Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos 5D MII of MIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon eos 5D MII of MIII

    Beste forumleden,

    Ik zit met een probleem, ik doe aan luchtvaartfotografie (vooral militair), voor deze hobby gebruik ik een 40D,7D,70-200 L, vaste 400 L.
    Mijn 40D begint meer en meer err 99 te geven, en mits zijn ouderdom ben ik niet bereid geld te geven voor herstelling. dus zou ik willen overstappen naar een fullframe camera.
    Nu twijfel ik tussen de 5D MII of de 5D MIII.
    persoonlijk vind ik de 5D MIII iets te hoog kwa prijs.
    Wat denken jullie?

    Allessinds bedankt!

    Mvg Robin De Nys

  • #2
    Re: Canon eos 5D MII of MIII

    vergeet niet dat je de cropfactor verliest op je lenzen.

    persoonlijk aangezien het toch regelmatig ook om snelheid draait, zou ik een 7d durven overwegen voor combinatie crop / snelheid van de AF
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Canon eos 5D MII of MIII

      huur anders eens een 5dmkii en een 7d(als je die ergens kan huren). test de twee eens.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Canon eos 5D MII of MIII

        De mkII is zeer slecht bij bewegende objecten, de mkIII is een enorme verbetering. Voor luchtvaart is de 7D waarschijnlijk de beste optie.

        Comment


        • #5
          Re: Canon eos 5D MII of MIII

          Als je de 400mm nu nodig hebt op een 40D, dan heb je op een 5D een lens nodig met een brandpuntsafstand van 600mm (620mm om juist te zijn).
          Een 600mm + een 5D MKIII (als je een snelle en betrouwbare AF wil bij bewegende onderwerpen is de MKIII aangewezen) is véél duurder dan een 7D.
          Met een 7D behoud je gewoon de cropfactor van de 40D, met een betere beeldkwaliteit en een sterk verbeterd AF systeem.

          Een 5D MKII en de MKIII hebben een nog betere beeldkwaliteit dan een 7D, maar dan zal je ook flink moeten investeren in de bijhorende lenzen.
          Het is pas als er echt weinig licht is en als je de hogere iso-waarden nodig hebt dat het verschil tussen een 1,6x crop en een full-frame beter zichtbaar wordt.
          Maar als je foto's maakt op de lage iso-waarden, dan is het verschil in beeldkwaliteit tussen een 7D en een 5D MKII/III al heel wat minder groot.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon eos 5D MII of MIII

            @black bandit, het is niet helemaal waar wat je zegt. De lenseigenschappen van een 600mm zullen heel anders zijn dan bij een 400mm. De 5d is jammer genoeg iets minder geschikt om te croppen als een nikon d800. Als je daar op cropt hou je in dx mode nog steeds ruim 16mp over bij de 5d is dit rond de 9. Mocht je het geld hebben dan zou ik lekker voor de mk3 gaan. Je kan er zo lang van doen als je wilt.
            Groeten Remco.

            Comment


            • #7
              Re: Canon eos 5D MII of MIII

              Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
              @black bandit, het is niet helemaal waar wat je zegt. De lenseigenschappen van een 600mm zullen heel anders zijn dan bij een 400mm. De 5d is jammer genoeg iets minder geschikt om te croppen als een nikon d800. Als je daar op cropt hou je in dx mode nog steeds ruim 16mp over bij de 5d is dit rond de 9. Mocht je het geld hebben dan zou ik lekker voor de mk3 gaan. Je kan er zo lang van doen als je wilt.
              Een Canon heeft geen "DX" mode, je zal dan elke foto zelf uit moeten snijden, en dat is iets wat ik persoonlijk altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden.
              Met een 620mm op een full-frame hou je hetzelfde plaatje over als met een 400mm op een 1,6x crop camera, dat is toch wat ik hier zelf altijd heb gezien??
              Een onderwerp met bepaalde afmetingen zal even groot op de foto komen als je vanaf hetzelfde punt een foto maakt met een 620mm op een full-frame, en een 400mm op een 1,6x crop camera.
              Daar gaat het hier om, als je een vliegtuig beeldvullend op de foto kan krijgen met een 400mm op een 7D, dan heb je een lens met 620mm brandpuntsafstand nodig om hetzelfde vliegtuig even groot op de foto te krijgen met een 5D.

