen omtrent de grote RAW files ? Wellicht duurt dit een eeuwigheid vooraleer die doorgestuurd zijn.
    Het duurt al geruime tijd op mijn bestaande iMac om ze te bewerken in Lightroom en of heen en terug te gaan naar Photoshop.
    Ik blijf dit verder wel volgen en kijk nieuwsgierig mee.

    Dirk
    Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
    ----------------------------------------------
    Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

    Comment


    • #3
      Re: D800 + Eye-fi

      Je kan toch sowieso selecteren dat de RAW's naar CF gaan en jpeg (eventueel klein) naar sd dan stuurt het eyefi kaartje dat gewoon door en zal er waarschijnlijk geen probleem zijn.
      Je kan ook gewoon met mini-hdmi werken als je werkelijk foto's wil evalueren terwijl je foto's trekt, nog beter detail en veeel sneller dan werkelijk doorsturen naar pc.

      Comment


      • #4
        Re: D800 + Eye-fi

        Ik werk nu met Nikon Camera control,de d800 dus verbonden met de pc (laptop).
        Iedere (RAW) foto wordt rechtstreeks naar de computer gestuurd, je kan hem onmiddelijk bekijken met View NX2. Er staan dan ook geen foto's op het kaartje van de camera.
        Het systeem werkte goed met mijn D90, maar met de D800 zijn er 2 problemen.
        * De RAW files zijn zeer groot en de transmessie snelheid is beperkt , waardoor je soms moet wachten (de D800) weigert te fotograferen als de buffer vol is. Valt eigenlijk nog wel mee, het is voor de flitsers in de studio ook niet zo goed om snel na elkaar te fotograferen.
        * Een 2de probleem is de connecter op de D800, lijkt mij zeer fragiel en ik wil hem dan ook zo weinig mogelijk gebruiken.
        Met de eye-fi kaart (4GB blijkt voldoende) , gaan de RAW files naar de CF kaart en jpg files naar het sd-eyefi kaartje, die jpg foto's worden automatisch doorstuurt via wifi naar een laptop of een tablet.
        Ik heb het eens nagevraagd op Nikon club Nederland , er is er eentje die het gebruikt en is er heel tevreden over , kostprijs voor een dergelijk kaartje:35€ (Cameranu.nl)
        Het eyefi kaartje maakt een soort netwerkje waar je kan op inloggen, werkt binnenhuis een 15tal meter.Ga ik zeker proberen
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: D800 + Eye-fi

          Als je last hebt van de buffer dat er lang over doet om te clearen, zou je best ook nog een Lexar 1000x CF kaartje kopen, 16gb is nog betaalbaar en geeft naar het schijnt de beste prestatie met de D800 (gezien bij een test van meer dan 150 kaartjes in de D800, de sandisk extreme pro CF kaartjes waren ook bij de top.

          Comment


          • #6
            Re: D800 + Eye-fi

            Er zit nu een CF Sandisk Extreme 32GB 400X in en het kaartje voldoet volledig , geen buffer overflow.

            Ik heb enkel last van de buffer als ik via de USB poort van de camera met Camera control de RAW files rechtstreeks doorstuur naar de PC (Vista), de laptop heeft een USB2 poort, de D800 is een USB3 connector, oorzaak zal daar wel liggen, maar ik ga ook nog niet een nieuwe laptop kopen, ik heb een nieuwe desktop gekocht om de RAW files te kunnen verwerken (i7 3.4GHZ, 16GB ram, SSD,.....), maar die staat niet in de studio.
            Als je met Camera RAW werkt wordt het CF kaartje helemaal niet gebruikt, de foto's worden niet in de camera opgeslagen maar rechtstreeks naar de PC gestuurd.
            Als eye-fi hiervoor de oplossing is , en tevens draadloos dan bestel ik er deze week nog eentje.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: D800 + Eye-fi

              Kaartje ondertussen gekocht en getest.
              Het doet zijn werk, upload snelheid van de kleinste jpg files is redelijk(een paar sec), maar het kaartje lijkt niet goed te weten wanneer het moet starten, het duurt soms minuten voor het begint met uploaden, eens gestart dan gaat het redelijk snel voor de jpg files (kleinste formaat)
              De verbinding is via het netwerk, directe verbinding met de laptop lukt nog niet.

              Ik zal waarschijnlijk dan toch met een kabel moeten werken.
              Ik heb gemerkt dat als de camera met de pc via usb verbonden is , ik via "verkenner" gewoon de foto's op de kaartjes kan zien op mijn PC, zou een alternatief kunnen zijn om de foto's tijdens de shoot te beoordelen.
              Waarschijnlijk lukt het dus ook via de HDMI connector.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: D800 + Eye-fi

                Hier hetzelfde hoor, soms stopt hij ook middenin de shoot met uploaden, behoorlijk irritant.

                Comment

                Working...
                X