              Als je foto's gaat uitsnijden en er alleen maar stukjes van gaat gebruiken, waarom zou je dan een full-frame camera kopen?
              Dan kan je beter een camera kopen met een kleinere sensor die je dan wel helemaal gebruikt.
              De meerprijs die je voor een full-frame betaalt (het prijsverschil tussen een 7D en een 5D MKIII is wel heel groot) is dan weggegooid geld, want je gebruikt die sensor maar gedeeltelijk.
              Last edited by Black B@ndit; 1 december 2012, 08:09.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon eos 5D MII of MIII

                De autofocus is anders ingesteld op een 600mm en de dof is ook heel anders. Vergeet niet dat het brandpunt op een camera altijd het zelfde blijft. Alleen de beelduitsnede is anders. Waarom zou je voor sommigesituaties niet in foto's gaan snijden? Resoluties zijn zeer hoog bij de nieuwe camera's en waarschijnlijk crop je niet met alle foto's. De zoeker is iig weer een verademing bij een fullframe. Of de topicstarter problemen heeft met de brandpunten weet ik niet aangezien ik nooit vliegtuigen fotografeer.
                Groeten Remco.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon eos 5D MII of MIII

                  Voor vliegtuigen is een langere brandpuntsafstand in heel wat situaties absoluut noodzakelijk omdat je op bijvoorbeel de meeste airshows redelijk ver van de actie moet blijven om veiligheidsredenen.
                  Als je alleen maar grote passagiersvliegtuigen gaat fotograferen vlakbij een grote luchthaven, dan heb je waarschijnlijk geen erg lange tele nodig.
                  Maar op de meeste airshows zal je voor de kleinere vliegtuigen een lange tele nodig hebben om ze groot genoeg op de foto te krijgen.

                  Wat betreft het bijsnijden van de foto's heb ik al uitgelegd dat het dan zinloos is om bijna 2000 euro meer uit te geven aan een camera waarvan de de hele sensor niet gebruikt, daarom blijf ik bij mijn standpunt dat het dan beter is om een 7D te kopen in plaats van een 5D MKIII.
                  Ik probeer elke foto zo uit de camera te laten komen zodat ik niet teveel pixels moet weggooien.
                  Als je een grote afdruk wil laten maken, dan ziet die er het beste uit als je zoveel mogelijk pixeltjes van de sensor gebruikt.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon eos 5D MII of MIII

                    Daarbij komt dat je de 7D momenteel aan een interessante prijs kunt kopen, zowel nieuw als tweedehands.
                    Voor de rest volg ik de mening van Black B@ndit volledig
                    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon eos 5D MII of MIII

                      als ik het starttopic goed lees heeft ts blijkbaar al een 7D dus zou het logisch zijn dat hij daar een ff aan toe voegt en dan moet hij inderdaad kiezen tussen goed en nog beter maw tussen mkii en iii. Persoonlijk zou ik voor de III gaan als het in mijn budget past en anders voor een tweedehands II en met de rest een extra L lens kopen.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon eos 5D MII of MIII

                        Oorspronkelijk geplaatst door Robin De Nys Bekijk bericht
                        Mijn 40D begint meer en meer err 99 te geven, en mits zijn ouderdom ben ik niet bereid geld te geven voor herstelling. dus zou ik willen overstappen naar een fullframe camera.
                        Waarom dus ?
                        I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon eos 5D MII of MIII

                          Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                          Waarom dus ?
                          Goede vraag...
                          EMBLEMATA.BE
                          http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon eos 5D MII of MIII

                            Aan iedereen allessinds bedankt voor de reacties, de dus, dat is iets West-Vlaams denk ik Van mijn canon 7D heb ik inderdaad totaal geen klagen, ikzelf heb al zittend enken, waarom koop ik dan gewoon geen 2de 7D? wat denken jullie daarvan?

                            Grtz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon eos 5D MII of MIII

                              omdat je er al één hebt en dan zou ik voor een ff bij gaan zodat je ook daar de voordelen tov je 7d kan van plukken.
                              Twee dezelfde toestellen zou ik niet zien zitten.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X